2024-03-29 04:42:12

سقوط ارزش واحد پول 5 کشور در سال 2015 میلادی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

سال 2015 میلادی برای بسیاری از بازارهای جهانی، سالی خوش یمن نبوده است و با محاسبه نتایج و آمار های بدست آمده از وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه کشورها، میتوان رکود اقتصادی را در برخی از بازارهای جهانی نتیجه گرفت. این در حالی است که با کاهش رونق بازار سرمایه، ارزش واحد پول برخی کشور ها نیز با افت شدیدی رو به رو شد. در این بین بیشترین سقوط ارزش واحد پول، در کشورهای عضو پیمان بریکس و بازارهای نوظهور رخ داد.

در این گزارش، به نقل از بخش مالی سی‌ان‌ان، پنج واحد پولی که در سال ۲۰۱۵، بیشترین سقوط ارزش را تجربه کردند، اشاره می‌کنیم.

 

 

پزو؛ آرژانتین

در سال ۲۰۱۵ میلادی، ارزش پزوی آرژانتین در برابر دلار آمریکا، ۳۴.۶ درصد افت کرد و این واحد پولی را به بدترین واحد عمده پولی جهان تبدیل کرد.

دولت جدید آرژانتین، در ماه دسامبر، با روی کار آمدن «مائوریسیو ماکری»، «اتصال» (peg) پزو به دلار آمریکا را قطع کرد و اجازه داد تا این واحد پولی آزادانه نوسان داشته باشد. با وجود اینکه پزو همچنان رونق ندارد، اما دولت امیدوار است با برداشتن کنترل‌ها از این واحد پولی، سرمایه‌گذاری خارجی در آرژانتین رونق بگیرد.

این درحالی است که آرژانتین، به دنبال سال‌ها سوء مدیریت اقتصادی، دچار مشکلات جدی شده و وابستگی این کشور به کمک‌های مالی خارجی افزایش یافته است.

رئال؛ برزیل

در سالی که گذشت، شاهد سقوط ۳۲.۹ درصدی ارزش رئال برزیل در برابر دلار آمریکا بودیم. اقتصاد برزیل به صادرات محصولات کشاورزی و مواد خامی نظیر نفت، شکر، قهوه و فلزات وابسته است که سقوط قیمت مواد اولیه، وضعیت مالی برزیل را نیز به شدت بحرانی کرد. این اتفاقات، با فساد مالی دولت این کشور همراه شد و رسوایی مالی دولت در کمپانی بزرگ نفتی پتروبراس، که دامنه آن به خیلی از مقامات دولتی نیز کشیده شد، وضعیت این کشور را از بیخ و بن تکان داد.

رَند؛ آفریقای جنوبی

ارزش «رَند»، واحد پولی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۵ درصد کاهش یافت. سقوط قیمت مواد خام بسیاری از کمپانی‌های بزرگ آفریقای جنوبی را دچار خسارت کرد. صنعت معدن، حدود ۵۰ درصد از درآمد ارزی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما این کشور در حال حاضر با رشد کسری بودجه خود روبرو است. نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی هم‌اکنون ۲۵ درصد است و انتظار می‌رود نرخ تورم در سال ۲۰۱۶ از مرز ۵.۶ درصد عبور کند.

دومین اقتصاد بزرگ قاره سیاه، به دنبال نا آرامی‌های سیاسی در ماه دسامبر، ظرف کمتر از یک هفته، سه وزیر دارایی به خود دید.

لیر؛ ترکیه

ارزش لیر ترکیه در سالی که گذشت، در برابر دلار ۲۰ درصد افت کرد. اقتصاد ترکیه هم‌اکنون متاثر از عوامل متعددی چون بی‌ثباتی سیاسی و وخامت اوضاع امنیتی در کشور همسایه خود یعنی سوریه، دچار مشکل شده است.

لیر ترکیه، همچنین جزو واحدهای پولی است که بدنبال تصممیم فدرال‌رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی، متضرر خواهد شد چراکه با قدرتمند شدن دلار، هزینه بدهی‌های قابل توجه این کشور افزایش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرده که اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳.۶ درصد رشد کند که این میزان بسیار پایین‌تر از رشد ۹ درصدی است که این کشور در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی تجربه کرد.

روبل؛ روسیه

سال ۲۰۱۵، برای برزیل سال بسیار بدی بود. درآمد حیاتی این کشور از فروش نفت به شدت سقوط کرد و اقتصاد تزارها را به عمق بحران سوق داد. ارزش روبل روسیه در سالی که گذشت، ۱۷ درصد در برابر دلار افت کرد.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور اذعان داشته که بدترین دوران بحران اقتصادی روسیه به پایان رسیده اما شاخص‌های اقتصادی به حقایقی متفاوت از گفته‌های پوتین اشاره می‌کنند. تولید ناخالص داخلی روسیه، شاخص تولید صنایع و میزان فروش همچنان رو به کاهش است. با این‌ حال، وضعیت روبل نسبت به سال گذشته به مراتب بهتر است چراکه روبل سال گذشته در برابر دلار ۴۱ درصد سقوط کرده بود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید