2024-03-29 13:00:23

۶ مهارت ساده برای موفقیت در حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

موفقیت در حسابداری امری نسبی است. در واقع به نسبت تلاشی که برای دست یافتن به موفقیت های بیشتر می کنید، به همان میزان تجربه و موفقیت های بیشتری نیز در حرفه حسابداری کسب می کنید. البته نمی توان این مسئله را منحصراً متعلق به رشته حسابداری دانست و میتوان به سایر رشته ها نیز بسط داد. اما برخی بر این باورند که تجربه و تخصص حسابداری را تنها در کتاب ها می توان یافت.

مقاله زیر ۶ مهارت ساده را به شما معرفی می کند که شما را در رسیدن به جایگاه یک حسابدار عالی و متمایز از بقیه، راهنمایی می کند.

شناختن مهارتهایی که به موفقیت در حسابداری منجر می‌شود نه تنها رضایت شغلی شما را افزایش می‌دهد، بلکه حرکت به سمت اهداف بلند مدت را هم برای شما آسان‌ تر می‌کند.

 

1-      مهارت نظم‌ دهی و موفقیت در حسابداری

حسابدار ها افراد مهمی هستند. آنها مسئولیتهای زیادی را مدیریت می‌کنند، به این معنی که سرشان معمولا بسیار شلوغ است.

برای اینکه حسابدار خوبی باشید باید برای پیگیری مسئولیتها و کارهایتان نظم و ترتیب داشته باشید.

مسئولیتهایی مثل اسنادی که باید مدیریت کنید، تراکنش‌های مالی که باید اداره کنید، و تاریخ‌ ها و سررسیدهایی که باید برای آنها آماده باشید؛ تا مطمئن شوید که تمامی وظایفتان را می‌توانید به نحو احسنت انجام دهید.

راهکار:

شما می‌توانید از ابزارهایی مانند تقویم‌ ها، پوشه‌ های مرتب شده بر حسب الفبا، برنامه‌ریزهای روزانه، کاغذ یادداشتها و ماژیک‌ های هایلایت رنگی، و نرم‌افزار ها و برنامه‌هایی که به شما برای منظم ماندن در کوتاه مدت و بلند مدت کمک می‌کنند استفاده نمایید.

منظم بودن یک راه عالی است برای اینکه به مدیر و همکارانتان نشان دهید که شما آدمی قابل اعتماد و با کفایت هستید و می‌توانید کاری که به شما سپرده می‌شود را انجام دهید. از همین حالا شروع به تقویت مهارتهای نظم‌دهی‌تان کنید، تا زمانی که جایی تقاضای کار کردید بتوانید با اعتماد به نفس در مورد مهارت‌هایتان صحبت کنید.

 

2-      هنر مدیریت زمان

مهارت خوب در مدیریت زمان ارتباط تنگاتنگ با قابلیت بالای نظم‌دهی دارد.

نظم و ترتیب در مدیریت حجم کارهایتان، فقط وقتی مؤثر خواهد بود که بدانید چطور زمانتان را بودجه بندی کنید. به عنوان یک حسابدار شما باید اولویتهایی که با هم در رقابت هستند را مدیریت کنید و هزاران وظیفه‌ای را که دارید به انجام برسانید، در حالیکه همه چیز را هم باید سر وقت حاضر کنید.

 

توانایی کار کردن در میان سررسیدها و اولویت بخشی مداوم به فهرست کارهایی که باید انجام شود شما را بسیار جلو خواهد انداخت. این توانایی نه تنها رئیس، همکاران و مشتریان شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بلکه به شما کمک خواهد کرد توازن سالمی در کار و زندگی خود برقرار کنید و فعالیت‌های روزمره خود را پربار سازید.

راهکار:

زمان را به قطعه‌هایی تقسیم کنید و هر کدام را به وظیفه‌ای مشخص اختصاص دهید. برای مثال چهار یا پنج بخش دو یا سه ساعته به درس خواندن اختصاص بدهید و فهرستی از آنچه می‌خواهید در هر کدام از این بخشهای زمانی به انجام برسانید تهیه کنید. در واقع شما می توانید این مهارت ها را از زمان دانشجویی و تحصیل نیز به کار گیرید تا تجربه کافی در آنها بدست آورید.

 

3-      مهارت وفق پذیری

صنعت حسابداری بسیار پویاست، بنابراین حسابدار هایی که بتوانند به سرعت و به آسانی خود را با شرایط جدید وفق بدهند امتیاز برجسته‌ای دارند. همانطور که میدانید از گذشته تا به امروز، با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، حسابداری نیز دستخوش تغییراتی شده است.

از زمانی که دکان داران و بازاریان با چرتکه به حسابداری و حسابرسی امور مالی خود می پرداختند تا به امروز که انواع نرم افزار حسابداری مناسب برای اصناف مختلف و واحد های تولیدی و شرکتی و بازرگانی و فروشگاهی و … می توانند از نرم افزار حسابداری جهت رسیدگی به امور حسابداری خود بهره ببرند. در واقع افرادی که توانایی وفق پذیری را در خود پرورش دهند بدون شک با روی کار آمدن تکنولوژی ها و روش های جدید، می توانند به نفع خود از فرصت پیش آمده استفاده نمایند و روند کارهای خود را منظم تر و مکانیزه تر پیش ببرند. برای آشنایی بیشتر با انواع نرم افزار حسابداری و امکانات آنها برای اصناف مختلف اینجا را بخوانید.

افراد وفق‌ پذیر علاوه بر اینکه می‌توانند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند، در محیط کاری خود نیز شانس بیشتری برای یاد گرفتن و رشد کردن دارند، چراکه هر چالشی را همچون فرصتی برای یادگیری و آزمودن مهارتهایشان می‌بینند.

توصیه : تغییرات را با آغوش باز بپذیرید و یاد بگیرید از هر تغییری که در کار برای شما پیش می‌آید بهترین استفاده را ببرید.

همچنین، اگر در مقابله با تغییرات نقش فعال داشته باشید عالی خواهد بود. برای آگاه شدن از تغییرات جدید باید اندکی بیشتر زحمت بکشید اما قطعا ارزشش را دارد؛ این کار شما را در حرفه‌ تان پیشرو و به‌ روز نگه می‌دارد، احترام همکارانتان را به شما جلب می‌کند و دیگران وقتی برای کارهای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند به یاد شما خواهند بود.

 

4-      مهارت ارتباط

هرکجا و با هرکسی کار کنید. شغلتان دربرگیرنده هر فعالیتی که باشد، مهارتهای ارتباطی قوی، فوق‌العاده ارزشمند هستند. توانایی ایجاد یک ارتباط خوب، چه به صورت نوشتاری و چه حضوری، به شما کمک خواهد کرد شغل مناسب خود را پیدا کنید، با همکارانتان کار گروهی انجام بدهید، با مشتری‌هایتان تعامل داشته باشید، و با گذشت زمان در حرفه خود پیشرفت کنید.

 

مهارتهای ارتباطی بین‌فردی که خوب پرورش پیدا کرده باشد برای تعاملات اجتماعی نیز مفید خواهد بود. چه وقتی که مجبور هستید در یک مراسم رسمی مربوط به کارتان شرکت کنید، و چه وقتی که خیلی ساده می‌خواهید به یک همکار جدید خوش آمد بگویید، توانایی اظهار نظر کردن در حضور افراد جدید به شما در ایجاد رابطه‌های سودآور کمک خواهد کرد. هرگز اهمیت تأثیر خوب گذاشتن در اولین ملاقات را دست کم نگیرید.

 

5-      مهارت شفاف بودن

صداقت و درستی در دنیای حسابداری بسیار با ارزش تلقی می‌شود و افرادی که از این ویژگی بهره مند باشند، بسیار مورد احترام خواهند بود.

حسابدار ها و شرکتهایی که حسابداران برای آنها کار می‌کنند؛ در ملزم بودن به سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای اخلاقی به خود می‌بالند. به همین دلیل است که جامعه، شرکتهای دیگر و دولت می‌دانند که می‌توانند به حسابدار ها برای مراقبت از منافع خود اعتماد کنند.

شفاف بودن در هنگام تصمیم گیری و مشاوره این فایده اضافی را هم دارد که روابط کاری شما را نیز بهبود می‌بخشد. این ویژگی کار کردن در گروه را آسان‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند محیطی بسازید آکنده از احترام و مناسب برای همکاری.

بسیاری از حسابداران در گروههای بزرگتر کار می‌کنند، بنابراین در مورد اهمیت مورد اعتماد قرار گرفتن هر چه بگوییم اغراق نکرده‌ایم. عادت کنید هر وقت می‌خواهید تصمیم مهمی بگیرید در مورد پیامدهای کارهایتان خوب فکر کنید.

راهکار:

–         این سؤالها را از خودتان بپرسید: دلایل من برای رسیدن به این تصمیم چیست؟

–         چه کسی از این تصمیم منتفع خواهد شد؟

–         چه کسی ضرر خواهد کرد؟

–         تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت این انتخاب چه خواهد بود؟

در مورد انگیزه‌هایتان در انتخاب‌هایتان با خود روراست باشید و خواهید دید که چه چیزهایی یاد می‌گیرید.

 

6-      مهارت رهبری و موفقیت در حسابداری

رهبر خوب بودن یعنی بدانید چگونه راهنمایی کنید و آموزش بدهید، و چطور خود را در دسترس کسانی قرار دهید که مسئول آنها هستید. شما باید در بین نقشی که به عنوان سر مشق گروه دارید و کسی که مسئولیت با اوست، توازن برقرار کنید، ضمن اینکه کماکان عضوی از گروه باقی بمانید. شما همچنین باید اعتماد کنید، صبور باشید و بتوانید کارها را به درستی به دیگران واگذار کنید. صفاتی که برای بیشتر افراد آسان به دست نمی‌آید.

 

در حسابداری، مهارتهای رهبری شامل تفکر استراتژیک و برنامه ریزی بلند مدت نیز می‌شود. خیلی از حسابدار ها خدمات مشاوره نیز ارائه می‌کنند، به این معنی که با ارائه مشاوره در زمینه راهکارهای تجاری به شرکتها کمک می‌کنند تا فعالیتهایشان را بهبود ببخشند، بنابراین توانایی آینده نگری برای آنها کلیدی است.

حسابدارهای بسیار برجسته عموماً به این معروف هستند که دیدگاه شهودی دارند. آنها تصمیماتی می‌گیرند که در عین منطقی بودن تا حدی خلاقانه نیز هست. برای اینکه یک حسابدار موفق باشید، باید بتوانید به مشتری‌هایتان نشان دهید که برای بهبود وضعیت حال و آینده آنها کار می‌کنید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید