2024-03-28 14:41:07

وظایف مودیان در خصوص نصب صندوق فروشگاهی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

آیا می دانید وظایف مودیان در خصوص نصب صندوق فروشگاهی چیست؟ با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از ابتدای سال 1392، مودیان مشمول مکلفند سخت افزار و نرم افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب و ضمن نصب و راه اندازی سامانه فروشگاهی، مراتب را به منظور استفاده از تسهیلات مقرر پیش بینی شده، با تکمیل فرم دارایی جهت استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی که در برگیرنده اطلاعات هویتی آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی می باشد را به اداره مالیاتی ذیربط اعلام نمایند. شایان ذکر است مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده برابر آیین نامه اجرایی (71) قانون نظام صنفی اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود.

بدیهی است نرم افزار مورد استفاده باید حداقل امکان ثبت خرید و فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه ها و تولید فایل الکترونیکی بند (6) این دستورالعمل را داشته باشد.

* مودیان مشمول نصب و استفاده از صندوق فروشگاهی که طی سال شروع به فعالیت می نمایند، حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی اقدام و مراتب را به ادارات امور مالیاتی مربوطه اعلام نمایند.

* مودیانی که پس از موعد مقرر قانونی نسبت به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی اقدام می نمایند؛ مکلفند مراتب را به شرح بند اول به ادارات امور مالیاتی مربوطه اعلام نمایند.

* مودیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال 1392 کلیه خرید و فروش های خود را در سامانه

فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیکی صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده، از طریق سامانه مذکور اقدام نمایند.

مودیان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از نظر انجام تکالیف به دو گروه به شرح ذیل تقسیم می گردند:

  1. مودیان موضوع بند (ج) ماده (95) قانون مالیاتهای مستقیم، مکلفند اطلاعات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند (ج) ماده (95) قانون مالیاتهای مستقیم ثبت و نگهداری نمایند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی نمایند. سامانه مودیان
  2. مودیان مشمول بندهای (الف) و (ب) ماده (95) قانون مالیاتهای مستقیم، مکلفند فایل الکترونیک اطلاعات خرید و فروش خود را در دوره زمانی تعیین شده به شرح بند (6) این دستورالعمل از طریق سایت www.Tax.gov.ir برای سازمان ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند. (دوره های زمانی ارائه اطلاعات خرید و فروش بصورت فصلی (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) و از ابتدای سال 1392 حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل می باشد.)

* در مواردی که بنا به عللی از جمله نقص فنی دستگاه، امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد، مودی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافلاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت نماید.

مودیان مشمول استفاده از صندوق فروش، کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگهداری دفاتر روزنامه، کل و یا دفتر درآمد و هزینه می باشند و موظفند حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت نمایند. مودیان استفاده کننده از سامانه صندوق مکانیزه فروشگاهی به منظور تسهیل رسیدگی، موظفند آیین نامه ها با دستورالعمل های سامانه فروشگاهی و برنامه های آن و نحوه کار با <نرم افزار حسابداری فروشگاهی مورد استفاده را حسب درخواست ماموران مالیاتی در اختیار آنان قرار دهند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید