2024-03-28 19:29:12

دردسرهای استخدام در بزرگ ترین شرکت های فناوری دنیا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در گذشته، مصاحبه شغلی شامل فرآیند ساده ارسال درخواست داوطلب و دعوت از وی برای شرکت در مصاحبه بود، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که داوطلبان استخدام، امروزه حتی پیش از احراز صلاحیت برای شرکت در مصاحبه، باید از فیلترهای سختی بگذرند.

جست‌وجو برای کار، فرآیند دشوار و نفس‌گیری است. از طرفی باید دنبال شرکتی باشید که شما را استخدام کند و از طرفی باید رزومه خود را اصلاح کنید و با دقت معرفی ‌نامه خود را تنظیم کنید. حتی پس از عبور از این مرحله، نتایج مطالعه‌ای که با عنوان «فرمول موفقیت در مصاحبه شغلی»، در سال ۲۰۱۳ انجام شده، نشان می‌دهد که افراد تنها ۲۰ درصد شانس ورود به مصاحبه استخدامی را دارند. به محض ورود به مصاحبه شغلی، فرآیند استخدامی بسیار طولانی تر از گذشته شده است. بنابر اعلام موسسه Glassdoor، از سال ۲۰۱۰ تاکنون، فرآیند استخدام ۱۷ درصد طولانی‌تر شده و به طور میانگین، از ۱۹.۶ روز به ۲۲.۹ روز افزایش یافته است.

پس از مشاهده نتایج این مطالعات، بد نیست نگاهی به فرآیند سخت استخدامی در کمپانی‌ های مطرح تکنولوژی جهان بیندازیم. به همین منظور، نتایج بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه Glassdoor از درخواست ‌های استخدام مهندسان نرم‌افزار ۱۳ کمپانی محبوب و شناخته شده در عرصه فناوری، گردآوری شده و با بررسی روند استخدامی و برآورد میانگین زمان مصاحبه و استخدام در هریک از این کمپانی‌ها، نتایج جالبی حاصل شده است. علاوه ‌براین، برای تحلیل فرآیند استخدامی، تجربه فرد مصاحبه‌ شونده نیز در فرآیند مصاحبه، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

با بررسی این موارد، مشخص می‌شود که یک مصاحبه آسان الزاما به معنای داشتن تجربه مصاحبه مثبت نیست. به عنوان مثال، درصد سختی مصاحبه شغلی در کمپانی توئیتر، از ۵ نمره، ۳.۱ است اما در کمال تعجب، شمار قابل توجهی از مصاحبه ‌شوندگان یعنی ۴۲ درصد از آنها، تجربه منفی از فرآیند مصاحبه داشته‌اند. در مقابل، در گوگل که با ۳.۴ از مجموع ۵ نمره، سخت‌ترین فرآیند استخدامی را دارد، تنها ۱۵ نفر از مصاحبه شوندگان، تجربه منفی داشته‌اند و ۵۶ درصد نیز این فرآیند را مثبت قلمداد کرده‌اند. 

فرآیند مصاحبه شغلی، به خودی خود، به طور میانگین از ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد. در کمال تعجب، مدت زمانی که فرآیند مصاحبه طول کشیده، بر تجربه فرد مصاحبه‌شونده تاثیری نداشته است. درحالی‌که شرکت ‌هایی چون سیسکو، یاهو و اوبر، تاثیری بر تجربه مصاحبه‌شونده از مراحل استخدام نداشته‌اند و کمپانی اوبر، با دو هفته، کوتاه‌ترین فرآیند مصاحبه استخدامی را داشته، تنها مصاحبه شوندگان در سیسکو به میزان قابل توجهی از فرآیند مصاحبه شغلی ابراز رضایت داشته‌اند.

نمودار ذیل فرآیند مصاحبه را در ۱۳ کمپانی محبوب فن‌آوری جهان را نشان می‌دهد. در این فرآیند، از شیوه ‌های متنوعی چون غربالگری تلفنی توسط مدیریت منابع انسانی، مصاحبه‌ های فنی تلفنی، پروژه و آزمون‌های آنلاین، تماس با اسکایپ و مصاحبه ‌های حضوری، استفاده شده است.

گرچه این یافته ‌ها تنها محدود به مهندسین نرم‌افزار است، اما بازهم نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که فرآیند استخدامی در بسیاری از صنایع تا چه اندازه دشوار و متفاوت از مصاحبه ‌های تلفنی یا حضوری مرسوم است. امروز، فرآیند استخدام از مجموعه‌ای از غربالگری ‌های تلفنی/اسکایپی و پروژه ‌های آزمونی حتی تا پیش از احراز صلاحیت شما برای شرکت در مصاحبه حضوری، تشکیل می‌شود. اگرچه این تصویرسازی به شما آمادگی ذهنی خوبی از پیچیدگی و دشواری فرآیند استخدامی می‌دهد اما نباید از دیدن آنها نا امید شوید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید