2024-03-19 11:25:37

دو اشتباه بزرگ بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت چه بود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

همانطور که میدانید، بیل گیتس برای مدت ۲۵ سال مدیرعامل مایکروسافت بود. او در سال ۲۰۰۰ از این سمت کنار رفت.

او یک استارتاپ دو نفره را به یک شرکت بزرگ تکنولوژی چند صد میلیارد دلاری تبدیل کرد و خود نیز به پولدارترین مرد جهان تبدیل شد.

اما هر مدیرعامل بزرگی اشتباهاتی هم دارد و به گفته Brad Silverberg که برای مدت ده سال از ۱۹۹۰ از معاونان گیتس بوده او نیز دو اشتباه بزرگ در دوران کاری‌اش داشت.

اول اینکه لابی موفقی با بخش دولتی نداشت و دوم اینکه مزیت‌های اینترنت را از آن آغاز در نظر نگرفت.

به گفته Silverberg مهمترین اشکال بیل گیتس این بود که در حالی که رقبای این شرکت لابی مناسبی با دولت داشتند گیتس معتقد بود که دولت باید مایکروسافت را به حال خود بگذارد.

Silverberg می‌گوید که گیتس با دولت و سیاستمداران در آغاز کار هیچ ارتباطی برقرار نمی‌کرد چون تصور می‌کرد که رقابت منصفانه‌ای در بازار دارد و ارزش‌های قابل توجهی برای مشتریانش ایجاد می‌کند و نیاز به رویکرد نزدیکی به دولت ندارد اما این دیدگاه اشتباه بود چون خیلی زود دولت آمریکا و اتحادیه اروپا جنگ بزرگی بر ضد مایکروسافت به راه انداختند.

در سال ۲۰۰۰ قاضی جکسون، مایکروسافت را به شکستن قانون ضد تراست (antitrust law) متهم کرد. به گفته او مایکروسافت از طریق مرورگر اینترنت اکسپلورر در ویندوز علیه قانون ضد تراست عمل کرده است. دعوای حقوقی مایکروسافت بر سر این قانون و اینترنت اکسپلورر برای چندین سال این شرکت را به شدت نزد افکار عمومی زیر سوال برد.

Silverberg همچنین اعتقاد دارد که به جز این بیل گیتس اینترنت را هم نادیده گرفت چراکه میخواست امپراطوری ویندوز را حفظ کند.

او می گوید : بیل به دشواری متوجه شد که چگونه میتواند به تهدیدها و فرصتهای اینترنت باید پاسخ دهد. در اوخر دهه ۹۰ میلادی و در زمانی که شما صاحب ویندوز هستید همه چیز عالی است و چرا شما باید به فکر تغییر باشید؟ نگاه بیل گیتس محافظت از ویندوز در این فضا بود اما این استراتژی در سال ۲۰۰۰ دیگر قادر به نجات مایکروسافت نبود.

به رغم این دو مورد Silverberg برای بیل گیتس احترام خاصی قایل است.

به گفته او چشم اندازی که بیل گیتس برای ایجاد یک امپراطوری نرم‌افزاری ایجاد کرد و تلفیق نگاه داشتن یک پلتفرم برای تجارت باعث شد که هم در بخش مشتریان عمومی و هم مشتریان شرکتی مایکروسافت به موفقیت قابل توجهی برسد.

از این جهت به عقیده او بیل گیتس یکی از بزرگترین مدیران عامل تاریخ تجارت است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید