2024-03-19 12:53:17

اضافه شدن دو پسوند جدید ایرانی به دامنه وب سایت های اینترنتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر بخش از آدرس سایت معنا و مفهومی دارد. نرم افزار حسابداری برای مثال در یک آدرس اینترنتی مثل ParmisIT.com نام دامنه همان کلمه ی ParmisIT است و دامنه نیز همان .com است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌نمایید. انتخاب نام پرمعنا برای سایت یکی از مهمترین مراحل داشتن وب سایت می‌باشد.

جدیدترین خبرهای دنیای فناوری اطلاعات حاکی از آن است که با موافقت سازمان جهانی ثبت دامنه و پسوندهای اینترنتی (آیکان) دو پسوند جدید تخصصی اینترنت در ایران افزوده شد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

در این راستا با موافقت آیکان دو پسوند «دات نوروز» و «دات پارس» ( .nowruz و .pars ) به جمع دامنه های اینترنتی در ایران پیوستند که ثبت دامنه با پسوند دات نوروز در فاز اول برای شرکتها و سازمان ها انجام می شود. طبق قوانین آیکان پسوندهای جدید در ابتدا باید حدود ۴۵ تا ۶۰ روز در اختیار کمپانی ها، برندها و سازمان های بزرگ قرار گیرد و سپس عرضه آن در بین کاربران عادی فراهم خواهد شد.

حتما بدانید: نرم افزار انبارداری

پسوند .nowruz تنها مختص به ایرانیان نیست و از آنجایی که طبق آمارها ۱۸۷ میلیون نفر در ۱۱ کشور دنیا نوروز را به عنوان عید رسمی شان قرار داده اند، می تواند طیف وسیعی از مردم را مخاطب قرار دهد و با توجه به مباحث تجاری و فرهنگی، این پسوند می تواند قابل توجه قرار گیرد.

نگاهی کوتاه به پیدایش دامنه ها

در ۱۵ مارس ۱۹۸۵، اولین نام دامنه تجاری (.COM) به نام سیمبولیکس بوسیله یک شرکت سیستم‌های رایانه‌ای به نام Symbolics در کمبریج ماساچوست ثبت شد.

در ۱۹۹۲ کمتر از ۱۵۰۰۰ دامنه.COM ثبت شده بود.

باید مطالعه کنید: نرم افزار CRM و پایانه فروشگاهی

در دسامبر ۲۰۰۹ حدود ۱۹۲ میلیون نام دامنه وجود داشت که بخش بزرگی از آنها دامنه پرطرفدار .COM بودند که تعداد آنها در ۱۵ مارس ۲۰۱۰ به حدود ۸۴ میلیون رسید که شامل ۱۱٫۹ میلیون وب سایت کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک، ۴٫۳ میلیون وب سایت تفریحی، ۳٫۱ میلیون وب سایت مرتبط با امور مالی، و ۱٫۸ میلیون وب سایت ورزشی می‌شد.

ماهانه حدود ۶۶۸ هزار دامنه .COM جدید ثبت می‌شود.

دامنه‌های اینترنتی در ایران

بر اساس آمار منتشرشده تا آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ بیش از ۵۶۶ هزار دامنهٔ .ir توسط کاربران ایرانی به ثبت رسیده‌ است و سالانه ۴۵ درصد به این تعداد افزوده می‌شود.

باید بخوانید: نرم افزار فروشگاهی و نرم افزار پخش مویرگی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید