2024-03-19 05:29:22

بازار خرده فروشی و نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی مالتی پلتفرم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
بازار خرده فروشی و نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی مالتی پلتفرم
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

نگاهی بر بازار خرده فروشی ایران

در ایران به ازای هر 38 نفر یک واحد خرده فروشی وجود دارد و از این نظر کشور ما رتبه نخست را در جهان داراست و البته از نظر تعداد واحدهای خرده فروشی در رتبه سوم قرار دارد! افزایش خرده فروشان در کشور، سالانه به طور متوسط 12 درصد رشد دارد و به جرات می توان گفت هیچ فعالیت اقتصادی در کشور رشدی با این حجم و تا این حد پایدار را تجربه نکرده است! با این حساب، شبکه خرده فروشان شبکه بزرگی را در اصناف تشکیل داده اند و این تعداد زیاد دارای دستگاه ها و پلتفرم های متنوعی برای مدیریت کسب و کار های خود هستند و به تبع آن نیز هر کدام دارای نیازهای متنوعی در ارتباط با مشتریان و کارمندان خود هستند. بازار خرده فروشی و نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی مالتی پلتفرم این نیازها شامل صندوق های فروشگاهی و نرم افزار حسابداری و نرم افزارهای صندوق فروش میشوند و راهکارهای مرتبط با صنعت خرده فروشی می شود.

مطالعه کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد

تاثیر سیستم های عامل بر بازار خرده فروشی

در گذشته سیستم عامل ویندوز سهم زیادی از بازار سیستم عامل جهان را به خود اختصاص داده بود و بدلیل گستردگی کاربرد این سیستم عامل، اکثر سخت افزارها و نرم افزارها متناسب با این سیستم عامل تولید شده و فراوانی زیادی داشتند، ولی امروزه با ظهور گوگل و اپل انقلاب تکنولوژی جدیدی پدید آمده و بازار از انحصار ویندوز خارج شده است. امروزه برخلاف گذشته در کنار دستگاه های ویندوزی، شاهد دستگاه ها و صندوق های فروشگاهی مبتنی بر سیستم عامل های دیگری نظیر اندروید، مک و iOS هستیم که روز به روز فراگیرتر نیز میشوند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار انبارداری

این تنوع سیستم عامل ها به طبع تنوع سخت افزارها و دستگاهها مرتبط با کاربری های گوناگون را در پی داشته و حق انتخاب برای مصرف کنندگان را بوجود آورده است. اینکه مصرف کنندگان امروزه خود را در انحصار پلتفرم خاصی نمی بینند دارای مزیت بالای برای آنهاست اما امروزه همین حق انتخاب مشکلات عدیده تصمیم گیری برای مصرف کنندگان را نیز در بر داشته است.

همانطور که می دانیم مصرف کننده یک سخت افزار و یا سیستم عامل به تنهایی خریداری نمی کند بلکه خریدار به دنبال یک راهکار است. راهکاری که متشکل از سخت افزار، سیستم عامل و نرم افزار کاربردی مورد نیاز اوست. بطور کلی خریدار به دنبال سخت افزاری میگردد تا بتواند اپلیکیشن های مورد نیاز خود را خریداری و روی آنها نصب کرده و بهره برداری نماید و غایت نهایی یک خریدار بهره برداری از اپلیکیشن های کاربردی مورد نیاز می باشد. نرم افزارهای صندوق فروش و حسابداری از پر کاربردترین اپلیکیشن های صنعت خرده فروشی هستند که تا کنون بواسطه سابقه ویندوز در ایران، عموما تحت ویندوز هستند.

حتما بخوانید: نرم افزار CRM

ورود صندوق های فروش اندرویدی به بازار خرده فروشی

اما به تازگی صندوق های فروش اندرویدی نیز به بازار ایران وارد شده اند و از آنجا که تنوع سخت افزاری زیادی از صندوق فروش تا کارتخوان اندرویدی دارند، با استقبال خوب مصرف کنندگان روبرو شده اند. در اینجا این سوال پیش می آید که آیا دستگاه های اندرویدی قصد دارند کل سهم بازار را به خود اختصاص دهند؟ آیا با ورود اندروید و سیستم عامل های دیگر میتوان دستگاه های ویندوزی و مایکروسافتی را نادیده گرفت؟ آیا میشود فقط به یک پلتفرم خاص توجه کرد و بقیه پلتفرم ها را نادیده گرفت؟
به سوالهای بالا از دو منظر می توان پاسخ داد.

باید بخوانید: پایانه فروشگاهی و نرم افزار حسابداری فروشگاهی

نگاه اول می تواند بر مبنای نگرش تامین کنندگان سخت افزاری و تولید کنندگان نرم افزارها باشد.در این نگاه، این دسته از افراد فارغ از نوع پلتفرم سعی دارند تا قابلیت ها سخت افزاری، سیستم عامل و قیمت راهکاری که خود در آن زمینه فعالیت می نمایند را بر دیگری ارجح نشان دهند. بطور مثال شرکت نرم افزاری که نرم افزارهای ویندوزی تولید می کند، سعی می کند بر غیر قابل اعتماد بودن نرم افزارهای اندرویدی پافشاری کند و در مثالی دیگر شرکت ارائه سخت افزار اندرویدی، قیمت مناسب و کارایی ساده صندوق های اندرویدی را به رخ صندوق های ویندوزی بکشد. لذا در این نگاه انتخاب مصرف کننده در اولویت های بعدی قرار دارد.

نگاه دوم اما مبتنی بر سلایق و اولویت مصرف کننده می باشد. در دنیای تکنولوژی، امرزه باید به سلایق همه اقشار مردم احترام گذاشت و بخشی از این احترام مربوط به دستگاه ها و پلتفرم هایی است که مردم به آن علاقه داشته و یا از آن استفاده میکنند. نمی توان مردم را مجبور به استفاده از دستگاه یا پلتفرم خاصی کرد بلکه باید راهکاری برای پلتفرم های مختلف تولید و عرضه نمود.

مطالعه بیشتر : صندوق فروشگاهی چیست؟

بازار خرده فروشی و نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی مالتی پلتفرم

نقش مصرف کنندگان در راهکارهای نرم افزاری

قطعا از منظر اکثر کارشناسان ارائه راهکارهای مبتنی بر پلتفرم های مختلف مانند نرم افزارهای متناسب برای سیستم عامل های مختلف، راه حل برآورده نمودن نیازهای مصرف کنندگان است.
خوشبختانه بواسطه حضور نمایندگی های معتبر شرکت های سخت افزاری در ایران ما امروزه شاهد حضور صندوق های فروش مبتنی بر همه سیستم های عامل ها هستیم اما نکته قابل تامل عدم وجود نرم افزارهایی است که برای همه این پلتفرم ها نرم افزار مناسب را داشته باشند هر چند که نرم افزارهای اختصاصی هر پلتفرم تا کنون تولید شده است.

امروزه باید مصرف کننده در انتخاب صندوق فروش ویندوزی و یا اندرویدی مختار باشد و این شرکت های نرم افزاری هستند که باید نرم افزارهای صندوق فروشگاهی و کارتخوان اندرویدی خود را مبتنی بر این پلتفرم ها تولید نمایند. با گشت و گذاری در اینترنت می توانیم نرم افزارهای متنوعی را در این حوزه تحت ویندوز و نرم افزارهای کمتری را تحت اندروید پیدا نماییم.

نقش نرم افزارهای مالتی پلتفرم در یک شبکه کاری

اما نیاز کاربران برای وجود نرم افزار برای پلتفرم های خاص به همینجا ختم نمی شوند و آنها انتظارات بیشتری دارند. آنها به دنبال نرم افزارهایی هستند که مبتنی بر سیستم های عامل مختلف بوده اما در یک شبکه کاری مورد استفاده قرار گیرند.

بطور مثال آنها تمایل دارند همزمان فروش را روی صندوق های فروش ویندوزی و اندرویدی انجام داده و حتی برخی از فروش خود را مبتنی بر کارتخوان های اندرویدی اما در یک شبکه کاری انجام دهند. این نیاز مصرف کنندگان توسط نرم افزار های مالتی پلتفرم برطرف خواهد شد. این نرم افزارها برای سیستم عامل های مختلف دارای نسخه مخصوص می باشند اما می توانند در یک بستر مشترک با هم در ارتباط باشند و اینجاست که نرم افزار های مالتی پلتفرم فروشگاهی اهیمت خود را نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار دریافت و پرداخت و نرم افزار حسابداری شخصی

اما نکته مهم این است که تولید نرم افزارهای مالتی پلتفرم نیاز به دانش فنی و هزینه های تولید بسیار بالا می باشند که حتی در سطح شرکت های مطرح نرم افزاری خارجی، شرکت های بسیار معدودی وجود دارند که نرم افزارهای خرده فروش مالتی پلتفرم را داشته باشند. حال با این تفاسیر آیا می توان انتظار داشت در این ایران ما شاهد چنین راهکاری باشیم؟ جواب این سوال بله است! شرکت فناوری اطلاعات پارمیس برای اولین بار در ایران توانسته این نوآوری را در محصولات خود ارائه کرده و خیال تامین کنندگان سخت افزاری و مصرف کنندگان را از بابت دستگاه و پلتفرم مورد استفاده راحت نماید. پارمیس در حال ارئه راهکار مالتی پلتفرم خرده فروشی است که در مقاله های بعدی سعی می نماییم تا شما را با امکانات بینظیر این راهکار آشنا نماییم. پس مقاله های بعدی ما را دنبال نمایید.

باید بدانید: نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار حسابداری تولیدی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید