2024-03-29 13:16:45

تفاوت های حسابداری مدیریت با حسابداری مالی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

از نظر استفاده کنندگان اطلاعات، استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری مدیریت، افراد و مدیران درون سازمان هستند ولی در حسابداری مالی علاوه بر درون سازمان، گروههای ذینفع و علاقمند خارجی مانند رقبا و موسسات مالی و اعتباری و بانکها نیز از اطلاعات حسابداری مالی استفاده مینمایند. اما آیا با تفاوت های حسابداری مدیریت با حسابداری مالی آشنا هستید؟

لازم است تا در این بخش از مقاله تفاوت های حسابداری مدیریت با حسابداری مالی بگوییم حسابداری مدیریت مقید و محدود به ضوابط معین و مشخصی نیست زیرا تنها در خدمت افراد و مدیران درون سازمانی است ولی حسابداری مالی مقید به اصول، مفروضات و میثاقهای حسابداری می باشد . البته حسابداری صنعتی روشها و اصول مورد استفاده حسابداری را نفی نمی نماید بلکه دربرگیرنده یک نظام صحیح، دقیق و مناسبتر جهت ثبت و اندازه گیری عوامل هزینه از لحظه شروع تا تکمیل فرآیند می باشد.

گزارشهای حسابداری مدیریت اغلب به واحدهای تابعه و بخشهای درون سازمان به تفکیک توجه دارد و ترکیبی از اطلاعات تاریخی ، پیش بینی ها و برآوردها را بکار میگیرد ولی در حسابداری مالی گزارشات، کل واحد انتفاعی را در برمیگیرد و تنها از اطلاعات مبتنی بر گذشته ( آنچه که واقعاً اتفاق افتاده ) استفاده میکند.

حسابداری مالی:

حسابداری مالی در یک شرکت، نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند. حسابداران مالی، اطلاعات مالی را به‌صورت ترازنامه و صورت‌های مالی ارائه می‌کنند و معمولا نگران برنامه‌ریزی و نحوه بودجه‌بندی دارایی‌های شرکت هستند. این موضوع شامل مواردی مانند هماهنگی جهت دریافت تسهیلات به منظور بهبود گردش مالی، استراتژی ورود و خروج سرمایه‌گذاران در سازمان، سیاست قیمت‌گذاری و تعیین ارزش محصول است. شناخت بازارهای سرمایه و برآورد ارزش سهام و تخصیص سود سهام یکی از نقش‌های کلیدی حسابداری ‌مالی است. مشاغل مرتبط با مدیریت مالی مشاغل بانکداری تجاری، مشاور مالی و بانکداری سرمایه گذاری هستند.

حسابداری مدیریت:

کسانی که در بخش حسابداری شرکت کار می‌کنند، امور مربوط به ردیابی و گزارش معاملات مالی شرکت را در زمینه‌های حسابداری بهای تمام شده محصول، حسابداری سیستم حقوق و دستمزد، سیستم موجودی انبار، تجزیه و تحلیل سودآوری، گزارش درآمد، مدیریت بدهی‌ها و مالیات‌های پرداختی را انجام می‌دهند. گزارش معاملات مالی کسب و کار، با استفاده از یک مجموعه استاندارد از قوانین و اصول شناخته شده توسط حسابداران به مدیر ارشد مالی گزارش خواهد شد. مشاغل مرتبط با این رشته: حسابدار، آمارگر، تحلیلگر بودجه، مدیر پرداخت حقوق، خزانه دار و…هستند.

تفاوت های حسابداری مدیریت با حسابداری مالی

حسابداری مدیریت به برنامه‌ریزی معاملات مالی آینده توجه ویژه‌ای دارد. درصورتی‌که در حسابداری مالی گزارش معاملات مالی در گذشته اتفاق می‌افتد. حسابداری مالی، صورت‌های مالی مربوط به گذشته را تحلیل می‌کند و از نتایج آن استفاده می‌کند. اما مسولیت حسابداری مدیریت؛ ایجاد بودجه، تخمین درآمد و هزینه‌های آینده است. این دو توابع مجزا از هم هستند، که نیاز به مجموعه مهارت‌های متفاوت دارند، هر دو در اطراف مدیریت دارایی‌ها چرخش دارند؛ بنابراین، در چارت های سازمانی این دو گروه، اغلب با هم گروه‌بندی می‌شوند. در حسابداری مالی تمامی فاکتورها از گذشته تا به امروز جمع‌آوری‌ شده و تمامی هزینه‌ها ارزیابی می‌شوند، نهایتا تمامی موارد به صورت فاکتور یا نمودار در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌گیرند.  حسابداری مدیریت با مدارکی که حسابداری مالی در اختیار این واحد قرار می‌دهد برای تخمین درآمد و هزینه‌های آینده تلاش کرده و در نهایت  ایده‌هایی را برای افزایش سوددهی به شرکت ارائه می‌کنند.

از دیگر تفاوت‌های بین حسابداری مدیریت و حسابداری مالی این‌است که؛ حسابداری مدیریت به جزییات مالی یک کسب و کار و طراحی برنامه‌های استراتژیک بیشترین توجه را دارد. در حسابداری مالی بیشترین توجه به کلیت‌های مالی یک کسب و کار است.

تفاوت در نحوه گزارشات

نحوهٔ گزارش‌گیری و گزارش‌دهی یکی دیگر از تفاوت‌های این دو رشته حسابداری است. حسابداری مدیریت تمرکز بر گزارش‌گیری روزانه دارد و این گزارش‌ها برای هدف‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و گام‌های بعدی استفاده می‌شوند. این بدان معنا است که حسابداران مدیریت، بایستی داده‌هایی که واحد حسابداری مالی هر روز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند را برای حل مسائل کسری بودجه و ضرر و زیان‌ها استفاده کنند و برنامه‌هایی مفید در جهت رشد و ارتقای سازمان ارائه کنند. علاوه بر این هدف‌هایی به‌منظور افزایش ثروت سهام‌داران نیز باید تعیین گردد. در حالی‌که در حسابداری مالی گزارش‌ها در بازه زمانی مشخصی معنا دارد و در این بازه ارائه می‌گردد. حسابدار یا حسابداران واحد مالی می‌توانند این گزارش‌ها را در اختیار مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاران قرار دهند. به‌عبارت دیگر می‌توانند گزارش‌ها را  در اختیار افراد خارج از کسب‌وکار قرار دهند درصورتی‌که حسابداری مدیریتی گزارش‌های خود را فقط به صورت داخلی استفاده می‌کند.

سخن آخر

شرکت نرم افزار اطلاعات پارمیس با سال‌ها تجربه موفقیت آمیز در زمینه تولید نرم افزارهای حسابداری، آماده ارائه هرگونه خدمت رسانی به همکاران محترم در زمینه ارائه نرم افزارهای حسابداری برحسب نیازهای آنها و کسب و کارهایشان است. درصورت بروز هرگونه ابهام یا سوالی، می‌توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی تماس حاصل نموده، تا راهنمایی‌های لازم را انجام دهند.

سوالات متداول برای تفاوت های حسابداری مدیریت با حسابداری مالی

  1. حسابداری مالی و حسابداری مدیریت چه تفاوت‌هایی دارند؟
    حسابداران مالی، اطلاعات مالی را به‌صورت ترازنامه و صورت‌های مالی ارائه می‌کنند، در حالی‌که حسابداران مدیریتی امور مربوط به ردیابی و گزارش معاملات مالی شرکت را در زمینه‌های حسابداری بهای تمام شده محصول، حسابداری سیستم حقوق و دستمزد، سیستم موجودی انبار، تجزیه و تحلیل سودآوری، گزارش درآمد، مدیریت بدهی‌ها و مالیات‌های پرداختی را انجام می‌دهند.
  2. حسابداری مالی و حسابداری مدیریت چه تفاوت‌هایی در نوع دیدگاه دارند؟
    دیدگاه حسابداری مالی به اتفاقات مالی و جزییات که در گذشته رخ داده است توجه دارد، در صورتیکه حسابداری مدیریت به اتفاقات مالی که کلیات که در آینده رخ خواهند داد، توجه ویژه‌ای دارد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید