2024-03-29 08:50:24

آموزش سرفصل های حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در حسابداری، برای رعایت استاندارها، سهولت ثبت رویداد های مالی و تهیه گزارشات مناسب، از عناوینی استفاده می شود که هر یک نشان دهنده میزان تغییر ایجاد شده در وضعیت مالی شرکت یا شخص می باشند. این نوع عناوین اصطلاحا “حساب” نامیده می شوند. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش سرفصل های حسابداری را بدهیم. این سرفصل ها به ترتیب از بالاترین تا پایین ترین سطح توضیح داده شده است:

– گروه حساب ها:
اولین سرفصل که در آموزش سرفصل های حسابداری به آن می پردازیم گروه حساب هاست. شامل دارایی جاری، دارایی ثابت، بدهی های جاری، بدهی بلند مدت، حقوق صاحبان سهام، درآمدها، هزینه ها، قیمت تمام شده و حسابهای انتظامی می باشد. گروه حسابها بالاترین سطح در تعریف کدینگ می باشد و باید حسابهای زیرین را به دقت به این حسابها مرتبط نمود.

– حسابهای کل:
این حسابها پس از گروه حساب ها در بالاترین سطح سرفصل ها قرار می گیرند و باید گروه آن به دقت انتخاب شود. به عنوان مثال حساب کل (موجودی نقد و بانک) در گروه حساب دارایی جاری و حساب (سرمایه) در گروه حقوق صاحبان سهام دسته بندی می شود.

– حساب های معین:
در این بخش از مقاله آموزش سرفصل های حسابداری باید حساب های معین را تعریف کنیم. حساب های معین زیر مجموعه حساب های کل می باشند و به همین دلیل هر خصوصیتی که برای حساب کل در نظر گرفته شده باشد به حسابهای معین مربوط به آن نیز منتقل می شود. به عنوان مثال برخی از حساب های معین مربوط به موجودی نقد و بانک عبارتند از: حساب صندوق، تنخواه گردان ها، موجودی بانک های ریالی، موجودی بانک های ارزی و … که همه جز دارایی های جاری شرکت می باشد و ماهیت همه آنها بدهکار است.

– حساب های جزء:
این حساب ها زیر مجموعه حسابهای معین می باشند و به نام های متفاوتی چون (زیر معین، جز، …) هم نامیده می شود. همانطور که از نام حساب ها مشخص است اطلاعات کامل تر و دقیق تری از حساب مربوطه ارائه می دهد. به عنوان مثال حساب تنخواه گردان دفتر مرکزی یک حساب تفصیلی می باشد که زیر مجموعه حساب معین تنخواه گردان ها قرار میگیرد.

– حساب های تفصیلی:
در آموزش سرفصل های حسابداری باید بگوییم این نوع حساب زیر مجموعه هیچ یک از حسابهای فوق نیست و به تنهایی دارای ماهیت بدهکار و یا بستانکار نمی باشند بلکه با توجه به ارتباط با سطوح حساب های فوق دارای مانده بدهکار و یا بستانکار می گردد. این سطح حساب معمولا شامل نام افراد، پرسنل، مشخصات و شماره حساب بانک و …می باشد.

به عنوان نمونه برای مشخص نمودن تنخواه گردان دفتر مرکزی باید نام وی به عنوان تنخواه دار ثبت و با حساب معین تنخواه گردان دفتر مرکزی مرتبط شود و یا در هنگام ثبت اسناد پس از وارد کردن عنوان های موجودی نقد و بانک –تنخواه گردان های ریالی –تنخواه گردان دفتر مرکزی و در انتهای موارد فوق نام شخص انتخاب شود.

@ParmisMobile

لیست مطالب کانال آموزش حسابداری پارمیس همراه

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید