2024-03-28 17:06:19

همه چیز درباره بارکد، کاربرد آن و انواع استانداردهای بارکد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
انواع استانداردهای بارکد
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

انواع استانداردهای بارکد ؛ از بدو پيدايش باركد، در اوائل دهه 50 ميلادی، اين تكنولوژی باعث تسريع بسيار زياد در چرخش كالاها و اطلاعات در دنيـای صنعت و تجارت شده است. امروزه سيستم های مبتنی بر بـاركـد ، به علت حذف ورود اطلاعات از طريق صفحه كليد و از بين بردن احتمال بروز خطای انسانی در وارد کردن اطلاعات پايه به كامپيوترها، نقش بسيار مهمی در امر تجارت در صحنه اقتصاد بين المللی بازی می كنند. با این مقاله با موضوع انواع استانداردهای بارکد با ما همراه باشید. اگر قصد خرید صندوق فروشگاهی را دارید شناخت انواع بارکدها یکی از نکات مهم خرید صندوق فروشگاهی تكنولوژی باركد، بطور خلاصه شامل اين زير مجموعه ها می باشد :

مجموعه علائم يا زبانهايی كه اطلاعات مورد نظر را تبديل به كدهای ميله مانند می نمايد، كه با تجهيزات نسبتاً ساده ای قابل خواندن می باشند.

اسكنرها و مدارهای تبديل اين كدها به اطلاعاتی كه توسط كامپيوترها قابل استفاده باشد.

روشهايی جهت حصول اطمينان از اين امر كه در اين روند هيچگونه خطايی رخ نداده است.

در حال حاضر زبان های متفاوتی برای تبديل اطلاعات به باركد وجود دارد. هركدام از اين زبانها يا مجموعه علائم، دارای قواعد خاص خود برای تبديل كاراكترها ( شامل اعداد، حروف و علائم نقطه گذاری ) به كدها می باشند. قواعد زبان ها در چاپ كردن كدها، از كد درآوردن اطلاعات، جلوگيری از بروز خطاها، نحوه نمايش اطلاعات و در نوع اطلاعاتی كه می توانند نشان دهند، اختصاصی و با يكديگر متفاوت است. در برآوردی كه اخيراً صورت گرفته است، تعداد زبان های باركد را بالغ بر 255 عدد دانسته اند، اين در حالی است كه تنها 5 عدد ازاين زبان ها دارای كاربری همه گير می باشند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

استاندارد های بارکد:

با توجه به كاربردهای متفاوت، سيستم های توليد باركد بسياری وجود دارند که بر اساس الگوهای متفاوت، روش رمزنگاری و توليد کد در آنها با هم تفاوت دارد. بعنوان مثال در سيستم خرده فروشی از استاندارهای EAN  استفاده می شود. از معروفترين انواع استانداردهای باركد می توان به زیر اشاره نمود: اين استاندارد، استانداردی صنعتی مي باشد كه در خط توليد و جهت سيستم های اطلاعاتی داخلی يك شركت مورد استفاده قرار ميگيرد. كاراكترهای قابل استفاده در اين استاندارد عبارتند از:

{ 0123456789 }

{ ABCDEFGHIGKLMNOQPRSTUVWYZ }

{ +-/$%.* }

{ خط فاصله يا Space }

جلوگيری از بروز خطا در زمان خواندن اطلاعات توسط باركد خوان، در زمان نوشتن و خواندن اطلاعات از رقم كنترلی استفاده می گردد. اين رقم كنترلی، آخرين رقم در يك كد است كه بصورت رقم اضافی نوشته می شود.

استاندارد EAN13:

استانداردی است كه توسط موسسه (EAN ) European Article Numbering  تدوين گرديده است. اين استاندارد برای كد ملی و اقلام صادراتی نیز استفاده می شود و در آن فقط می توان از اعداد استفاده نمود. تعداد ارقام ارائه شده به اين استاندارد بايد 12 رقم باشد كه يك رقم كنترلی به آن اضافه می گردد. ارقام تشكيل دهنده باركد در اين استاندارد دارای معنای زير می باشند: يك تا سه رقم اول نشان دهنده كد كشور (‌ بعنوان مثال 0 برای آمريكا و 626 برای ايران )، پنج رقم بعدی کد سازنده کالا و چهار رقم نهايی برای كد توليد يا كد سريال توليد است
استاندارد EAN13 بارکد

استاندارد OF52:

اين استاندارد نيز صنعتی است و از نظر دامنه اطلاعات قابل كد كردن از استاندارد 39 ضعيف تر است زيرا فقط اعداد را می پذيرد و می توان اطلاعات طويل را با اين استاندارد كد كرد. تعداد ارقام در زمان استفاده از اين استاندارد بايد زوج باشد در غير اينصورت نرم افزار بطور خودكار با افزودن عدد صفـر به انتهای ارقام، تعداد ارقام را به زوج تبديل می نمايد. برای جلـوگيری از بروز خطا از رقم كنترلی استفاده می شود. رقم كنترلی بطور خودكار حساب شده و بصورت آخرين رقم دركد درج می گردد.

استاندارد OF52 بارکد
استاندارد 128:

استاندارد كنونی و از جمله پيشرفته ترين استانداردهای صنعتی باركد در دنيا می باشد. قابليت كد كردن تمامی حروف و اعداد را دارد و مانند استانداردهای 39 و OF52 می تواند طول نامحدود داشته باشد.
استاندارد 128 بارکد
تجهيزات مورد نياز سيستم باركد چیست؟

براي بهره برداري از تكنولوژي باركد از تجهيزات مختلفي استفاده مي شود كه اجمالاً مورد بررسي قرار مي دهيم

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

1)چاپگرهاي باركد ( لیبل پرینتر)

بطور كلي براي چاپ انواع مختلف باركد مي توان با استفاده از نرم افزارهاي چاپ باركد، اين كدها را بوسيله چاپگرهايي كه براي اين منظور ساخته شده اند، چاپ نمود. لازم به ذكر است كه با وجود تكنيك هاي مختلف چاپ باركد، انتخاب هر تكنيك را با توجه به ارزيابي هزينه ها و كاربرد آن باید انتخاب نمود .

انواع استانداردهای بارکد

2)باركد خوان ( بارکد اسکنر)

اسكنرها در اندازه ها و اشكال مختلف وجود دارند كه وظيفه همگي آنها تابش نور و دريافت بازتاب آن و سپس تبديل خطوط به اعداد قابل فهم مي باشد. نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس، با دارا بودن امکان بارکد وزنی، این قابلیت را در برنامه حسابداری فراهم می کند که برای کالا و خدمات خود بارکد منحصر به فردی تولید کنید. در اینصورت با استفاده از ابزارهای بارکد خوان که در بالا به آنها اشاره شد می توانید بارکد درج شده روی محصولات را اسکن نمایید و اطلاعات مربوط به  نام کالا، وزن و مقدار و قیمت آن را مشاهده نمایید.

همچنین شما در نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس میتوانید برای ثبت محصولات جدیدی که بارکد روی آنها درج شده است، تنها با اسکن نمودن بارکد درج شده، اطلاعات آن کالا را دریافت و در نرم افزار مالی خود مشخصات کالا را مشاهده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی برنامه حسابداری پارمیس، روی معرفی بارکد وزنی کلیک کنید.

 استانداردهای بارکد
انواع استانداردهای بارکد چیست؟

مطالعه بیشتر : صندوق فروشگاهی چیست؟

كاربرد و مزاياي استفاده از سيستم باركد چیست؟

بدون ترديد استقبالي كه در كشورهاي پيشرفته از باركد شده است را مي توان با مراجعه به اجناس و كالاهاي آنها دريافت. ولي دامنه كاربرد باركد به اينجا ختم نمي گردد. سيستم باركد داراي موارد استفاده بي شماري در مراكز اداري، صنعتي و مالي بوده كه به چند نمونه از اين موارد اشاره ميشود:

– سيستم هاي فروش

در سيستم هاي فروش، نصب باركد برروي كالاها و استفاده از آن براي انتقال اطلاعات كالاهاي فروخته شده به كامپيوتر گامي بسيار موثر در سرعت بخشيدن به امر فروش و بالا بردن ميزان كنترل و دقت در محاسبات و عمليات مي باشد زيرا خطاهاي ناشي از فاكتورهاي انساني حذف ميگردند.

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

– انبارها
درانبارها با استفاده از باركد، شناسايي كالاها بسيار ساده شده و نياز به متخصصين فني انبار را كاهش ميدهد. همچنين در پايان دوره نيز عمليات انبارگرداني به سهولت و با سرعت انجام مي شود. در ضمن اطلاعات موجودي كالا و موقعيت قرارگيري و مشخصات آنها هميشه در دسترس است و صدور قبوض انبار و تهيه گزارشات مورد نياز از جمله زمان سفارش مجدد براي هر قلم كالا به راحتي از طريق كامپيوتر صورت ميگيرد.
– خطوط توليد

در خطوط توليد كارخانجات صنعتي از اين تكنولوژي جهت ثبت اطلاعات مختلفي نظير مشخصات توليد، مشخصات مواد مصرفي، كنترل كيفي، زمان سنجي، نوع توليد و كنترل كاركنان توليدي و ارائه آمارهاي توليدي استفاده مي کنند.

– كنترل تردد افراد

براي حفظ امنيت و كنترل تردد افراد، كليه كارمندان با در دست داشتن كارت هايي كه حاوي اطلاعات به شكل باركد است مي توانند درهاي مخصوص را بازكرده و وارد يا خارج شوند. در ضمن استفاده از دستگاهها و تجهيزات حساس وگران قيمت كه همواره درمعرض استفاده هاي نادرست و نابجا بوده اند را ميتوان كنتـرل نمود و قابليت تعريف پرسنـل و حدود دسترســي هركدام به دستگاه هاي مختلف را تعيين كرد و گزارشات متنوع از كاركرد دستگاه ها و افراد داشت.

– حضور و غياب

كارت هاي شناسايي كارمندان به باركد مجهز شده و با استفاده از ساعت حضور وغياب كامپيوتري، اطلاعات مربوط به ساعات ورود و خروج كارمندان بدون خطا و صرف وقت و هزينه زياد به كامپيوترها وارد شده و در پايان ماه ليست هاي حقوق بدون فوت وقت و با دقت صد در صد جهت پرداخت حقوق آماده هستند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید