2024-03-29 11:39:24

دانش ریاضی چقدر در حسابداری لازم است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
دانش ریاضی در حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

رشته حسابداری یکی از رشته‌هایی است که متقاضیان زیادی دارد و افراد بسیاری تمایل دارند که در این رشته ادامه تحصیل دهند و به این ترتیب وارد بازار کار حرفه‌ای حسابداری شوند. هر چند که با پیشرفت‌های تکنولوژی طی چند ساله اخیر ابزارهایی مانند نرم افزار حسابداری، نرم افزار مالی، نرم افزار های یکپارچه مالی در شاخه‌های مختلف و برای انواع کسب و کارها تولید شده است که یک حسابداری باید نحوه کار با نرم افزار حقوق و دستمزد را بلد باشد؛ اما وجود یک یا چند حسابدار در هر شرکتی ضروری و واجب است و بازار کار این رشته همواره پذیرای حسابداران تازه کار یا با تجربه می‌باشد.

اما یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد درباره رشته حسابداری می‌کنند، این است که تصور می‌کنند برای ورود به این رشته حتماً باید دانش ریاضی بالایی داشته باشند. در حالی که حسابداری بیشتر به علم اعداد شبیه است و دانش ریاضیات فوق حرفه ای ضرورت یک حسابدار خبره بودن نیست. اگر شما جزء افرادی هستید که برای انتخاب این رشته دچار تردید هستید و یا نیاز به اطلاعات بیشتری درباره حسابداری دارید و حتی اگر جزء افرادی هستید که نسبت به رشته حسابداری کنجکاو و علاقه مند هستید توصیه می‌کنیم حتماً مقالات زیر را نیز بخوانید.

مطالعه بیشتر: نرم افزار انبارداری و حسابداری چیست؟ و آموزش استانداردهای حسابداری

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

ریاضی

با وجود آنچه که تصورات مشترکی از ریاضی می شود، اما اغلب ریاضیدانان رشته خود را بیشتر یک هنر می دانند تا یک علم. ریاضیدانان به طور معمول فرمول ها و اعداد را به کار می برند تا به نتیجه گیری معینی برسند. هیچ الگویی وجود ندارد که کدام معادلات ریاضی مورد نیاز خواهد بود و موضوع بسیار مبهم تر از آنچه است که برخی تصور می کنند.

حتما بخوانید: نرم افزار CRM
اهمیت ریاضی در حسابداری

حسابداری

اگر تابحال یک علم دقیق وجود داشته، این علم احتمالاً حسابداری است. حسابداری از اعداد و مجموعه ای از فرمول های ریاضی استفاده می کند تا به سوالاتی معین پاسخ دهد. این فرمول ها تغییر نمی کنند. به عنوان مثال، اگر شما می خواهید ترازنامه یک شرکت را تهیه کنید، شما همیشه مراحل یکسانی را دنبال می کنید و از همان فرمول های ریاضی همیشه استفاده می کنید. حسابداری یک موضوع بسیار دقیق و روشن است که برای انجام آن شما دارای یک روال مشخص هستید و لزومی به کشف و ایجاد فرمول های جدید نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نرم افزار دریافت و پرداخت و پایانه فروشگاهی

شباهت ها و تفاوت های ریاضی و حسابداری چیست؟

حسابداری و ریاضی، هر دو بر اعداد، معادلات و مشکلات خاصی تکیه دارند که باید حل شود و تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند. در حسابداری، برای هر چیزی یک هدف تعریف شده وجود دارد که شما به عنوان حسابدار موظف به انجام هستنید. این فرمول ها، ابزاری برای یک پایان معین هستند که با محاسبه آنها میتوانید به یک پاسخ و نتیجه برسید.

باید بدانید: نرم افزار تولید و نرم افزار بازرگانی

در حالی که در ریاضیات، تصویر مبهم و نامشخص است؛ از فرمول ها می توان برای حل هر چیزی استفاده کرد، از تعیین مقدار سوخت مورد نیاز برای یک هواپیما تا محاسبه مدت زمان رسیدن انسان به کره ماه. بنابراین پیچیدگی های فرمول ها و محاسبات بسیار بیشتر و گستره فرمول های موجود بسیار وسیع تر خواهد بود. حتی ممکن است در حین حل یک مسئله فرمول جدیدی نیز تولید شود که این خود به مشکلی بزرگتر تبدیل می شود!

بیشتر بخوانید: نرم افزار فروشگاهی و نرم افزار پخش مویرگی

آیا برای حسابداری به دانش ریاضی نیاز دارید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شما برای موفقیت در حسابداری به میزان مشخصی از ریاضیات احتیاج دارید. در واقع اصول بسیار اولیه برای اینکه به عنوان یک حسابدار تحصیل کرده در سازمانی فعالیت کنید کفایت می کند. اگر شما از اصول مربوط به جمع، تفریق، ضرب و تقسیم آگاه هستید، در حال حاضر از دانش ریاضی کافی برخوردار هستید تا یک حسابدار شوید. نیازی به دانستن انتگرال، دیفرانسیل و یا موضوعات و معادلات پیچیده دیگر ریاضی نیست. هرچند که مبحث جبر به صورت جزیی در ارتباط با حسابداری است.

بیشتر بدانید: نرم افزار شرکتی و کارتخوان اندرویدی

حسابداران، بیشتر زمان خود را صرف اطلاعاتی مانند قوانین مالیاتی، قوانین مالی و سایر اصطلاحات مالی می کنند. آنها فرمول های اساسی حسابداری و استانداردهای حسابداری را که مورد نیاز است حفظ و زمانی که در حال تکمیل کار خود هستند به آنها مراجعه می کنند. امروزه تقریبا همه ی امور حسابداری به وسیله نرم افزار حسابداری یا در سطوح ساده با نرم افزار اکسل انجام می شوند، که به معنی فعالیت ریاضی کمتر برای حسابداران است. در این صورت در بسیاری از موارد حتی شما نیازی به حفظ بودن فرمول ها نیز ندارید؛ چرا که برنامه حسابداری می تواند تمامی محاسبات را با یک کلیک برای شما انجام دهد.

باید بدانید: مالیات و ERP چیست؟

تا زمانی که شما یک فرد سازمان یافته هستید و توجه بسیار زیادی به جزئیات دارید، می توانید به حجم زیادی از کار در مدت زمانی کوتاه رسیدگی کنید، و مشکلی با محاسبات عددی ندارید، و شما به عنوان یک حسابدار، وظایف را به خوبی انجام خواهید داد.

این تصور که یک حسابدار، به نوع خاصی از نبوغ ریاضی نیاز دارد به طور کامل غلط است. دانشجویان ریاضی درک عمیقی از اصول پیچیده ریاضی دارند؛ و توانا به حل مساله و استفاده از استدلال استقرایی یا قیاسی به شیوه ای نظری-انتزاعی هستند. هیچ یک از این ویژگی ها در حسابداری ضروری نیست و توصیه می کنیم اگر تا به امروز برای فعالیت و ادامه تحصیل در این رشته دچار شک و تردید بودید؛ دست به کار شوید. خوشبختانه حسابداری رشته ای است که محدودیت سنی ندارد و هر زمان که توانایی لازم را در خود دیدید می توانید در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنید.

بیشتر بدانید: نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری رایگان

آیا رشته حسابداری برای من مناسب است؟ 

آیا رشته حسابداری برای من مناسب است؟ 

شاید از گوشه و کنار به گوشتان خورده که رشته حسابداری جزء بهترین رشته‌ها بوده و بازار کار بسیار خوبی در ایران دارد. در نتیجه، تصمیم گرفته‌اید که در این رشته ادامه تحصیل داده و سپس به عنوان یک حسابدار مشغول به کار شوید. اما صبر کنید!!! آیا می‌دانید که این رشته مناسب شماست یا خیر؟ چرا که، برای تحصیل و کار در رشته حسابداری باید ویژگی‌هایی نیز داشته باشید. در غیراینصورت، باید قید آن را بزنید. 

ببینید دوستان عزیز یک حسابدار به جز داشتن مهارت لازم در درس ریاضی، الزاماٌ باید قادر به ارائه گزارشات مهم کاری به مدیریت مجموعه بوده و از این رو داشتن تسلط کافی به اصول نگارش فارسی برای وی ضروری است. البته، این موضوع برای پست‌های بالاتر از جمله مدیر مالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مورد دیگر اینکه، در صورتی به سراغ رشته حسابداری بروید که، توانایی سروکله زدن با اعداد برای مدتی طولانی را داشته و قادر به تجزیه و تحلیل آن‌‎ها باشید. 

از طرف دیگر، اگر فردی خلاق هستید و می‌توانید در کارتان نوآوری‌های اقتصادی داشته باشید، حسابداری بهترین گزینه برای شماست. البته، در این میان نباید از علاقه‌مندی به مدیریت گزارشات مالی شرکت‌ها نیز غافل شد. 

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

شرایط ادامه تحصیل حسابداری در دانشگاه های ایران 

خوشبختانه، در ایران امکان ادامه تحصیل در رشته حسابداری در کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همین‌طور دکتری برای شما فراهم است. دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی، خوارزمی، دانشگاه تهران و بوعلی سینا در همدان از جمله بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در این رشته به شمار می‌آیند. 

خبر خوش اینکه، در طول دوران دانشجویی در رشته حسابداری و تنها با شرکت در دوره‌هایی معتبر در این زمینه می‌توانید وارد بازار کار شده و به تدریج پیشرفت کنید. فقط کافیست دقت لازم را به خرج داده و بر روی یادگیری نکاتی هوشمندانه تمرکز بفرمایید. 

جمع بندی

حسابداری از آن دست مشاغلی است که هر یک از واحدهای کسب‌وکار به آن نیاز مبرمی دارند. در واقع، هر مجموعه اقتصادی چه کوچک و چه بزرگ، جهت پیشروی هر چه بهتر امور مالی خود به حداقل یک فرد به عنوان حسابدار برای محاسبه مواردی از جمله سود و زیان مجموعه نیازمند است. همین موضوع، نشان میدهد که رشته و شغل حسابداری تا چه اندازه اهمیت دارد. از این رو، در صورت علاقه و داشتن استعداد در این رشته دانشگاهی وقت را هدر نداده و برای تحصیل و اشتغال در آن و کسب درآمدی بالا اقدام کنید. 

سوالات متداول

آیا برای حسابداری به دانش ریاضی نیاز است؟

شما برای موفقیت در حسابداری به اطلاع از میزان مشخصی از علم ریاضی نیاز دارید. در حقیقت، دانستن اصول اولیه مانند ضرب، تقسیم، جمع و تفریق، برای کار به عنوان یک حسابدار کافی است. در نتیجه، هیچ احتیاجی به دانستن مباحثی پیچیده در ریاضی مانند دیفرانسیل و انتگرال نبوده و نیازی به نگرانی در این رابطه نیست.

شباهت بین ریاضی و حسابداری در چیست؟

در رابطه با شباهت بین ریاضی و حسابداری باید گفت که هر دو این موارد، هر دو بر اعداد و معادلاتی تکیه دارند که الزاماٌ باید حل شوند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید