2024-03-28 08:43:29

موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

کلید موفقیت در حسابداری و امور مالی داشتن دانش کافی در زمینه حسابداری است که از طریق آموزش برنامه ریزی شده در طول زمانی مشخص به دست می آید. در عین حال مطالعه ریاضیات و شیوه ها و تکنیک حسابداری همیشه الزامات پایه برای کسب مقام حسابداری بوده، اما ماهیت فنی سیستم های کامپیوتری حسابداری امروز نیز تا حدی نیازمند درک علوم کامپیوتری و فناوری اطلاعات است. به طوری که برای سهولت کارها و امور حسابداری لازم است تا از نرم افزار حسابداری بهره برد و در تولید اطلاعات دقیق و تسریع عملیات مختلف حسابداری از نرم افزار حسابداری استفاده کرد. موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران کدامند؟

حسابداران حرفه ای چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه آموزش های حرفه ای حسابداری به این سو میروند که حسابداران یاد بگیرند چگونه کارشان بر روی تصمیمات کسب و کار تاثیر می‌گذارد، به جای اینکه فقط شیوه های سفت و سخت حسابداری به آنها آموزش داده شود. برخی از ویژگی هایی که حسابداران حرفه ای در خود پرورش میدهند موارد تا از آنها برای موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران است استفاده کنند عبارتند از:

  1. حسابدار حرفه ای امروز تفکر انتقادی را تمرین می‌کند
  2. حسابداران حرفه ای به معرفی و ارائه می‌پردازند
  3. تحقیقات را در عمل بکار می‌گیرند
  4. بسیاری از جنبه های مدیریت کسب و کار را درک می‌کنند

 برای آشنایی بیشتر با حسابداری، مقاله “انواع شاخه های رشته حسابداری” را نیز بخوانید.

مسیرهای حرفه ای و مشاغل مختلف در حسابداری

هر یک از چهار مسیر حرفه ای کلی در حسابداری مجموعه منحصر به فردی از فرصت های شغلی و تخصصی را در نظر دارد. بسیاری خدمت کردن در نقش اصلی خود به عنوان حسابدار را انتخاب می‌کند، در حالی که افراد دیگر به دنیای کسب و کار و امور مالی کشیده می‌شوند که در آن فرصت های شغلی، بیشتر می‌تواند به موقعیت هایی در مدیریت منجر شود.

در این بخش از مقاله موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران باید بگوییم برخی دیگر ترجیح می‌دهند امور حسابرسی را انجام بدهند، یا به عنوان کارمند شرکت های حسابداری، خدمات حسابرسی خارجی را به مشتریان کسب و کارها ارائه بدهند، یا به عنوان کارمند یک کسب و کار، حسابرس های داخلی را به طور مستقیم برای کارفرمای خود انجام بدهند. کارهای دولتی و غیر انتفاعی به حسابداران فرصت منحصر به فردی را برای مدیریت منابع مالی مربوط به پاسخگویی به مالیات دهندگان و کمک های دولتی فراهم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : حسابداری چیست؟ | وضعیت بازار کار حسابداری در ایران

* حسابداری عمومی

یکی از موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران حسابداری عمومی است. در این نوع از حسابداری، حسابداران اغلب به مالکان-انحصاری تبدیل می شوند و یا به شرکتی میپیوندند، یا اشتغال در شرکت های حسابداری را میپذیرند که در حال حاضر لیست بلند بالایی از مشتریان، چه در جامعه کسب و کار محلی یا در دیگر نقاط جهان دارند. حسابداران عمومی که تخصص در مالیات را انتخاب کرده‌اند، پس از طی مراحلی میتوانند در سازمان های مرتبط مشغول به کار شوند.

حسابداران عمومی برای طیف گسترده‌ای از خدمات استخدام می‌شوند که شامل، موارد زیر می‌شود:

  1.  آماده‌سازی و تحلیل اسناد حسابداری و صورت های مالی
  2. حسابرسی پرونده های مالی و گزارش صحت و انطباق با استانداردها
  3. تهیه اظهارنامه های مالیاتی و نظارت بر مطلوبیت پرداخت
  4. تحلیل عملیات کسب و کار، از جمله هزینه ها، درآمد و تعهدات مالی
  5. توسعه و تحلیل بودجه ها
  6. طراحی کامپیوتری ثبت سوابق و سیستم های حسابداری
  7. تحلیل و توسعه برنامه های جبران خسارت
  8. توسعه مالیات دوربرد و برنامه های وضعیتی
  9. تهیه اسناد برای صورت ورشکستگی و موارد دادخواهی مالی

پیشنهاد مطالعه : صورت سود و زیان چیست؟ | راهنمای محاسبه صورت سود و زیان

* حسابداری خصوصی/مدیریتی

از دیگر موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران باید به حسابداری خصوصی اشاره کنیم. حسابداران برای مدیریت خدمات مالی شرکت‌های بزرگ چند ملیتی در صنایعی مانند بانکداری، مشاوره امور مالی و کسب و کار، بیمه، املاک و مستغلات، انرژی و سلامت استخدام می‌شوند. فهرست صنایعی که حسابداران را به خدمت می‌گیرند تقریبا بی‌پایان است. و نیاز به یک حسابدار حرفه ای در هر کسب و کاری ضروری است. حسابدارانی که دانش پایه یا علاقه به صنعت خاصی را دارند می‌توانند تصمیم بگیرند متخصص شوند.

برای مثال، حسابدارانی وجود دارند که کل حرفه خود را در حوزه سلامت ، انرژی ، یا سازمان های غیر انتفاعی می‌گذرانند. این نوع از تجربه به سطح بالاتری از تخصص مالی در یک صنعت خاص منجر می‌شود و می‌تواند به فرصت های اضافی در زمینه مشاوره ، نوشتن ، یا سیاست گذاری منتهی شود.

از موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران، شرکت‌ها اغلب نیازمند تسلط در چندین حوزه‌ متفاوت مسئولیتی است. در محیط سازمانی، حسابداران تخصصی با چنین توانایی ها به عنوان ارزیاب سیستم های کامپیوتری، عملیات، بهبود کیفیت، بازاریابی یا پژوهش به کار مشغول می‌شوند. حسابداران دیگر در بخش خصوصی ممکن است مهارت خود را با کار در تحلیل عملکرد، کسب سود های صنفی، پیشنهاد های سهام عمومی ، یا تحلیل سرمایه گذاری به کار بگیرند.

حسابداران مدیریتی باید با اصول و نظارت سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS) آشنا باشند. MIS در ترکیب با سیستم های اطلاعاتی دیگر ، برای پاسخ گویی به سوالات مربوط به کسب و کاری خاص مانند هزینه های محصول یا خدمات ، استراتژی های بازاریابی و روند درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسابداران مدیریتی می‌توانند در هر بخش کسب و کار که نیازمند برنامه ریزی استراتژیک ، توسعه یک محصول یا خدمت جدید ، یا مهندسی مجدد داخلی است به کار مشغول شوند.

* حسابرسی داخلی و خارجی

از دیگر موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران حسابرسی داخلی و خارجی است. حسابرسی مالی را می‌توان بر اساس داخلی یا خارجی بودن حسابرسی انجام داد. مسئولیت های هر یک مشابه هستند، اما اهداف حسابرسی داخلی معمولا بر بهبود بهره وری عملیاتی سازمان و کاهش ریسک متمرکز است ، در حالی که حسابرسی خارجی قصد دارد صحت شیوه ها و سوابق مالی یک شرکت را تصدیق کند.

حسابرسان داخلی سوابق مالی شرکت و کنترل های داخلی را برای شناسایی اتلاف، سوء ‌مدیریت یا ارائه اطلاعات نادرست ارزیابی می‌کنند . در جریان حسابرسی ، هر بخش در یک سازمان ، از جمله عملیات خارج از محل یا قرارداد ها یا تسهیلات محاسباتی می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد .

انتظار می‌رود حسابرس ، نظری واقعی در مورد کنترل ها و داده های موجود و همچنین توصیه هایی را ارائه کند که می‌توانند بهره وری یا یکپارچگی را بهبود بخشند. حسابرسان داخلی معمولاً به مدیریت اجرایی و هیئت مدیره گزارش می‌دهند تا آنها را در مورد قابلیت اطمینان گزارشگری مالی، دقت و صحت داده ، مطلوبیت مقررات، و امنیت دارایی های شرکت مطلع کنند.

در این بخش از مقاله موقعیت های شغلی مختلف برای حسابداران باید بگوییم هدف کار آنها حفظ یک محیط کسب و کار رقابتی و پویا است، بنابراین حسابرسان، بر خلاف حسابداران مدیریتی، مسئولیت هایی شامل مدیریت روزانه امور مالی مربوط به عملیات کسب و کار را ندارند.

خدمات یک حسابرس خارجی توسط یک سازمان منعقد می‌شود تا نظر مستقلی را در مورد اعتبار و صحت اسناد مالی آن سازمان به دست بیاورد. این کار حمایت از یکپارچگی شرکت را فراهم می‌کند و به ارزیابی انطباق با مقررات و اصول پذیرفته شده حسابداری کمک می‌کند. حسابرسان خارجی (مستقل) باید ارزیابی واقعی از نهاد‌های مالی مورد حسابرسی ارائه بدهند و از یک ضرورت اخلاقی برای گزارش کردن خطاها و اختلالات در روش گزارشگیری و حسابداری مالی پیروی کنند.

پیشنهاد مطالعه : مفهوم خطر حسابرسی و حسابرسی مبتنی بر ریسک چیست؟

* حسابداری دولتی

در دولت، حسابداران باید فرصت‌ها و چالش های منحصر به فردی داشته باشند چراکه سازمان های دولتی اغلب روابط مالی پیچیده‌ای با دیگر واحدهای دولتی، شرکت ها، بستانکاران، و شهروندان دارند. حسابدارانی که تخصص حسابداری دولتی دارند در ادارات دولتی به کار مشغول می‌شوند. حسابداران تقریبا در هر اداره دولتی ، برای مثال در سرویس درآمد داخلی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ، اداره حسابداری عمومی ، وزارت کشاورزی و همچنین دفاتر دولت و شهرداری کار می‌کنند.

اصول حسابداری مورد استفاده در امور مالی دولتی توسط هیئت استانداردهای حسابداری دولتی تعیین می‌گردد .

 حسابدارانی که در دولت مشغول به کار هستند می‌دانند که چگونه اصول و شیوه های روش تعهدی، حسابداری صندوق و حسابداری بودجه با  دیگر حوزه های حسابداری متفاوت است. این کار می‌تواند شامل مسائل حسابداری پیچیده‌ای باشد که حسابداری دولتی را با سیستم های دیگر ادغام می‌کند . حسابدارانی که در بخش های دولتی کار می‌کنند دانش منحصر به فردی از مقررات قرارداد های دولتی و پیچیدگی ‌های حسابداری تعهدی دارند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید