2024-04-19 02:27:35

روشهای تعیین واحد شمارش کالا و قیمت گذاری کالا در انبار چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
روشهای تعیین واحد شمارش کالا
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از نکاتی که در  انبارداری حائز اهمیت است و در تهیه گزارشات موجودی ریالی انبار تاثیر گذار است، نحوه و روشهای تعیین واحد شمارش کالا و قیمت گذاری کالاها در نرم افزار حسابداری می باشد. روش های مختلفی برای قیمت گذاری کالا در انبار وجود دارد که صاحبان مشاغل بر اساس انتخاب خود و روش های تایید شده سازمان های مالیاتی یکی از این روش ها را برای قیمت گذاری کالا در انبار انتخاب می کنند. نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس به کاربران امکان قیمت گذاری کالاها به 5 روش را می دهد که در ادامه به شرح هر یک از این روش های قیمت گذاری می پردازیم.

مطالعه بیشتر : حسابداری انبار چیست؟

* روش قیمت گذاری FIFO: یکی از روشهای تعیین واحد شمارش کالا و قیمت گذاری کالا فایفو است. این روش قیمت گذاری کالا در نرم افزار حسابداری پارمیس، به این صورت عمل می کند که قیمت گذاری کالا بر اساس اولین ورود اولین خروج خواهد بود. فرض کنید که شما در تاریخ های زیر تعدادی کالا را با قیمت های مشخصی خریداری نموده اید.

1/1/95 | 20 عدد لامپ هر کدام به قیمت 1000 تومان

3/1/95 | 30 عدد لامپ هر کدام به قیمت 2000 تومان

5/1/95 | 40 عدد لامپ هر کدام به قیمت 3000 تومان

حال در تاریخ 6/1/95 قصد صدور فاکتور فروش 5 عدد لامپ به مشتری خود را دارید. در روش FIFO فاکتور فروش کالای خود را به قیمت اولین خرید خود صادر می کنید (1000 تومان برای هر لامپ).

* روش قیمت گذاری آخرین خرید: با توجه به مثال بالا، در این روش از روشهای تعیین واحد شمارش کالا و قیمت گذاری کالا در صورتی که قصد صدور فاکتور فروش به مشتری خود را داشته باشید، آخرین قیمت خرید خود را برای کالا در نظر می گیرید. یعنی 5 عدد لامپ را به قیمت هر کدام 3000 تومان به فروش می رسانید. این روش مشابه قیمت گذاری طلا می باشد.

نرم افزار انبارداری

* روش قیمت گذاری LIFO: در این روش قیمت گذاری، شما به ترتیب کالاهای خود را از قیمت آخرین خرید به فروش می رسانید تا در نهایت کالاهای باقی مانده را به قیمت خرید های اولیه خود به فروش برسانید. در صورت در نظر گرفتن تورم مثبت، ارزش ریالی انبار در این روش حداقل و سود فروش کالا نیز حداقل نشان داده می شود. لازم به ذکر است که این روش مورد تایید دارایی نمی باشد و حسابداران اندکی از این روش قیمت گذاری استفاده می کنند.

* روش قیمت گذاری میانگین: این روش که یکی از روشهای تعیین واحد شمارش کالا و قیمت گذاری است مورد تایید تمام سازمانهای مالی در سراسر دنیا می باشد برای محاسبه بهای هر قلم کالا، به این صورت عمل می کند که مجموع حاصلضرب تعداد کالای خریداری شده در ارزش ریالی کالا در هر زمان را تقسیم بر تعداد کل کالاهای خریداری شده می کنیم تا قیمتی به عنوان میانگین بدست آید.

قابل ذکر است که نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس روش دیگری را نیز برای قیمت گذاری کالاها در نظر گرفته است که به کاربران امکان تعیین مبلغی را به صورت انتخابی برای هر کالا می دهد.

قیمت گذاری و تعیین واحد شمارش کالا در نرم افزار حسابداری پارمیس
به شما پیشنهاد می کنیم برای مطالعه روش محاسبه قیمت کالا در فایفو، لایفو و میانگین به مقاله جامع اصلی ترین روش های قیمت گذاری کالا مراجعه نمایید.

تعیین واحد شمارش کالا در انبار

یکی از نکات مهمی که برای تعریف کالاها در نرم افزار حسابداری باید به آن توجه داشته باشیم، تعیین واحد شمارش کالاها در انبار می باشد که با توجه به گستردگی و نوع فعالیت تجاری هر واحد کسب و کار متفاوت است. اما در انتخاب نوع واحد شمارش کالا باید مشخص شود که در کسب و کارتان قصد فروش به صورت عمده یا خرده را دارید. در اینصورت تصمیم گیری برای انتخاب واحد شمارش ساده تر خواهد بود. نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس این قابلیت را در اختیار کاربران قرار میدهد که برای واحد شمارش کالاها، یک واحد اصلی به عنوان واحدی برای خرید و فروش کالا و همچنین یک واحد فرعی به عنوان واحدی برای خرید و فروش کالا در نظر بگیریم.

برای مثال کالایی مثل آبمیوه، ممکن است در کسب و کاری به صورت عمده و خرده به فروش برسد. در چنین شرایطی بسته به پر کاربرد ترین نوع فروش محصولمان واحد اصلی را انتخاب می کنیم(عدد و …). و برای واحد فرعی نیز میتوانیم نوع خرید و فروش را مد نظر قرار دهیم (عدد، کارتن، بسته و …). نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس این امکان را به کاربران می دهد که نسبت تعداد واحد فرعی به اصلی را مشخص کنند (برای مثال 30 عدد آبمیوه به ازای هر کارتن).

همچنین قادرند که صدور فاکتور را متناسب با واحد اصلی در نظر بگیرند. بدین صورت که اگر متناسب با واحد اصلی کالا را انتخاب کنید، در صدور فاکتور مجاز به خرید یا فروش به اندازه مثلاً یک کارتن و نصف نخواهید بود. این گزیه در واقع نوع خرید و فروش هر کالا را کسب و کار شما تفکیک می کند (خرده فروشی یا عمده فروشی) . البته در کسب و کارهای کوچک بسته به نوع فعالیت تجاری آنها، ممکن است تنها یک واحد اصلی به عنوان واحد شمارش کالا مشخص شود که تمامی خرید و فروش ها بر اساس همان واحد اصلی انجام خواهد شد.

مطالعه بیشتر : انبارگردانی چیست؟

برای مشاهده تمامی امکانات نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس ( نسخه فروشگاهی) می توانید به بخش محصولات سایت مراجعه نمایید و در صورتی که درباره امکانات نرم افزار سوالی دارید، با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل نمایید. شماره تماس : 02187758

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید