2024-03-28 20:40:46

کاهش یا افزایش سرمایه چگونه در اسناد حسابداری ثبت می شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
کاهش یا افزایش سرمایه در اسناد حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

آیا کاهش یا افزایش سرمایه در اسناد حسابداری ثبت می‌شود؟ در هر بنگاه اقتصادی و هر نوع کسب و کاری، یکی از اهداف اصلی از فعالیت در آن کسب و کار، کسب سود می باشد. بدین صورت که برای شروع یک فعالیت تجاری، لازم است که در ابتدا، سرمایه ای با عنوان سرمایه اولیه به کسب و کار اختصاص داده شود و به عنوان مثال پس از گذشت یک سال فعالیت تجاری، نه تنها سرمایه اولیه بدست آید بلکه سود عاید از تجارت نیز کسب شود. به عبارتی قانون کلی به صورت زیر است:

سرمایه پایان دوره مالیسرمایه اولیه + سود

حساب سرمایه چیست و افزایش یا برداشت سرمایه توسط شرکا چه تاثیری بر حساب سرمایه دارد؟

 

در این بخش تاثیرات برداشت یا افزایش سرمایه را در حسابداری حساب سرمایه بررسی می کنیم. در این مقاله با موضوع کاهش یا افزایش سرمایه در اسناد حسابداری با ما همراه باشید. در بسیاری از مواقع، صاحبان شرکت ها برای تامین هزینه ها و مصارف شخصی خود، مبالغی را از صندوق برداشت می کنند. این برداشت ها اثر کاهنده در سرمایه دارند اما در واقع ثبت های مربوط به برداشت از سرمایه در حساب سرمایه انجام نمی شود، بلکه در حساب دیگری با عنوان برداشت انجام می شود.

به این طریق می توان میزان سرمایه و میزان برداشت های صاحبان شرکت ها را به تفکیک از هم مشخص نمود. در عین حال، علت امر آن است که برداشت با فرض تحصیل سود و از محل آن انجام شود. بدیهی است با انجام برداشت، حساب صندوق که یکی از حسابهای دارایی است معادل مبلغ برداشت شده کاهش می یابد. برای برقراری معادله اصلی ترازنامه، چون این امر ارتباطی با بدهی های شرکت ندارد، پس باید حساب دارایی دیگری افزایش و یا سرمایه کاهش یابد.

برداشت صاحب شرکت اگر چه به عنوان بدهی وی به شرکت می‌تواند تلقی شود ولی به عنوان دارایی قابل شناسایی نیست، زیرا صاحب شرکت آن را با فرض استرداد مجدد به شرکت برداشت نکرده است. از طرف دیگر کسر آن از سرمایه به دلیل ضرورت انعکاس سرمایه اولیه و نیز مشخص بودن رقم جمع برداشت‌های طی دوره صحیح به نظر نمی رسد. بنابراین حساب برداشت به عنوان سرمایه و نشان دادن آن با علامت منفی در سمت چپ معادله اصلی حسابداری یا معادله ترازنامه مناسب تر خواهد بود:

دارایی ها = بدهی ها + (برداشت – سود) + سرمایه

و سرمایه در پایان دوره مالی از فرمول زیر قابل محاسبه است:

سرمایه در پایان دوره مالی = سرمایه اولیه + (برداشت – سود)

از طرفی ممکن است صاحب یا صاحبان شرکت، برای توسعه فعالیت های موضوع هدف در طی دوره مالی، مبالغ دیگری را مجدداً سرمایه گذاری کنند. با توجه به مجموعه مطالب گفته شده، میزان سرمایه شرکت در پایان دوره مالی از فرمول زیر قابل محاسبه خواهد بود:

سرمایه پایان دوره مالی = سرمایه گذاری اولیه + سرمایه گذاری مجدد + (برداشت – سود)

و اگر شرکت، در طی دوره مالی با زیان مواجه شده باشد فرمول به صورت زیر در خواهد آمد:

سرمایه در پایان دوره مالی = سرمایه گذاری اولیه + سرمایه گذاری مجدد – (برداشت + زیان)

در فرمول های فوق عمل کسر برداشت از سود و افزایش برداشت به زیان در پرانتز نشان داده شده است تا نشان دهد صاحبان شرکت با فرض کسب سود، برداشت را انجام داده اند.

به طور خلاصه میتوان گفت مابه التفاوت سود و برداشت و یا جمع زیان و برداشت در پایان دوره مالی در جمع مبالغ سرمایه اولیه و سرمایه گذاری مجدد اثر گذاشته و میزان سرمایه در پایان دوره مالی را مشخص می کند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید