2024-03-28 20:17:27

مفاهیم مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد و تفاوت اصلی آنها کدام است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
مغهوم مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

آیا می دانید مالیات چیست؟ در  تعریفی ساده به مبالغی که دولت برای تامین هزینه های خود از اشخاص مشمول دریافت می کند، مالیات گویند. یکی از فواید درآمدهای مالیاتی برای کشور عدم اتکا به درآمدهای نفتی است که درآمدهای ناپایداری به حساب می آیند. اما چقدر با مغهوم مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد آشنا هستید؟

مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات‌ تکلیفی نوعی از مالیات ها است که مسئولیت محاسبه و پرداخت آن به سازمان مالیاتی بر عهده فردی به غیر از فرد مشمول مالیات است. طبق قانون مالیاتی پرداخت کننده مالیات قبل از پرداخت هر وجهی به اشخاص ثالث مکلف هستند وجوهی که میزان آن را قانون تعیین کرده از مبالغ مذبور کسر و در موعد مشخص به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند و مابقی آن را پس از کسر سایر کسورات در وجه آن اشخاص ثالث پرداخت نمایند بنابراین سه نقش یعنی کارفرما (فردی که تکلیف پرداخت مالیات بر عهده اوست)،مالیت و اشخاص ثالث در این میان وجود دارند.

اگر بخواهیم مفهوم مالیات تکلیفی را در قالب مثالی واقعی توضیح دهیم، می بایست اینگونه بیان کنیم که : فرض کنید شما در قالب شخص حقیقی یا حقوقی نوعی خدمات را به شرکتی دیگر ارائه می دهید، در نتیجه به عنوان مشمول مالیات تکلیفی معرفی می شوید ولی مسئولیت پرداخت این مالیات بر عهده شرکتی است که شما به آن خدمات ارائه می دهید. نحوه پرداخت مالیات تکلیفی نیز بدین صورت است که ابتدا نرخ مالیات بر اساس میزان دستمزدی که شرکت مقصد باید به شما پرداخت نماید، محاسبه می شود و از میزان دستمزد شما کسر می شود. مبلغ کسر شده توسط شرکت مقصد تحت عنوان مالیات تکلیفی باید توسط همان شرکت به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.

در قانون مالیاتی، به مالیات های تکلیفی به صورت گسترده تری اشاره شده است که در ذیل به ساده ترین آنها اشاره می کنیم

یکی از ساده ترین نوع مالیاتی که میتوانیم به آن اشاره کنیم عبارت است از مالیات بر حقوق کارمندان، پرسنل و کارگران (اشخاص ثالث) یک وزارتخانه، سازمان، موسسه، بنگاه اقتصادی و شرکت‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی (کارفرما) است که بر طبق قانون باید از حقوق پرسنل کسر گردد و در مهلت قانونی مشخص شده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود. در واقع کسر از حقوق کارمندان و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی از اختیار کارمندان خارج بوده و به نوعی از سهل الوصول ترین نوع دریافت مالیات است.واژه پیمانکار دلالت به شخصی دارد که کارفرما بر اساس قراردادی که با وی منعقد می‌کند خدماتی را از وی دریافت می کند و به ازای انجام امور مورد نظر از کارفرما وجوهی را به عنوان اجرت یا حق الزحمه دریافت می کند.در اینجا پیمانکار نقش شخص ثالث را ایفا می‌کند و کارفرما مکلف است قبل از هر پرداختی به پیمانکار درصدی از ناخالص پرداختی را کسر و به حساب سازمان امورمالیاتی واریز نماید. بنابراین در این مثال هم وظیفه دریافت و پرداخت مالیات به عهده کارفرما و خارج از اختیار پیمانکار است.

نکته : این نوع مالیات موضوع ماده 104 قانون مالیات های مستقیم است که به میزان 5% ناخالص دریافتی پیمانکار بوده و در اصلاحیه صورت گرفته به میزان 3% تغییر پیدا کرده است.

موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم به مالیات‌های تکلیفی اشاره دارد و به مالیات بر اجاره املاک، زمین، ساختمان و مغازه مرتبط است که بر طبق قانون، پرداخت آن به صورت تکلیف بر عهده مستاجر است به گونه ای که هر ماه قبل از پرداخت اجاره بها در وجه موجر ابتدا درصدی از آن را که بر اساس قانون مشخص شده از آن کسر و در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز و مابقی آن را به موجر پرداخت می‌نماید.

در رابطه با مالیات تکلیفی مربوط به اجاره املاک لازم است یادآور شویم این مالیات تنها برای املاکی که توسط اشخاص حقوقی اجاره می شوند، تعریف شده است. مالیات املاکی که به اجاره اشخاص حقیقی درآمده اند، تکلیفی نبوده و خود مالک مسئول پرداخت به سازمان امور مالیاتی است.
در زیر لیستی از انواع مالیات تکلیفی ذکر شده است:

  • مالیات بر درآمد اجاره
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد حق الوکاله
  • مالیات بر نقل و انتقال سهام
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ایران

مالیات بر عملکرد

مالیات بر عملکرد چیست؟

مالیات بر عملکرد یا همان مالیات بر درآمد به انواعی از مالیات گفته می شود که مودیان مالیاتی پس از تنظیم مبالغ سود و زیان شرکت مذبور در یک دوره مالی به میزان 25% از آن را که طبق ماده قانونی مشخص شده در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌نمایند.

بنابراین پس از تنظیم صورتحساب سود و زیان و مشخص کردن سود خالص شرکت باید به میزان 25% رقم سود خالص شرکت به عنوان مالیات بر عملکرد محاسبه و ثبت گردد. در پایان یک دوره مالی کلیه درآمدها و هزینه ها در دفاتر حساب به عنوان مبالغ سود و زیان ثبت می گردند. یکی از اقدامات اولیه پس از تنظیم حساب های موقت و واسطه محاسبه و پرداخت مالیات است.

نکته : مبلغ مالیات پرداختی باید در اظهارنامه مالیاتی ثبت و به حساب سازمان مالیاتی واریز شود.

مواردي از تكاليف اشخاص به شرح مواد ذيل است :

ماده104ـ وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي‌، شهرداري ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداري ها وکليه اشخاص حقوقي ‌اعم از انتفاعي و غيرانتفاعي و اشخاص موضوع بند (الف‌) ماده (95) اين قانون مکلف اند در هر مورد که بابت حق‌الزحمه پزشکي‌، هزينه‌هاي بيمارستاني و آزمايشگاهي و راديولوژي ‌، داوري‌، مشاوره‌، کارشناسي‌، حسابرسي‌، خدمات مالي و اداري‌، نويسندگي‌، تأليف و تصنيف‌، آهنگ سازي‌، نوازندگي و هنرپيشگي و خوانندگي‌، نقاشي و دلالي و حق‌العمل‌کاري‌، هر گونه حق الزحمه يا کارمزد ارائه خدمات به استثناي کارمزد پرداختي به بورس ها، بازارهاي خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسويه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهاي خارج از بورس بانک ها، صندوق تعاون و مؤسسات اعتباري غيربانکي مجاز، امور مربوط به نظافت ‌اماکن ، اجاره ماشين ‌آلات اداري و محاسباتي‌، کليه خدمات و ارتباطات رايانه‌اي‌، اجاره هر نوع وسايل نقليه موتوري زميني‌، هوايي و دريايي‌، ماشين‌آلات ‌و کارخانجات و سردخانه‌ها، انبارداري‌، نگاهداري و تعمير آسانسور و شوفاژ و تهويه مطبوع‌، هر نوع کار ساختماني و تأسيسات فني و تأسيساتي‌، تهية طرح ساختمان ها و تأسيسات‌، نقشه‌کشي‌، نقشه ‌برداري‌، نظارت و محاسبات فني‌، قرارداد حمل و نقل و وجوهي که بابت حق‌نمايش فيلم به هر عنوان پرداخت مي‌کنند پنج درصد آن را به عنوان ‌علي‌الحساب ماليات مؤدي (دريافت‌کنندگان وجوه‌) کسر و ظرف ‌سي روز به حساب تعيين شده از طرف سازمان امور مالياتي کشور واريز و رسيد آن را به مؤدي تسليم نمايند و همچنين ظرف همين ‌مدت مشخصات دريافت کنندگان را با ذکر نام و نشاني آنها به اداره ‌امور مالياتي ذيربط ارسال دارند.

تبصره6 ـ سازمان امور مالياتي کشور مي‌تواند در صورت ‌خودداري پرداخت کنندگان وجوه موضوع اين ماده از انجام تکاليف ‌مقرر، به آنها مراجعه و پس از رسيدگي‌هاي لازم‌، ماليات متعلق را مطالبه کند. در صورت استنکاف آنها از پرداخت‌، از طريق عمليات ‌اجرايي موضوع فصل نهم از باب چهارم اين قانون‌، ماليات را وصول و در مورد کليه دستگاه هاي اجرايي دولت‌، نهادهاي عمومي ‌غير دولتي و ساير سازمان ها و مؤسساتي که به نحوي از اعتبارات‌دولتي استفاده مي‌کنند و همچنين ساير دستگاههايي که شمول ‌قانون بر آنها مستلزم ذکر نام يا تصريح نام است‌، از حساب بانکي‌آنها برداشت کند.

ماده 86 ـ پرداخت‌کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت يا تخصيص آن مکلف اند ماليات متعلق را طبق مقررات مادة (85) اين ‌قانون محاسبه و کسر و ظرف سي روز ضمن تسليم فهرستي ‌متضمن نام و نشاني دريافت‌کنندگان حقوق و ميزان آن به اداره امور مالياتي محل پرداخت و در ماه‌هاي بعد فقط تغييرات را صورت‌ دهند.

تبصره ـ پرداخت هايي که از طرف غير از پرداخت کنندگان ‌مقرري مزد و حقوق اصلي به عمل مي‌آيد پرداخت کنندگان اين‌قبيل وجوه مکلف اند هنگام هر پرداخت ماليات متعلق را بدون ‌رعايت معافيت موضوع مادة (84) اين قانون به نرخ‌هاي مقرر در مادة (85) اين قانون محاسبه و کسر و ظرف 30 روز با صورتي ‌حاوي نام و نشاني دريافت کنندگان و ميزان آن به اداره امور مالياتي‌ محل پرداخت کنند.

مطالعه بیشتر : حسابداری چیست؟ وضعیت بازار کار حسابداری در ایران

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد چیست؟

مغهوم مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد چیست؟ در بیانی دیگر منظور از مالیات تکلیفی به آن قسمت از مالیات بر درآمد اشخص گویند که تکلیف کسر و پرداخت آن بر طبق قوانین مصوبه بر عهده پرداخت کنندگان وجوه می‌باشد به عنوان مثال به مقدار مالیاتی که کارفرما قبل از پرداخت اجرت کار کارمندان یا پیمانکار آن را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می نماید گویند و منظور از مالیات بر عملکرد این است که پس از تنظیم صورت های مالی و مشخص شدن سود و زیان به میزان 25% از سود خالص شرکت به عنوان مالیات بر درآمد کسر گردیده و به حساب سازمان مالیاتی پرداخت می گردد.

بنابراین در مالیات تکلیفی اگر شما دریافت کننده خدمات می‌باشید مکلف هستید که در ارتباط با اشخاص ثالث اعم از کارمندان،پرسنل،کارگران و پیمانکاران از شخص کسب کننده درآمد مالیات را کسر و به سازمان مالیاتی واریز کنید اما در مالیات بر عملکرد،شرکت مذبور، خود ملزم به پرداخت مالیات بر اساس میزان تعیین شده به حساب سازمان مالیاتی می‌‌‌ ‌باشد.

در مجموع میتوان گفت در مالیات تکلیفی انجام امور کسر و پرداخت آن به سازمان مالیاتی بر عهده کارفرما می باشد اما در مالیات بر عملکرد،خود کارفرما موظف به کسر و پرداخت مالیات به سازمان مالیاتی می باشد.
مالیات تکلیفی در قانون مالیات های مستقیم
مالیات های تکلیفی مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم،مصوب اسفند 66 و اصلاحیه 27/11/80 و تکالیف پرداخت کنندگان وجوه و مهلت ومحل پرداخت مالیات مزبور به شرح زیر می باشد:

  1. ماده 53،تبصره 9 (مالیات تکلیفی اجاره املاک)
  2. مواد 85 و 86 اصلاحی (مالیات تکلیفی حقوق)
  3. ماده 102 (مالیات تکلیفی مضاربه)
  4. ماده 103 (مالیات تکلیفی حق الوکاله)
  5. ماده 104 (مالیات تکلیفی حق الزحمه ها)
  6. ماده 107 (مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خارجی وموسسات مقیم خارج)
  7. ماده 109 (مالیات تکلیفی موسسات بیمه)
  8. ماده 116 (تکلیف مدیران تصفیه اشخاص حقوقی)
  9. ماده 118 (مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی ومدیران تصفیه وضامن ها)
  10. ماده 123 (مالیات تکلیفی منافع بلاعوض اموال)
  11. ماده 143 (مالیات تکلیفی نقل وانتقال سهام)
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید