2024-03-28 23:12:53

همه چیز در مورد پخش مویرگی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

آیا تا به حال به پخش مویرگی فکر کرده اید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پخش مویرگی چه مزایا و معایبی دارد؟ یا فکر میکنید هنوز برای پخش مویرگی زود است و کسب و کار شما هنوز زیاد پیشرفت نکرده است تا بتوانید به پخش مویرگی فکر کنید؟! اگر تا به حال به نرم افزار حسابداری پخش مویرگی فکر نکرده اید و صاحب یک کسب و کار هستید و یا یک محصول برای عرضه درون بازار دارید، به شما پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را کامل مطالعه کنید و اگر برای شما مفید بود با رای دادن به آن ما را در بهتر کردن مطالبمان یاری نمایید.

انواع پخش در بازار:

برای پخش محصول خود در بازارهای مختلف میتوانیم از دو دسته مختلف پخش محصول استفاده نمایم:

1-پخش محصول به شبکه های توزیع عمده فروشی:

در این روش شرکت تولید کننده محصول، محصول خود را به شبکه های پخش محصول میدهد تا این شرکت ها که به بنکداری هم معروف اند، همراه با محصولات دیگر این محصول را نیز در لیست محصولات خود قرار دهند و به مغازه داران و خریداران عرضه نمایند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

2-پخش مویرگی محصول:

در این دسته از پخش، خود شرکت تولید کننده محصول اقدام به پخش محصولات خود مینماید و توسط بازاریاب های خود به هر مغازه ای که در حوزه ی مرتبط با محصول هست رفته و محصولات را به طور مستقیم به آن مغازه میفروشند.

حال در اینجا دو مفهوم پخش سرد و پخش گرم به میان می آید.

:پخش سرد برای محصولاتی است که تاریخ انقضای کمی ندارند و میتوان بعد از چند ماه نیز استفاده شوند. در این مورد معمولا بازاریاب های شرکت، ابتدا به صورت حضوری و یا غیر حضوری به مغازه دار مراجعه کرده و پس از اعلام موجودی و گرفتن سفارش از مغازه دار، پس از چند ساعت تا چند روز، سفارش مغازه دار را تحویل خواهند داد.

:پخش گرم این دسته از پخش مویرگی برای آن دسته از محصولات است که تاریخ انقضای چند روزه دارند و به همین علت بازاریاب شرکت در فواصل چند روزه با مراجعه به مغازه دار اجناس خود را هم به همراه می آورد و پس از ثبت سفارش به مغازه دار تحویل میدهد.

مطالعه بیشتر : صندوق فروشگاهی چیست؟ | چگونه به یک کسب وکار کمک می کند

مزایای پخش مویرگی:

1-به این دلیل که باعث میشود کالای مورد نظر در دسترس اغلب مردم قرار گیرد، فروش اجناس تولید کننده افزایش خواهد یافت. زیرا به قشر گسترده تری از مردم فروخته خواهد شد.

2-با توجه به اینکه کالا در بیشتر مغازه ها وجود خواهد داشت، مردم از لحاظ روانی به خود تلقین میکنند که این اجناس معروف هستند و به شرکت بزرگی تعلق دارند.

3-به این دلیل که اجناس در دسترس مردم قرار دارند در صورت نبود اجناس رقبا میتوانند شانس بیشتری برای خرید را کسب نمایند.

4-به این دلیل که بسیاری از مشتریان برای تنوع و یا تست کردن بعضی از محصولات، در صورت دیدن جنسی با برند جدید وسوسه میشوند تا از آن جنس خریداری نمایند، در پخش مویرگی به دلیل در دسترس بودن و دیدن جنس جدید در مغازه های مختلف، احتمال خرید از برند شما افزایش میابد و اگر در این برخورد بتوانید با کیفیت اجناس خود، دل مردم را بدست آورید، میتوانید مشتریان وفادار خود را افزایش دهید.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری

5-این نوع پخش همچنین برای فروشندگان نیز بسیار مفید و سودآور است زیرا با داشتن همه برندها در مغازه خود، میتوانند دل تعداد بیشتری از مشتریان خود را بدست آورده و آنها را راضی نگه دارند و فروش خود را به حداکثر برسانند.

6-در روش مویرگی محصول شما به جامعه بزرگتری منتقل خواهد شد و میتواند در نقش تبلیغات برای شما عمل نماید و محصول شما را به دیگران بشناساند.

7-بخش مویرگی خرید بدون برنامه مشتریان را افزایش خواهد داد زیرا ممکن است بسته بندی و یا کیفیت محصول بتواند در نگاه اول مشتری را جذب کند و احتمال خرید بدون برنامه مشتریان را افزایش میدهد.

8-سرعت انتقال کالا از تولیدکننده به مصرف کننده در این روش بسیار بالا است.

9-به خاطر کم شدن واسط های بین فروشنده و خریدار، در بیشتر موارد قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: نرم افزار CRM

10-به این دلیل که زودتر به دست مشتری میرسد، احتمال اینکه تاریخ آن تمام شود و فروش نرود کمتر است و به همین دلیل احتمال برگشت کالا پایین تر خواهد آمد.

11-به دلیل اطلاعات عالی آماده در این زمینه، و وجود نرم افزارهای پخش مویرگی عالی مانند نرم افزار پخش مویرگی پارمیس استار، کنترل شبکه توزیع و مسیر طی شده توسط نیروهای بازاریاب قابل بررسی و پیگیری است.

12-در این نوع پخش میتوان با در نظر گرفتن یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM از نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان در جهت بهبود عملکرد و کارایی سیستم توزیع بهره مند شد.

13-به دلیل اینکه طرف حساب مغازه داران فقط یک نفر است، پس از پرداخت پول مغازه دار، سریعا و بدون واسطه پول به دست تولید کننده خواهد رسید.

نرم افزار پخش مویرگی

معایب پخش مویرگی:

1-شرکت تولید کننده هیچ نظارت مستقیمی بر روی بازاریابان خود و شبکه توزیع خود ندارد.

2-اگر به هر دلیل شبکه توزیع نتواند پخش را انجام دهد، شرکت تولید کننده نمیتواند به کار خود ادامه دهد.

3-اگر پرداخت از سمت واحد توزیع و یا شرکت توزیع صورت پذیرد، به هر دلیلی اگر پرداخت قطع شود شرکت تولید کننده دچار بحران خواهد شد.

4-اگر سیستم توزیع ناکارآمد و نامناسب باشد، شرکت تولید کننده در کوتاه مدت متوجه نخواهد شد و به تبع نمیتواند به صورت سریع واکنش نشان دهد.

باید بدانید: پایانه فروشگاهی

5-اگر بخواهید محصولات خود را در همه مکانها پخش نمایید باید به این نیز فکر کنید که ممکن است قیمت فروش در مکان های مختلف متفاوت باشد درحالی که قیمت تمام شده برای تولید کننده قیمت ثابتی است!

6-بسیاری از محصولات که پخش مویرگی دارند سود کمی را برای تولید کننده به همراه دارند و عملا هزینه ی پخش مویرگی برای آنها بیشتر از سودی است که از فروش حاصل میشود.

7-به این دلیل که مغازه دار فاصله زیادی با شما دارد، نمیتوانید بر فروش محصول خود نظارت داشته باشید و اگر مغازه دار کاری انجام دهد که در فروش محصول صدمه ای وارد شود، ممکن است به ضرر تولید کننده باشد. مثلا محصولی را که باید در یخچال قرار دهد، در محیطی گرم قرار دهد و باعث خرابی محصول گردد و مشتری را ناراضی کند.

حتما بدانید: نرم افزار تولیدی و نرم افزار تولید

8-در بلند مدت شرکت توزیع کننده خط مشی شرکت را مشخص میکند و ممکن است شرکت استقلال خود را از دست بدهد زیرا وابسته به فروش شبکه توزیع خواهد شد.

9-برای شرکت هایی که امکانات خاصی برای حمل محصولات خود میخواهند ممکن است هزینه این حمل و نقل افزایش یابد برای مثال شرکت هایی که باید از ماشین های یخچال دار استفاده میکنند.

مزایای پخش عمده:

1-هزینه ی توزیع محصول در این روش بسیار پایین بوده و به همین دلیل حاشیه سود تولید کننده و خرده فروش افزایش میابد.

2-پخش به خود شرکت تولیدکننده مرتبط است و برای این امر به شرکت دیگری وابسته نیست.

3-قیمت پخش به عمده فروشی ها قیمت ثابتی است و خرده فروش با توجه به موقعیت جغرافیایی خود میتواند تصمیم بگیرد که خرید و فروش این اجناس به صرفه هستند یا خیر.

مقایسه کنید: نرم افزار شرکتی و نرم افزار فروشگاهی و نرم افزار دریافت و پرداخت

معایب پخش عمده:

1-در این سیستم به این دلیل که ممکن است محصولات شما به دست همه مصرف کنندگان نرسد، ممکن است فروش محصول کم باشد و به تبع سود حاصل از فروش نیز کم باشد.

2-در صورتی که رقبای شما ممکن است محصولاتشان را به صورت مویرگی پخش کنند و چون محصول شما به صورت گسترده پخش نشده است، شانس فروش برای رقبایتان افزایش و برای شما کاهش میابد زیرا وقتی خرده فروش محصولی از رقیب در مغازه خود موجود دارد، دیگر به دنبال خرید همان محصول از عمده فروش نمینماید.

3-به این دلیل که محصول شما ممکن است خیلی کم در دسترس مشتری قرار بگیرد و کمتر دیده بشود، کمتر امکان خرید بدون برنامه برای مشتری فراهم میشود.

4-وقتی مشتریان کالایی را کمتر میبینند، کمتر برایشان اسم آن برند تکرار میشود و به تبع آن کمتر آن نام در ذهنشان ملکه خواهد شد.

باید مطالعه کنید: نرم افزار بازرگانی و نرم افزار حسابداری شخصی

5-سرعت انتقال محصولات از تولید کننده به خرده فروش ممکن است بسیار پایین باشد.

6-اگر محصولات تولید کننده به صورتی باشد که تازیخ انقضای آن کوتاه باشد، احتمالا زمانی که به مصرف کننده برسد فاسد شده است.

7-به خاطر بیشتر شدن واسطه ها قیمت تمام شده افزایش می یابد.

8-هنگامی که واسطه ها افزایش یابند، ممکن است با اشتباه یکی از واسطه ها ضرر زیادی به تولید کننده وارد خواهد میکند. مثلا اگر یکی از واسطه ها مواد غذایی زیادی را 3 ماه در انبارها نگه دارد و یا نتواند به فروش برساند، همه ی این کالاها باید به تولیدکننده بازگردانده شوند.

9-در این روش تولید کننده به مصرف کنندگان خود دسترسی ندارد و نمیتواند نظرات و پیشنهادات آنها را دریافت کند.

10-احتمالا سیستم فروش به واسطه ها به صورت امانی است و بازگشت پول به فروش واسطه ها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: ERP  و مالیات و حسابداری چیست؟

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید