2024-03-28 22:16:56

تاریخچه پیدایش نرم افزار های حسابداری در ایران

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی : نرم افزار حسابداری ابزار های مورد نیاز برای طبقه بندی و محاسبات و همچنین اتومات کردن خیلی از پروسه های حسابداری را برای پیش بینی های امور مالی یک شرکت یا فروشگاه ارائه می‌کند. در این مقاله از پارمیس با موضوع تاریخچه پیدایش نرم افزار های حسابداری در ایران با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

برای تحقیق در مورد تاریخچه پیدایش اولين سيستم ها و نرم افزارهاي حسابداري باید به سال 1360 رجوع کنیم که در آن زمان رشته كامپيوتر در دانشگاه‌ها وجود نداشت و تنها يک مركز آموزشي در تهران به نام مركز كامپيوتر شهيد شمسي پور در ميدان ونک خيابان برزيل در اين رشته دانشجوی آزاد می پذيرفت و آموزش می داد. از آنجایی که رایانه یک وسیله سریع و دقیق و حسابگر بود، افرادی که در رشته‌های برنامه نویسی تحصیل می‌کردند، سعی کردند برنامه‌هایی بنویسند که در امور حسابداری و مالی مورد استفاده قرار گیرد و عملیات حسابداری و محاسبات را بیشتر و دقیق تر انجام دهد.

•    پیدایش اولین نرم افزار حسابداری در ایران

به طور دقیق نمی توان گفت که واقعا اولین برنامه حسابداری و مالی را چه کسی نوشته و نام آن چه بوده است. اما به جرات می توان گفت اولین نرم افزار حسابداری نوشته شده در ایران، در سال 1368 نوشته شده است که فقط ثبت سند حسابداری و دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر تفضیلی و یک تراز آزمایشی 4 ستونی داشت. حجم اين نرم افزار حدودا ۰۹ / ۱ مگابايت بود و تنها روی يک ديسكت فلاپی جای می‌گرفت و به صورت رايگان در اختيار همگان قرار داشت. اين نرم افزار در حدود ۴ سال بسیار معروف بود و مورد استفاده شركت‌ها، افراد و سازمان‌های مختلفی قرار گرفت بود.
بعدها افراد حقیقی و حقوقی دیگری هم وارد عرصه تولید نرم افزار حسابداری شده و نرم افزارهای حسابداری جدیدی را تحت سیستم عامل  DOS و ویندوز به بازار ارائه کردند. از آن سال ها تا به امروز نرم افزارهای حسابداری بسیاری وارد بازار شده اند که هر کدام به نوبه خود، مزایا و نواقصی داشته و مشتریان خاص خود را در بازار کار کسب کرده‌اند. در بین همه این نرم افزار های حسابداری، نرم افزار حسابداری و مالی یکپارچه پارمیس برای اولین بار در سال 1380 وارد بازار شد و از همان سال های نخست توانست جایگاه خوبی دربازار نرم افزار حسابداری در بین رقبای خود کسب کند و به خوبی پاسخگوی نیاز کاربرانش، از هر صنفی باشد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

•    انواع نرم افزار حسابداری

هر کدام از نرم افزار هایی که وارد بازر شدند دارای کارائی و مزایا و معایب مختلفی بودند. پدید آورندگان نرم افزار های حسابداری این نرم افزارها را به چند دسته تخصصی تقسیم میکنند:
1.    نرم افزار حسابداری مالی
2.    نرم افزار حسابداری انبار یا انبارداری
3.    نرم افزار خرید و فروش و صدور فاکتور
4.    نرم افزار بانک و صندوق و عملیات چک
5.    نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد
6.    نرم افزار حسابداری فروشگاهی

باید بدانید: نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار پخش مویرگی و سامانه مودیان

وقتی تمامی این سیستم ها در یک پکیج جمع میشوند و با هم ارتباط دارند به ان سیستم حسابداری یکپارچه میگویند. ضمنا شرکت ها و افراد میتوانند هر کدام از سیستم ها را هم به صورت جداگانه تهیه کنند.

در بحث کارایی این برنامه های حسابداری نکته بسیار مهم و قابل توجهی وجود دارد و آن این است که متاسفانه در طراحی و برنامه نویسی اکثر این برنامه‌ها، استانداردهای حسابداری دوبل یا دو طرفه رعایت نشده است. برای همین نمیتوان آن را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در انتهای کار سال مالی دفاتر قانونی خود را بر نرم افزار حسابداری ثبت و برای رسیدگی به اداره دارایی و تشخیص مالیات ارائه دهند، مورد استفاده قرار داد. به این برنامه ها حسابداری فروشگاهی یا بازاری میگویند و فقط با دیدگاه صدور فاکتور برای مشتریان ،کنترل مانده حساب مشتریان ، چک های صادر شده و کنترل موجودی صندوق و کالای انبار نوشته شده اند و البته برخی از این نرم افزارهای حسابداری همه این استاندارد های حسابداری را رعایت نموده اند و هم دارای دفاتر قانونی و دوبل بوده وهم با دیدگاه فروشگاهی و بازاری نوشته شده اند.

•    چرا باید از نرم افزار حسابداری استفاده کنیم؟

به طور طبیعی، زمانی که یک کسب و کار توسط بیش از یک نفر اداره می شود و تعداد فعالیت‌ها و عملیات حسابداری شرکتی زیاد می‌شود، یک سیستم مستند سازی معاملات مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که تمام عوامل هزینه و درآمد به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
و همچنین با توجه به توسعه تکنولوژی و لزوم استفاده بهینه از تمامی امکانات و زمان موجود برای داشتن یک رقابت کامل در بازار کار، می‌توان به کارایی‌های مفید و موثر از قبیل سرعت و دقت نرم افزارهای حسابداری مالی تکیه کرد.

مزایای استفاده از نرم افزار های حسابداری

1.    سرعت العمل هنگام ورود داده ها و اطلاعات اولیه حسابداری و همچنین تهیه گزارشات مالی و طبقه حسابها دریک نرم افزار حسابداری بسیار بالاتر از انجام این عملیات به صورت دستی میباشد.
2.    نرم افزار های حسابداری بر اساس استاندارد ها و رویه های حسابداری برنامه نویسی شده اند بنابراین هنگام تهیه گزارشات مالی و تلخیص داده فقط طبق این استانداردها عملیات انجام میگیرد و عملیات مذبور از صحت و دقت بالایی برخوردار هستند.
3.    نرم افزار ها به دلیل طراحی و برنامه نویسی که دارند به محض ورود اطلاعات می توانند گزارش های مالی را در اختیار مدیریت قرار دهندتا در اتخاذ تصمیمات آتی مدیریتی مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت فناوری اطلاعات پارمیس با سابقه ای در حدود 20 سال در حوزه طراحی و تولید انواع نرم افزارهای حسابداری و مالی و نرم افزارهای یکپارچه سازمانی فعالیت داشته که در این مدت کوتاه، رشد قابل توجه و پرشتابي را در کارنامه خود به ثبت رسانده و توانسته روز به روز به تعداد اعضای خانواده بزرگ پارمیس بیافزاید و رضایتمندی درصد کثیری از کاربران خود را با ارائه خدمات شایسته جلب نماید.

دموی آنلاین پارمیس و بررسی رایگان نرم افزار حسابداری پارمیس ضمن برآورده کردن نیازهای اولیه مدیریت امور و حسابداری یک کسب و کار، زمینه ساز یک تجارت بزرگ و رشد و شکوفایی کسب و کارهاست.

هدف حسابداری چیست؟ 

هدف حسابداری چیست؟ 

از حسابداری تحت عنوان سیستمی یاد میشود که، کلیه فرآیندهای تهیه و تدوین صورتهای حسابداری، خلاصه سازی، ثبت، طبقه بندی و جمع آوری اطلاعات و داده ها در آن به طرق مختلفی صورت میگیرد. به این ترتیب، تمامی اشخاص ذینفع برونسازمان همچون مقامات مالیاتی و بانکها و یا درون سازمانی مثل مدیران شرکتها امکان دسترسی و استفاده از این اطلاعات را دارند. 

از این رو، امکان استخدام فردی فاقد تحصیلات دانشگاهی در حوزه حسابداری در سمت حسابدار وجود نداشته و او بیشتر میتواند دفتریار باشد. زیرا، گزارشهای ارائه شده توسط این گروه از افراد بر طبق استانداردهای لازم نبوده و نمی توان پردازش کافی را بر روی آنها انجام داد. 

مثلاٌ، حسابداران تجربی، قادر به تفاوت قائل شدن بین دارایی بلندمدت و کوتاه مدت نبوده و یا از نحوه ثبت مبادلات ارزی در دفاتر اطلاعی ندارد. حسابداری، در قالب نظام پردازش اطلاعات، اقدام به دریافت داده های مالی به صورت خام کرده و در ادامه به آنها نظم میدهد. نتیجه نهایی، صورتها و گزارشهای مالی بوده که مبنای تصمیم گیری دولت، سرمایه گذاران و مدیران است. 

ماهیت حسابداری چیست؟ 

ماهیت حسابداری چیست؟ 

حسابداری متخصص، امکان ارتقاء شغلی را داشته و میتواند در آینده در سمت مدیر مالی مجموعه فعالیت کند. به این معنا که، امکان ارائه ایده های لازم در رابطه با راههای سرمایه گذاری منابع موجود را به مدیریت شرکت دارد. حتی در صورت نیاز شرکت به داشتن منابع مالی تازه، مدیر مالی با توجه به علم و دانشی که دارد، راهکارهای لازم را در رابطه با نحوه تأمین مالی به مدیر شرکت ارائه دهد. اما حسابدار تجربی به هیچ وجه نمی تواند از عهده انجام تمامی این وظایف و مسئولیتهای خطیر بربیاید. 

هدف از روی کارآمدن حسابداری، پاسخگویی به نیازهای انسان است. از این رو، به مرور زمان و در راستای افزایش پیچیدگیهای فعالیتهای اقتصادی و گسترش هر چه بیشتر آنها، پیشرفتهایی نیز در روشها و هدفهای این علم نیز جهت جوابگویی هر چه بهتر به نیازهای اطلاعاتی به وجود آمد.

 زیرا، دولت، شرکتها و افراد برای گرفتن تصمیمات لازم در رابطه با توزیع منطقی و درست منابع مالی نیاز مبرمی به اطلاعاتی قابل اتکا داشته که دستیابی به آنها به کمک حسابداران انجام میشود. از طرف دیگر، از جمله مواد اساسی و ضروری در جریان توسعه و رشد اقتصادی هر کشور انجام سرمایهگذاری است.

 افراد سرمایه گذار، پس از عرضه کردن سرمایه خود، سعی در سوق منابع مالی را به سمتی دارند که، بیشترین بازده و پایین میزان ریسک را برای آنها به همراه داشته باشد. در واقع، این افراد در جستجوی اطلاع از برآورد ریسک سرمایه گذاریها هستند. این موضوع در حالی است که، بهره گیری از اطلاعات تولیدی به وسیله سیستم حسابداری، از جمله مبانی اساسی جهت محاسبه ریسک بازار مجموعه های اقتصادی به شمار می رود. 

اولین نرم افزار حسابداری در چه زمانی طراحی شد؟ 

با روی کار آمدن رایانه و داشتن مزایایی از جمله دقت و سرعت بالای آن در زمان پردازش داده ها و کاهش قابل توجه زمان انجام کارها این فناوری به تدریج وارد فعالیتهای مختلفی از جمله حسابداری شد. نخستین نرم افزار حسابداری در دهه 60 طراحی شد. سیستم عامل Dos، جزء نخستیم سیستمهای عاملی بود که، موجب راه اندازی نرم افزارهای رایانه ای و کامپیوترها گردید. زبانهای Pascal، PLL و Fortran و در ادامه FoxPro و Quattro Pro از اولینها برای استفاده در برنامه نویسی به شمار می روند. 

دموی آنلاین و رایگان نرم افزار حسابداری پارمیس

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید