2024-03-29 00:11:15

نکته براي استفاده بهتر و آسان تر از فايرفاکس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

نکته براي استفاده بهتر و آسان تر از فايرفاکس

-1-استفاده از آيکونهاي کوچک تر براي داشتن فضاي بيشتر: براي اينکه هنگامي که پنجره ي فايرفاکس در مقابل شما باز است فضاي بيشتري براي مطالعه صفحات وب بر روي مانيتورتان داشته باشيد بهتر است از آيکونهاي کوچکتر در تولبار فايرفاکس استفاده کنيد براي اينکار کافي است مسير زير را طي کنيد: View بعد Toolbar بعد Customize و در آخر عبارت Use small icons را تيک بزنيد.

2- بهره گيري از کلمات هوشمند براي جستجو هاي خاص: اگر موتور جستجو يا سايت خاصي است که در آن زياد جستجو ميکنيد مي توانيد بدون مراجعه به آن سايت و يا موتور جستجو و تنها با بهره گيري از کلمات هوشمند از طريق نوار آدرس فايرفاکس جستجو هايتان را بسيار راحت تر در اين مورد انجام دهيد، از اين قابليت فايرفاکس عده ي زيادي بي اطلاع هستند.
روش کار بسيار ساده است کافي است ابتدا در درون باکس جستجوي مورد نظرتان کليک کنيد و گزينه Add a Key Word For This Search را بزنيد

و سپس براي آن يک کلمه کليدي ساده که به خاطر آوردنش ساده باشد را در جايگاه مرتبطي که باز مي شود ثبت کنيد، مثلا من کلمه ي کليدي را imdb گذاشتم، از اين به بعد کافي است در نوار آدرس فاير فاکس کافي است تايپ کنم imdb Search Query يا ساده تر اي ام دي بي گزينه ي مورد نظر تا آنچه که مورد نظرم هست در سايت imdb مورد جستجو قرار گيرد.

3- ميانبردهاي کيبودر: برخي از ميانبرهاي کي بورد در فايرفاکس بسيار کاربردي هستند و يادگيري آنها کمتر از چند دقيقه وقت مي خواهد ولي کار با فايرفاکس بعد از يادگيري بسيار آسان تر مي شود.

Spacebar (page down)
Shift-Spacebar (page up)
Ctrl+F (find)
Alt-N (find next)
Ctrl+D (bookmark page)
Ctrl+T (new tab)
Ctrl+K (go to search box)
Ctrl+L (go to address bar)
Ctrl+= (increase text size)
Ctrl+- (decrease text size)
Ctrl-W (close tab)
F5 (reload)
Alt-Home (go to home page)

-4 –تايپ سريع آدرسها با استفاده از ميانبرد هاي کيبورد: يک حقه ي ديگر هم توسط کيبورد مي توان پياده کرد که تايپ کردن آدرس در آدرس بار را راحت تر ميکند. اگر کليدهاي کنترل و L را با هم فشار دهيد نوارد آدرس فعال ميشود و آماده تايپ آدرس ميگردد، حال اگر نام سايتي را مي دانيد ولي پسوندش يادتان نيست کافي است نام آن را در آدرس بار تايپ کنيد و کليد Enter را بزنيد تا گوگل بگويد آدرس سايت مورد نظر شما با چه پسوندي است در ضمن اگر نام سايت و پسوندش را نيز مي دانيد باز روش راحت تري براي تايپ آن هست، ابتدا نام سايت را تايپ کنيد سپس اگر سايت شما با پسوند com. است کليدهاي کنترل و Enter اگر net. است کليدهاي Shift+Enter و اگر org. است ctrl+shift+Enter را فشار دهيد با فشردن اين کليدهاي ترکيبي خود فايرفاکس اتوماتيک وار .www و پسوند مورد نظر شما را به کلمه اي که تايپ کرده ايد اضافه ميکند.

5- -براي کار کردن با تب ها هم در کيبورد ميانبرهايي وجود دارد:

– اگر تب و شيفت را با هم فشار دهيد در تب ها جلو مي رويد
– اگر ctrl و تب و شيفت را با هم فشار دهيد در تب ها از راست به چپ حرکت مي کنيد يا برعکس حالت بالا عقب مي رويد.
– اگر کنترل و مثلا عدد پنج را فشار دهيد به پنجمين تبي که از چپ به راست باز است مي رويد.

-6- ميانبرهاي فايرفاکس براي ماوس: در عين حال در فايرفاکس ميانبرهايي نيز براي ماوس وجود دارد که کار با اين نرم افزار را راحت تر ميکند.

– اگر بر روي يک لينک کليد مياني ماوس را بفشاريد لينک در يک تب جديد باز مي شود.
-اگر شيفت را بگيريد و با ماوس به سمت پائين اسکرل کنيد به صفحه ي قبلي مي رويد و اگر هم در حين نگاه داشتن شيفت به سمت بالا اسکرول کنيد به صفحه ي بعدي مي رويد.
– اگر Ctrl را نگاه داريد و به سمت بالا اسکرل کنيد اندازه فونت بزرگ مي شود و اگر بر عکس عمل کنيد يعني Ctrl را نگاه داريد و به سمت پائين اسکرل کنيد اندازه فونت صفحه يي که در حال مشاهده آن هستيد کوچک مي شود.
– اگر بر روي يک تب کليد مياني ماوس را فشار دهيد آن تب بسته خواهد شد.

-7- حذف کردن برخي موارد از History آدرس بار: فايرفاکس ذاتا اين قابليت را داراست که در هنگام تايپ آدرس توسط شما در آدرس بار آدرسهايي که قبلا شما تايپ کرده ايد و نزديک به چيزي است که فعلا شما داريد تايپ ميکنيد را نمايش دهد تا پروسه ي تايپ آدرس را کوتاه کند در برخي موارد آدرسهايي هستند که شما نمي خواهيد بعد در حين تايپ آدرس نشان داده شوند براي اينکار ابتدا به آدرس بار برويد آدرسي که مي دانيد نزديک به آدرسي که قرار است نمايش داده نشود را تايپ کنيد تا در منوي زير آدرس بار آدرس مورد نظر نمايش داده شود، حالا با کليدهاي کيبورد به سمت پائين برويد تا به آدرس دلخواه برسيد و بعد کليد خدف را فشار دهيد تا آن آدرس حذف شود.

-8- يک روش ديگر براي سفارشي سازي فايرفاکس ساختن يک فايل user.js است که مي تواند سرعت مروگر شما را بسيار بهبود دهد. براي اين امر لازم است شما يک فايل user.js در فولدر پروفايل خود بسازيد براي اينکه بدانيد فولدر پروفايل کجاست ابتدا به http://support.mozilla.org/en-US/home  سري بزنيد، حالا مي توانيد اين فايل را با استفاده از مواردي که در http://users.tns.net/~skingery/weblog/user.js  آورده شده است ويرايش کنيد و وضعيت مرورگر خود را بهبود دهيد (بهره گيري از اين بند نيازمند به حوصله، اندکي استعداد، و حداقلي از زبان انگليسي است و توضيحات بيشتر از اين در حوصله ي بحث فوق با توجه به محدوديت وقت نويسنده نمي گنجد.)

-9- براي بوک مارکهاي خود کلمات کليدي مشخص کنيد: براي دسترسي سريعتر به بوک مارکهاي خود مي توانيد براي آنها کلمات کليدي مشخص کنيد کافي است بر روي يک بوک مارک کليک راست کنيد و سپس Properties را انتخاب کنيد و بعد در مقابل Keyword کلمه کليدي مورد نظر خود را وارد کنيد حالا اگر اين کلمه کليدي را در آدرس بار خود تايپ کنيد به همان آدرسي خواهد رفت که در آن بوک مارک به ثبت رسيده است.

-10- تسريع روند بارگذاري صفحات براي کاربران خطوط پرسرعت اينترنتي: اگر دسترسي به اينترنت با سرعت بالا داريد نکات زير مي تواند باعث شود لود شدن صفحات در فايرفاکس و در چندين تب به صورت همزمان بسيار سريعتر صورت گيرد.
– ابتدا در آدرس بار خود عبارت about:config را تايپ کنيد و Enter را فشار دهيد. و بعد در مقابل F-ilter عبارت network.http را تايپ کنيد و با کليک دو تايي بر روي موارد مرتبط اين تنظيمات را تغيير دهيد:
network.http.pipelining را بر روي true تنظيم کنيد.

network.http.proxy.pipelining را بر روي tru تنظيم کنيد.

network.http.pipelining.maxrequests را بر روي 30 قرار دهيد

در جايي از صفحه رايت کليک کنيد و گزينه ي New-> Integer را انتخاب کنيد و مقدار آن را برابر صفر قرار دهيد.

-11- فايرفاکس را در استفاده از رم محدود کنيد: اکثر افراد بزرگترين ضعف فايرفاکس را در ميزان استفاده آن از حافظه رم مي دانند که البته دسترسي اين مروگر به اين حافظه را مي توان محدود ساخت، براي اينکار about:config را در آدرس بار تايپ کنيد و در درون باکس ف-يلتر عبارت browser.cache را تايپ کنيد تا نتايج محدود شوند و سپس browser.cache.disk.capacity را انتخاب کنيد در حالت عادي مقداري که براي اين گزينه در نظر گرفته شده است 50000 است ولي اگر شما يک رم بين 512 مگابايت الي 1 گيگ داريد توصيه ميشود آن را بر روي 15000 بگذاريد.

12- -ميزان استفاده فايرفاکس از حافظه رم در حالت minimize را کاهش دهيد: اين تنظيمات مي شود سبب ميشود تا زماني که شما فايرفاکس را اصطلاحا minimize مي کنيد بر روي هارد ديسک بار گذاري شود و از حافظه رم خارج شود، که اينکار علاوه بر آزاد کردن حافظه رم سبب مي شود تا بارگذاري مجدد فايرفاکس و يا همان restore کردنش بسيار سريعتر صورت گيرد. براي اينکار باز بايستي به سراغ about:config برويد در جايي از صفحه کليک راست کنيد و مسير New-> Boolean را طي کنيد تا از شما يک نام بخواهد و نام را config.trim_on_minimize وارد کنيد حالا بر روي اين تنظيم جديد دابل کليک کنيد و مقدار آن را TRUE قرار دهيد و بعد فايرفاکس را ري استارت کنيد تا نتيجه را مشاهده کنيد.

-13- حذف يا اضافه کردن کليد بستن از کنار تب ها: آيا تا به حال شده است تصادفا بر روي ضربدر کنار يک تب کليک کرده باشيد و آن تب را به اشتباه بسته شده باشد؟ مي توانيد با رفتن به تنظيمات فايرفاکس اين کليد را حذف يا اضافه کنيد کافي است دوباره به سراغ about:config رفته و مقدار لازم را براي browser.tabs.closeButtons ويرايش نمائيد در زير عملکرد هر يک از مقادير داده شده است.

صفر: نمايش يک کليد بستن تنها بر روي تبي که فعال است.

يک: حالت پيش فرض فايرفاکس: نمايش يک کليد بستن براي هر تب

دو: هيچ کليد بستني براي هيچ تبي نمايش داده مي شود.
سه: نمايش يک کليد بستن در انتهاي نوار تب ها (مشابه قابليت که در نسخه هاي پيشين فايرفاکس وجود داشت)

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید