2024-03-29 15:33:50

آموزش استفاده از اینترنت(جلسه دوم)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

شبکه های کامپیوتری:

با افزایش و گسترش موارد استفاده از رایانه ها در امور مختلف نظیر صنعت – تجارت  و آموزش و …. نیاز به اتصال و تبادل اطلاعات بین رایانه های مختلف و استفاده از منابع اطلاعاتی رایانه در جهان پیش از پیش احساس می شود.

با بوجود  آمدن شبکه ای محلی (LAN ,Local Area Network) امکان اتصال چند رایانه و استفاده همزمان از اطلاعات و تجهیزات جانبی میسر شد.

با گسترش شبکه های محلی که معمولاً بطور انحصاری برای اتصال چندین رایانه یک شرکت در نظر گرفته می شود،شبکه های گسترده(Wide Area Network-WAN) برای اتصال رایانه های شبکه های محلی مختلف در مراکز جغرافیایی متفاوت ایجاد گردید.

راه ها و مشکلات مختلفی برای ایجاد شبکه های محلی و یا شبکه های گسترده وجود دارد ولی آنچه موجب پیدایش شبکه های جهانی اینترنت شد اتصال رایانه های مختلف با سیستم های عامل متفاوت برای ارائه خدمات عمومی به استفاده کنندگان بود.

در واقع اینترنت راه حل مناسب ارتباط رایانه های مختلف با سیستم عاملهای مختلف و با سرعت مناسب برای مصرف کنندگان محسوب می شود.

 

ساختمان اینترنت

همانطور که گفته شد اینترنت ارتباط بین رایانه های مختلف با سیستم های عامل متفاوت را میسر می سازد. برای اینکه داده هایی که بین دو یا چند سیستم عامل رد وبدل میشوند قابل شناسایی باشد باید داده های ارسالی بین آنها براساس یک قرار داد مشترک و یا توافق نامه ای یکسان تهیه شوند تا همه  سیستم های عامل قادر به شناسایی و درک این اطلاعات باشند. این قرار داد را (Transmit Control Protocol/Internet Protocol) TCP/IP میگویند .این قرار داد به دو روش TCP و  IP تقسیم شده است.

قرارداد TCP قسمتی از قرار داد است که روش و نظارت ارتباط و جلوگیری از خطای در هنگام ارسال اطلاعات را به عهده دارد  و قسمت IP کار نشانه گذاری روی بسته های اطلاعاتی را به عهده دارد.

این قرار داد در دانشگاه استانفورد ابداع گردید.این قرار داد امروزه بهترین راه برای ارتباط بین شبکه های مختلف تلقی می شود.

در این قرار داد هر رایانه که به شبکه متصل است دارای یک کد یا IP  است که بوسیله این کد در شبکه شناسایی می گردد. هنگامی که اطلاعاتی از یک رایانه به رایانه دیگر در شبکه ارسال می شود قرار داد TCP اطلاعات را به صورت بسته های فشرده و با کدهای اضافی برای خطایابی همراه می کند. در قسمت IP کد فرستنده اطلاعات و گیرنده اطلاعات به این بسته اضافه شده و به شبکه ارسال می گردند.

بر روی خطوط ارتباطی هزاران مسیر دسترسی بین دو رایانه ممکن است وجود داشته باشد.شبکه اینترنت نزدیکترین و یا سریعترین مسیر را برای ارسال اطلاعات در نظر می گیرد.

توجه داشته باشید که هنگام ارسال اطلاعات اگر مسیری غیر قابل عبور تشخیص داده شود اطلاعات باقی مانده می توانند از مسیرهای دیگری که در شبکه موجود هستند مسیریابی شوند و در نهایت کل اطلاعات به رایانه مقصد ارسال شود.

در این هنگام قسمت TCP رایانه مقصد دریافت اطلاعات را به رایانه مبدا اعلام می کند.

آدرسهای IP از یک سری اعداد تشکیل شده اند برای مثال 198.79.88.20 می تواند نشانگر یک شبکه یا یک رایانه باشد.برای آدرس دهی و شناسایی شبکه و یا رایانه از بین آدرسها استفاده می شود. از آنجایی که بخاطر سپردن آدرس IP هر رایانه کار مشکلی است. اینترنت علاوه بر آدرس IP که به یک رایانه می دهد یک اسم هم برای آن در نظر میگیرد.

نحوه کار به اینصورت است که هر نامی به یک آدرس IP مترادف است و یک سیستم بخصوص به نام سیستم نام حوزه(Domain Name Service)DNS کتابخانه ای از آدرس های IP و مترادف های اسمی آنها را در خود دارد.شما برای ارسال اطلاعات یا در یافت اطلاعات از یک رایانه فقط نام آن را ذکر میکنید.در اینترنت رایانه های ویژه ای به نام خدمتگذار سیستم نام حوزه DNS SERVER کار تبدیل و استخراج آدرسهای IP ار نام حوزه ها را انجام می دهند.

پس را ه شناسایی رایانه ها در اینترنت و تبادل اطلاعات بین آنها دانستن آدرس IP(منحصر بفرد و مخصوص یک رایانه)و یا نام آن رایانه است.

سیستم نام حوزه و آدرسهایIP برای شناسایی رایانه ها مورد استفده قرار میگیرند.

رایانه های اصلی(Server) اینترنت که اطلاعات روی آنها قرار گرفه اند به روشهای مختلفی به یکدیگر متصل شده اند. ساده ترین راه ارتباط از طریق خطوط مخابراتی است. با استفاده از خطوط پر سرعت مخابراتی و یا فیبر نوری امکان اتصال رایانه های خدمتگذار اینترنت با یکدیگر میسر است همینطور ارتباطات ماهواره نیز برای این کار در نظر گرفه شده است.

این خدمتگذارها با قرارداد مشترک TCP/IP و استفاده از خطوط ارتباطی اطلاعات خود را با خدمتگذارهای دیگر رد و بدل میکنند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید