2024-04-20 10:39:50

آموزش حسابداری(بخش پنجم)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

دوره مالی یا دوره حسابداری چیست ؟

دوره حسابداری سالانه برای یک واحد تجاری را دوره مالی می نامند. معمولا حداکثر مدت یک دوره مالی یک سال است. که شامل یک دوره کامل فصول و فعالیت تجاری می باشد.

با توجه به تعریف دوره مالی ، به تعریف و توضیح مفاهیمی مانند پیش ذریافت و پیش پرداخت می پردازیم :

پیش پرداخت چیست ؟

کلمه پیش پرداخت به این معناست که ما پولی را قبل از دریافت کالا و خدمات به کسی پرداخت کنیم. مثلا قبل از اینکه کالایی از کسی دریافت کنیم پول خرید کالا را به فروشنده بپردازیم یعنی اگر قیمت کالایی 500000 ریال است ما قبل از دریافت کالا پول بپردازیم خواهیم گفت 50000 ریال پیش پرداخت کرده ایم.

پیش دریافت چیست ؟

در مقابل پیش پرداخت ، پیش دریافت وجود دارد یعنی قبل از اینکه ما کالا یا خدماتی را به کسی ارائه دهیم اول پول کالا یا خدمات را از خریدار دریافت کنیم . در این موقع می گوییم پیش دریافت داشته ایم. مثلا اگر 20000 ریال قبل از تحویل دادن کالا دریافت کنیم می گوییم 20000 ریال پیش دریافت داشته ایم.

حسابهای پیش پرداخت در حسابداری به عنوان یکی از دارائیهای ما شناسایی می گردد و برخلاف آن حساب پیش دریافت درآمد می باشد که به عنوان بدهی شناسایی می شود.

در نتیجه حسابهای پیش پرداخت با ثبت بدهکار افزایش و با ثبت بستانکار کاهش می یابند و حسابهای پیش دریافت درآمد با ثبت بستانکار افزایش و با ثبت بدهکار کاهش می یابند.

مطالعه بیشتر: تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت در حسابداری چیست؟

معروفترین حسابهای پیش پرداخت کدامند ؟

1-     پیش پرداخت بیمه و 2- پیش پرداخت اجاره می باشد.

اصلاح حساب پیش پرداخت چگونه است ؟

فرض کنیم شما خانه ای به مبلغ 1200000 ریال سالیانه اجاره کرده اید . در واقع هر ماه باید مبلغ 100000 ریال بپردازید . حال اگر در ابتدای سال اجاره یک ساله خود را بپردازید ، ثبت زید در دفاتر انجام می شود :

پیش پرداخت اجاره      1200000

              نقد / بانک      1200000

برای اصلاح حساب پیش پرداخت اجاره به دلیل اینکه از مسکن 2 ماه استفاده کردید باید هزینه اجاره را پرداخت کنید و از حساب پیش پرداخت کاسته شود. برای انجام این عملیات ثبت زیر در دفاتر انجام می شود :

هزینه اجاره ( به اندازه 2 ماه )        200000

                پیش پرداخت اجاره             200000

به این ترتیب در پایان سال حساب پیش پرداخت اجاره صفر خواهد شد .

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

اصلاح حساب پیش دریافت درآمد چگونه است ؟

فرض کنید شما یک موسسه آموزش کامپیوتر دارید و با سازمانی قرارداد بسته اید تا پایان سال 10 نفر از کارکنان آن سازمان را آموزش دهید نرخ آموزش هر نفر 30000 ریال است و شما کل مبلغ آموزش تمام 10 نفر را در ابتدای انعقاد قرارداد دریافت می کنید . بنابراین ثبت زیر در دفاتر انجام می شود :

نقد و بانک         300000

          پیش دریافت درآمد  300000

با این ثبت شما حسابی به نام پیش دریافت درآمد ایجاد کرده اید که نوعی تعهد می باشد. و در واقع نوعی بدهی برای شما محسوب می شود.

با توجه با اینکه تا پایان سال 5 نفر از کارکنان سازمان را آموزش می دهید یعنی در واقع نیمی از قرارداد و تعهد خود را تسویه می نمایند. بنابریان در پایان سال برای اصلاح پیش دریافت ثبت زیر در دفاتر صورت خواهد پذیرفت :

پیش دریافت درآمد     150000

                 درآمد          150000

تعریف ملزومات

ملزومات اجناسی مصرفی هستند که برای استفاده در عملیات یک موسسه خریداری می شوند بدون آنکه قصد فروش آنها را داشته باشند .

ملزومات در نهایت مصرف شده و تبدیل به هزینه می شوند ولی در ابتدا و در زمان خرید به عنوان دارادی شناسایی می شوند .

معروفترین ملزومات عبارتند از :

ملزومات اداری شامل : لوازم التحریر  ، کاغذ ، تمبر ، سایر لوازم اداری

ملزومات بهداشتی شامل : صابون ، جارو ، مواد ضدعفونی کننده ، سایر موارد

ملزومات فنی شامل : کاغذ سمباده ، روغن ، الکل ، سایر موارد

زمانی که شما در طی سال برای موسسه مقداری ملزومات خریداری می کنید ، ملزومات خریداری شده شما یک دارایی است و اگر بخواهیم ترازنامه را تهیه کنیم ملزومات در طبقه دارائیها نشان خواهیم داد. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که ملزومات در طی دوره استفاده می شوند و در پایان دوره معمولا باقی نمی مانند بنابراین در پایان دوره نمی توانند به عنوان دارائی شناسایی شوند.

در حسابداری برای اینکه هزینه ملزومات مصرف شده را در طی عملیات شناسایی کنند سعی می کنند در پایان دوره حسابداری حساب ملزومات را اصلاح کنند که ثبت حسابداری زیر انجام می شود :

هزینه ملزومات ……

            ملزومات …….

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار چیست؟ 

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار چیست؟ 

مهارتهای شما در جایگاه یک حسابدار، در بازار کار امروزی مورد سنجش قرار میگیرد. چرا که، کارفرماها اهمیت زیادی به برخورداری نیروی کار خود از این تواناییها میدهند. در نتیجه، حتماٌ در دوره کارآموزی و قبل از ارسال رزومه برای احراز شغل حسابداری این مهارتها را کسب کنید. مهارتهای یک حسابدار موفق و کارکشته میتوانند شامل موارد زیر باشند: 

. توانایی بالا در بستن تمامی حسابها و ثبت دفاتر حسابداری شرکت 

. ارسال و تهیه کردن کلیه صورتهای مالی، لیست بیمه و اظهارنامه مالیاتی 

. مهارت بهره گیری از قانونهای مالیاتی و مالی در امور حسابداری شرکت 

. امکان کار با برنامه های حسابداری تخصصی و پایه همچون نرم افزار پارمیس استار، پارمیس 360 و پارمیس پرو 

. بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در انجام امور مالی و حسابداری مجموعه اقتصادی 

. امکان رسیدگی قوی بر روی تمامی اموری همچون مرخصی کارکنان براساس قانون کار، فیش حقوقی، بیمه پرسنل و شیوه حساب کردن اضافه کاری کارمندان

. شرکت در کلاسها و دورههای مختلف برای یادگیری اصول حسابداری و آموزش همیشگی 

. توجه به رازداری در انجام امور حسابرسی و حسابداری

. داشتن تسلط کافی بر روی کلیه اصول و مفاهیم اولیه علم حسابداری 

مفروضات حسابداری چیست؟ 

به مبنای تنظیم و تهیه انواع صورتهای مالی و منبع و منشاء اصول حسابداری مفروضات حسابداری میگویند. از فرض تفکیک شخصیت، واحد اندازه گیری، تداوم فعالیت، عینیت و هزینه تحت عنوان مفروضات حسابداری یاد میشود. 

در واقع، هر یک از این مفروضات را میتوان به عنوان منبعی از یک یا حتی چند مورد از اصول مربوط به حسابداری در نظر گرفت. 

مفاهیم کلیدی حسابداری

مفاهیم کلیدی حسابداری

در صورتی که، میخواهید در کسب و کار خود شکست نخورده و همواره موفق عمل کنید، اطلاع نکاتی کلیدی در رابطه با مفاهیم کلیدی حسابداری برایتان از نان شب هم واجبتر است. در ادامه، شما را با برخی از این نکته های مهم آشنا میکنیم.

1.ثبت درآمدها بدون هیچ کم و کاستی

جهت جلوگیری از بروز اشتباه در زمان ثبت و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، ثبت دقیق درآمدهای حاصل امری اجتناب ناپذیر است. در صورت بی توجهی به این امر، سازمانها ملزم به پرداخت جریمه های سنگین مالیاتی هستند. 

  1. پیگیری کردن اصولی و دقیق هزینه ها 

پیگیری هزینه ها یکی دیگر از مفاهیم اولیه حسابداری به شمار می رود. در صورت صرف هر هزینه ای، ثبت، پیگیری کردن آن الزامی به نظر میرسد. انجام این کار کمک زیادی به بهینه سازی هزینه های مرتبط با مالیات میکند. 

  1. جداسازی هزینه های عمومی و شخصی شرکت 

جدا کردن هزینه های شخصی از شرکت از دیگر مفاهیم اولیه در علم حسابداری به شمار می رود. همین موضوع، اوضاع مالی مجموعه اقتصادی را تا حد زیادی شفاف و روشن میکند. برای این کار، در نظرگرفتن حسابهایی جداگانه برای کارهای شخصی و شرکت از جانب مدیران الزامی به نظر میرسد. 

جمع بندی: 

حسابداری از آن دست مشاغلی است که در صورت اطلاع از مفاهیم کاربردی در آن و بالا بردن اطلاعات خود در آن میتوان به حسابداری خبره و کارکشته تبدیل شد. این امر مساوی است با کسب درآمد عالی از این کار و کسب موفقیت های روزافزون که نصیب هرکسی نمیشود. در نتیجه، در صورت علاقه به این شغل و رشته از هیچ تلاشی برای یادگیری مطالب جدید فروگذار نکرده و همواره به دنبال ارتقای شغلی و تحصیلی باشید. 

سوالات متداول

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار چیست؟

از میان مهارتهای لازم برای هر حسابدار میتوان به توانایی بالا در بستن تمامی حسابها و ثبت دفاتر حسابداری شرکت، ارسال و تهیه کردن کلیه صورتهای مالی، لیست بیمه و اظهارنامه مالیاتی و مهارت بهره گیری از قانونهای مالیاتی و مالی در امور حسابداری شرکت اشاره کرد.

مفروضات حسابداری چیست؟

از فرض تفکیک شخصیت، واحد اندازه گیری، تداوم فعالیت، عینیت و هزینه تحت عنوان مفروضات حسابداری یاد میشود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید