2024-03-28 17:07:27

مقایسه حسابداری به کمک نرم افزار با دیگر روشهای حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

داد و ستد یا خرید و فروش و در پی آن حساب و کتاب از دیرباز همواره از مهمترین ارکان زندگی بشر بوده. برای انجام این اعمال، محاسبات ریاضی، ثبت و نگارش آنها و دانستن تعریف حسابداری چیست؟ امری حیاتیست. ثبت حسابها و تراکنش های کالایی و مالی و بخصوص محاسبات مربوط به آن ، به صورت دستی و دفتری نیازمند هزینه و وقت بسیار زیادی است.

از فروشگاه ها و واحد های تجاری کوچک تا موسسات و کارخانجات بزرگ همه و همه با روش ثبت دفتری و دستی متقبل هزینه ی بالا ، نیروی انسانی ، و همچنین هدر رفتن وقت بسیار زیادی میشوند.

با پیشرفت ماشین های حسابگر و کامپیوتر ها بشر گام بزرگی در عرصه ی حسابگری و حسابداری برداشته است. وجود یک کامپیوتر به تنهایی برای انجام این امور پیچیده و زمانبر کافی نیست، بخصوص ثبت جداگانه و انجام محاسبات جداگانه بوسیله ی کامپیوتر توسط شخص حسابدار هرچند از روش ثبت دستی راحتتر است، اما بازهم با دشواری فراوانی همراه است.

نرم افزار های تخصصی حسابداری با هدف سهولت در انجام تمامی امور حسابداری به صورت کاربردی وبا انجام اتوماتیک و حداقل اپراتوری یا دخالت نیروی انسانی ایجاد شده و به مرور با پیشرفت زمان به موفقیت های کثیری دست پیدا کرده اند.

این نرم افزارها به گونه ای طراحی میشوند که کاربر با حداقل دانش حسابداری بتواند نیاز خود را در زمینه حسابداری تا حدود بسیار زیادی برطرف کند. تفاوت بین نرم افزار های حسابداری و روش های سنتی حسابداری به قدری زیاد است که رشد و توسعه این نرم افزار ها به طور چشمگیری درحال پیشرفت است.

به طور مثال در ثبت به صورت دستی حداقل به چند دفتر فیزیکی نیاز است که زمان و تعداد دفعات استفاده از آن بسیار محدود است و در عین حال انجام هر عملی چندین ثبت را می طلبد و هر سطر ثبتی در هر دفتر ناگزیر به انجام چندین و چند محاسبات و ورود اطلاعات توسط شخص میباشد، که طبیعطاً درصد خطا و اشتباه در محاسبات به طور قابل ملاحظه ای افزایش میدهد . همچنین در این روش از حسابداری قابلیت اصلاح اشتباهات بسیار محدود است، به گونه ای که گاهی تصحیح یک اشتباه مستلزم تکرار چندین محاسبات و ورود مجدد آنهاست.

در نرم افزار حسابداری محدودیتی برای ثبت و محاسبات وجود ندارد، تغییرات و تصحیحات به سرعت و با کمترین دشواری انجام میشود. و مهم اینکه درصد خطای محاسباتی به طور قابل توجهی کمتر از سایر روش ها و در واقع نزدیک به صفر است.

سهولت استفاده از نرم افزار و سرعت محاسبات این امکان را به ما میدهد تا هر گزارشی را ظرف مدت بسیار کوتاهی بدست بیاوریم، گزارشاتی که دست یافتن به آنها در روش دستی بقدری دشوار و پیچیده است که شاید وقت بسیار زیادی صرف آن بشود. این مزیت موجب صرفه جویی بسیار زیادی در وقت و هزینه میشود.

قابلیت های دیگری نظیر حفاظت اطلاعات و امنیت آنها مزیت بسیار برزگی نسبت به سایر سیستم های حسابداری دیگر بحساب می آید. تهیه یک نسخه از اطلاعات میتواند کمک شایانی در حفظ آنها بکند که در این امر سیستم نرم افزاری حسابداری بدون محدودیت در تعداد ، زمان کوتاهی را می طلبد.

همچنین کد گزاری و رمز گزاری اطلاعات امکانیست که حتی درصورت ربوده شدن، شخص دیگری به اطلاعات دسترسی پیدا نخواهد کرد. در مجموع استفاده از سیستم های نرم افزار حسابداری بعلت نیاز کمتر به نیروی انسانی و دانش حسابداری ، در تمام موارد نسبت به سایر روش ها برتری اجتناب ناپذیری دارد و به سرعت درحال جایگزینی سایر روشهاست.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید