2024-03-29 18:31:54

گفتگو با مدیرعامل بانک ملی درمورد کسر کارمزد کارتخوان‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

طی آخرین اخبار، بانک مرکزی ابلاغیه ای را به تمام بانک ها ارسال کرده است که از اول دی ماه کارمزد تراکنش های خرید از بانک های پذیرنده دریافت می شود. بر همین اساس رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها معتقد است که، بخشنامه اخیر بانک مرکزی در رابطه با تغییر رویکرد در کسر کارمزد تراکنش خرید راه حلی میانی و مقبول تر از گذشته است.

عبد الناصر همتی- مدیرعامل بانک ملی- در گفت‌وگویی درباره ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر اینکه باید بانک‌ها از اول دی ماه بابت خرید تراکنش کارتخوان ها کارمزد بپردازند آنهم در شرایطی که پیش تر طرح دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوانها مطرح شده بود، اظهار کرد: استدلالی که بانک مرکزی در این رابطه داشته قابل قبول تر از آنچه است که در حال حاضر اجرایی می‌شود به طوری که هزینه از صادرکننده کارت به پذیرنده منابع منتقل شده است.

وی در این باره با ارائه توضیحات بیشتری گفت: اکنون نحوه کارمزدگیری از تراکنش کارتخوانها به گونه ای است که باید بانک صادر کننده کارت، هزینه کارمزد تراکنش های خرید را بپردازد که این موضوع چندان به نفع آن بانک نیست. چرا که در این جریان نه تنها پولی از حساب بانک صادر کننده کارت بابت خرید خارج می شود، بلکه باید هزینه‌ای برای کارمزد نیز پرداخت کند که چندان منطقی به نظر نمی رسد.

همتی ادامه داد: اما با بخشنامه بانک مرکزی که از اول دی ماه اجرایی می شود روال به گونه ای تغییر خواهد کرد که به جای بانک صادر کننده کارت، این بانک پذیرنده یعنی بانکی که منابع خرید از طریق کارتخوان به حساب آن واریز می شود کارمزد را پرداخت خواهد کرد. این منطقی تر خواهد بود، زیرا به هر حال بانک پذیرنده منابعی جذب می کند که در حساب آن رسوب کرده و پرداخت کارمزد بابت این رسوب و سودی که می برد قابل قبول تر از آن است که بانک صادرکننده کارت که از حساب آن پول خارج شده، بپردازد.

 

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها همچنین اشاره کرد که در حال حاضر ممکن است یک شرکت ارائه کنند خدمات الکترونیک (psb) که ارائه کارتخوان ها به شبکه بانکی را برعهده دارند با چند بانک مشارکت داشته باشد. بنابراین وقتی که مشتری از طریق کارتخوان کالایی خریداری می کند و بابت آن کارت می کشد منابع به حساب آن بانکی که فروشنده در آن حساب دارد واریز خواهد شد و همان بانک مسئول پرداخت کارمزد است.

همتی درباره نحوه پرداخت کارمزد و تعیین میزان هزینه آن نیز این گونه توضیح داد که یک درصد از کل مبلغ خرید، هزینه کارمزد برای بانک پذیرنده خواهد بود که بین ۵۰ تا حداکثر۲۵۰ تومان است. یعنی اگر کسی ۲۵ هزار تومان خرید انجام دهد از بانک یک درصد و حدود ۲۵۰ تومان کسر می شود و با توجه به اینکه سقف کارمزد ۲۵۰ تومان است خرید با مبالغ بسیار بالا هم شامل همین ۲۵۰ تومان کارمزد خواهد شد. از شهریور ماه سال گذشته موضوع دریافت کارمزد کارتخوان‌ها از صاحبان آنها (اصناف) مطرح شد، ولی با توجه به مخالفت های اصناف در این باره در نهایت بانک مرکزی تصمیم گرفت که با تغییر رویکرد ، نحوه پرداخت کارمزد از سوی شبکه بانکی که سالانه هزینه بالایی برای آنها به همراه دارد را تغییر دهد.

منبع : ایسنا

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید