2024-03-19 12:25:55

5 وظیفه واحد حسابداری که در موعد مقرر قانونی باید انجام شود کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در هر کسب و کاری اعم از کسب و کارهای دولتی و آزاد و یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ در حوزه های مختلف فروشگاهی، تولیدی، بازرگانی، شرکتی و … برخی گزارشات و اسناد و مدارک باید در موعد های مقرر قانونی تهیه شوند که وظیفه واحد حسابداری و مالی هر کدام از مشاغل ذکر شده، تهیه صحیح و به موقع این گزارشات و اسناد و دفاتر بر اساس استانداردها، بخشنامه ها و قوانین ابلاغی در این زمینه می باشد. عدم انجام این امور باعث تعلق جریمه و یا عدم برخورداری از مزایا و معافیت های مقرر در قانون می شود. در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

1-      ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان:

طبق قانون مالیات های مستقیم، ارسال لیست مالیات حقوق پرسنل در هر ماه اجباری می باشد و باید پس از انجام محاسبات حقوق و تهیه گزارشات، لیست مربوطه به سازمان های ذی ربط فرستاده شود. طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم مهلت ارسال لیست مالیات حقوق و پرداخت مالیات آن به مدت 30 روز می باشد، نه یک ماه و چنانچه  در روز سی و یکم نسبت به ارسال یا تحویل لیست اقدام شود مشمول دیرکرد می باشد. (به موجب تبصره 3 ماده 219 قانون اصلاح موادي از قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 31/3/94، عبارت “تا پایان ماه بعد” جایگزین “ظرف سی روز” شده است.)

برای آشنایی با امکانات و قابلیت های نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس استار اینجا را بخوانید…

 

2-      ارسال لیست بیمه حقوق کارکنان:

لیست بیمه تامین اجتماعی باید هر ماه به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود. مهلت قانونی جهت تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد است و ارسال لیست در تاریخی بعد از زمان قانونی مشمول جریمه می باشد.

3-      ارسال اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده:

هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی 3 ماهه شامل بهار، تابستان، پاییز و زمستان تقسیم می شود. گزارش ارزش افزوده باید حداکثر تا   15روز بعد از پایان هر دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال شود و نسبت به پرداخت آن اقدام شود. به دلیل مصادف بودن تعطیلات نوروز با مهلت قانونی ارسال گزارش ارزش افزوده زمستان هر سال، معمولا وزارت دارایی مهلت ارسال آن را تا پایان فروردین اعلام می کند.

4-      ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی:

گزارش خرید و فروش فصلی باید حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر دوره مالیاتی (هر فصل) ارسال شود. عدم ارسال این گزارش مشمول جریمه می باشد.

چگونگی تکمیل گزارشات خرید و فروش فصلی را از اینجا بخوانید…

 

5-      ارسال اظهارنامه عملکرد:

بر اساس قانون مالیات ها، مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت ها می باشد و چنانچه در مهلت چهار ماهه اظهار نامه عملکرد ارسال نشود مشمول جریمه می باشد.

 

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید