2024-04-18 12:38:39

17 واقعیت جالب درباره ویکی پدیا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ویکی پدیا در واقع به عنوان دانشنامه ای جهانی شناخته می شود که از سراسر دنیا کاربران در واقع نویسنده های آن هستند. هر کاربری که در ویکی پدیا مطلبی را ایجاد کند، در واقع به دانشنامه های مفید ویکی پدیا مورد جدیدی را میافزاید.

حدود ۱۳ سال پیش برای پی بردن به‌ اطلاعات مختلف و جمع‌آوری آن‌ها نیاز به‌ مراجعه پی در پی به کتابخانه‌ها بود و برخی نیز از طریق CD کتاب‌ها وارد عمل می‌شدند و در حقیقت شرایط آن زمان نسبت به‌حال خیلی متفاوت بود. مدتی بعد سرویسی به‌ نام ویکی‌پدیا ایجاد که به ‌سادگی دسترسی سرتاسر جهان را به‌گستره‌ی وسیعی از اطلاعات فراهم می‌کرد. این سرویس به ‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت و در زمان گسترش اینترنت بستری مناسب جهت دسترسی به‌اطلاعات جامع و کامل ایجاد کرد.

نکته جالب اینجاست که ویکی‌پدیا یکی از بستر‌های قابل اعتماد اینترنتی است که در تمام زمینه‌ها نظیر جغرافیا، رسانه‌ها، بیماری‌ها و موارد مشابه اطلاعات درستی ارایه می‌دهد. در حقیقت هرچیزی که به‌آن نیاز دارید در ویکی‌پدیا وجود دارد. این اطلاعات نیز توسط بسیاری از افراد و هر کاربری که به‌کامپیوتر و اینترنت دسترسی دارد قابل ویرایش است. ویکی‌پدیا برای زبان‌های مختلف نیز ارایه شده است تا دسترسی مردم به‌اطلاعات ساده‌تر باشد.

اما با وجود اینکه بسیاری از ما حداقل یک بار از ویکی‌پدیا استفاده کرده‌ایم، برخی حقایق را در خصوص آن نمی‌دانیم. در مقاله زیر 17 حقیقت جالب درباره ویکی پدیا را بخوانید.

 

۱- ویکی‌پدیا یکی از ۶ وب‌سایت پربازدید جهان است

یافتن نام وب سایت های پر بازدید جهان که رتبه آنها کمتر از 5 باشد کار سختی نیست. برای مثال یکی از پر بازدیدترین و شناخته شده ترین وبسایت های دنیا، گوگل است.

 

۲- هر ماه ۵۰۰ میلیون کاربر از ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند

با توجه به اینکه هر کاربر با ورود به ویکی‌پدیا از صفحات مختلف بازدید می‌کند، هر ماه ۱۸ میلیارد صفحه در این سرویس نمایش داده می‌شود.

 

۳- Wiki واژه‌ای از هاوایی به معنای سریع است

 

۴- سال ۲۰۰۵ سطح دانش ویکی پدیا همتراز بریتانیکا (Britannica) اعلام شد

حدود ۱۰ سال پیش نظرسنجی از سوی Nature صورت گرفت و ادعا شد که دانش ویکی پدیا همتراز بریتانیکا است اما حالا به‌سطح علمی این سرویس نیز افزوده شده است.

 

۵- ویکی‌پدیا در سرتاسر جهان توسط ۷۳ هزار ویراستار ویرایش می‌شود

۲۲ میلیون حساب کاربردی در ویکی‌پدیا وجود دارد. بر اساس آمار جمعیت کاربران مرد در ویکی‌پدیا بسیار بیشتر از زنان است و نیمی از این کاربران نیز در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال هستند. حدود نیمی از کل کاربران این سرویس تحصیل کرده هستند و بیش از نیمی از آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و حدود ۷۰ درصد این افراد فرزندی ندارد.

 

۶- ویکی‌پدیا به‌زبان‌های مختلف وجود دارد، اما اطلاعات انگلیسی آن بیش از سایر زبان‌ها است

در نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا ۴.۶ میلیون مقاله وجود دارد اما به‌نظر می‌رسد که همچنان جا برای گسترش دارد و این میزان تنها ۱۳.۷ درصد از کل اطلاعات موجود نسبت به‌زبان‌های مختلف این سرویس است

 

۷- بسیاری از سرور‌های ویکی‌پدیا در ویرجینیا هستند

قرارگیری بخش عمده‌ای از سرور‌های ویکی‌پدیا در ویرجینیا بدین معناست که این مجموعه از قوانین ویرجینیا اطاعت می‌کند. البته اختلالات زیادی در روند کار ویکی‌پدیا مشاهده می‌شود.

 

۸- ویکی‌پدیا قوانین خاصی ندارد و تنها روی ۵ رکن تکیه کرده است

 

۹- خرابکاری‌‌های مقالات ظرف ۵ دقیقه اصلاح می‌شوند

از آن‌جا که تمام کاربران امکان ویرایش اطلاعات موجود را دارند به‌همین دلیل احتمال ایجاد خرابکاری نیز افزایش می‌یابد. با این اوصاف حتی اگر خرابکاری‌ نیز صورت گیرد بسیار سریع برطرف می‌شود.

 

۱۰- دو نفر از کارمندان ویکی‌پدیا روی پروژه‌های جانبی نظیر دریافت پول از مشتریان و انجام ویرایش‌ مقالات کار می‌کنند

 

۱۱- یکی از موسسان ویکی‌پدیا در سال ۲۰۰۲ آن را ترک کرد

 

۱۲- در سال ۲۰۰۶ روزانه ۱۸۰۰ مقاله به‌ویکی‌پدیا افزوده می‌شد

در حال حاضر روزانه ۸۰۰ مقاله در این سرویس قرار می‌گیرد اما در سال ۲۰۰۶ افزوده شدن ۱۸۰۰ مقاله باعث شد که سطح وسیعی از اطلاعات توسط ویکی‌پدیا پوشش داده شود.

 

۱۳- سازمان CIA اطلاعات صفحه ویکی‌پدیای خود را ویرایش می‌کند

از آنجا که CIA با آژانس امنیت ملی آمریکا از لحاظ منافع مشکلاتی دارد، این سازمان صفحه ویکی‌پدیایش را به‌شخصه ویرایش می‌کند.

 

۱۴- سال ۲۰۰۶ جمعی از اعضای کنگره آمریکا صفحاتشان را در ویکی‌پدیا به‌روز کردند

جمعی از اعضای کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۶ با استفاده از IP‌های مختلف اقدام به‌ویرایش صفحات خود کردند.

 

۱۵- در حقیقت ویکی‌پدیا از یک دانشنامه دیگر ایجاد شده است

ویکی‌پدیا بر اساس اطلاعات Nuoedia که موسس آن Jimmy Wales و Sanger بود ایجاد شده است (Jimmy Wales در حال حاضر یکی از مدیرعاملان ویکی‌پدیا است). در آن سرویس فرآیند ویرایش بسیار رسمی بود. Sanger نیز مدتی بعد دانشنامه اینترنتی جدیدی را با نام Citizendium ارایه داد که رقیبی برای ویکی‌پدیا به‌حساب می‌آید.

 

۱۶- ویکی‌پدیا پیش از این از com. استفاده می‌کرد

پیش از این ویکی‌پدیا از com. به‌جای org. استفاده می‌کرد اما زمانی که نسخه اسپانیایی این سرویس ارایه شد این مجموعه تصمیم گرفت برای از بین بردن مشکلات مربوط به تبلیغات اقدام به‌حرکت به‌سوی org. کند.

 

۱۷- در جریان اعتراض ویکی‌پدیا به اقداماتی نظیر SOPA حدود ۱۶۲ میلیون از صفحه‌ی این سرویس غیرفعال شد

اقدامات این چنینی زیادی توسط وب‌سایت‌هایی نظیر گوگل و ویکی‌پدیا صورت گرفته است و به‌طور حتم در جریان اعتراض ویکی‌پدیا دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی تکلیف مدرسه‌شان را با تاخیر ارایه دادند.

شما خواننده گرامی نیز می توانید تجربیات خود درباره ویکی پدیا را با ما به اشتراک بگذارید…

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید