2024-03-28 18:57:30

رتبه ایران در حوزه اینترنت و تلفن در میان کشورهای جهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ایران در بین کشورهایی است که پایین‌ترین نرخ را در حوزه اینترنت، تلفن ثابت و همراه دارند. طبق آماری که توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات با تکیه بر آمارهای جهانی اعلام شده، ارزان‌ترین سهم اختصاص یافته به استفاده از تلفن ثابت نسبت به درآمد خانوار در بین کشورهای منطقه، با اختلافی بیش از دو برابر نسبت به کشور دوم (قطر)، متعلق به ایران است.

در بخش پهن باند ثابت هم که اینترنت ارائه شده بر بستر تلفن ثابت یا همان ADSL را در بر می‌گیرد، کشورمان در بین ۲۰ کشور، از نظر ارزانی هزینه نسبت به درآمد سرانه ملی رتبه دوم را بعد از کویت کسب کرده است.

در بخش تلفن همراه نیز ایران در مقام پنجم ارزان‌ترین سهم قیمت تلفن همراه نسبت به درآمد سرانه ملی قرار دارد.

به طور کلی، شاخص سبد قیمت ICT در ایران از متوسط این شاخص در منطقه و جهان کمتر است و این شاخص در ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ به میزان ۱۶ درصد کاهش یافته است که درصد عمده‌ای از این کاهش به علت کاهش تعرفه‌ها است که با اجرای طرح ثابت نگهداشتن تعرفه‌ها در بخش تلفن ثابت اتفاق افتاده است و پیش‌بینی می‌شود، این نسبت در آمارهای سال ۲۰۱۵ باز هم کاهش یابد.

جایگاه کشورمان با اختصاص نیم درصد سهم برای شاخص کلی سبد قیمت ICT از درآمد سرانه در سال ۲۰۱۴، از متوسط این شاخص در منطقه و جهان بسیار کمتر بوده و رتبه سوم منطقه و رتبه ۷ جهان را به خود اختصاص داده است.

شاخص سبد هزینه ICT از مجموع سهم تلفن ثابت، تلفن همراه و هزینه اینترنت از درآمد ناخالص سرانه ملی تقسیم بر ۳ به دست می‌آید و یا به بیان دیگر، این شاخص در برگیرنده قیمت تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت باند پهن ثابت است که با اعلام میانگین هزینه این سه خدمت به صورت درصدی از درآمد ناخالص ملی محاسبه می‌شود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید