2024-03-29 01:45:38

مبتکر و اولین فرستنده ایمیل درگذشت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ری تاملینسون، مبتکر ایمیل، روز شنبه و در سن 74 سالگی بر اثر سکته قلبی جان سپرد.

نامهٔ الکترونیکی که همه ی ما از آن استفاده می کنیم. خواه هر روز آن را بکار برید و خواه گه‌گاه، نمی‌توان انکار کرد که نامهٔ الکترونیکی، شیوه‌ی گذران زندگی ما را دگرگون کرده است. تجارت‌ها دگرگون شده‌اند، خانواده‌ها به یکدیگر نزدیکتر شده‌اند، با وجود نامهٔ الکترونیکی‌ که در عرض چند ثانیه به فرستنده‌اش می‌‌رسد، نامهٔ پستی حلزونی، که روزها طول می‌کشید تا به مقصدش برسد، دیگر ترجیح داده نمی‌‌شود.

تاملینسون اولین ایمیل را در سال 1971 ارسال کرد. در آن زمان ری در شرکت (BBN(Bolt,Beranek and Newman در بوستون کار می کرد. شرکت مذکور در توسعه نخستین نسخه اینترنت که ARPANET نام داشت نقش مهمی ایفا کرده بود. ری به عنوان یکی از کارمندان این شرکت به دنبال خدماتی بود که ARPANET می توانست به مردم ارایه دهد.

پیشتر نیز عده ای به ارسال پیام به سایر کاربران فکر کرده بودند و نسخه هایی نیز در دسترس بودند که به کاربران اجازه می دادند یادداشت های خود را با سایر کاربرانی که از یک کامپیوتر مشترک استفاده می کردند به اشتراک بگذارند. اما تاملینسون فرمان SNDMSG را معرفی کرد. SNDMSG به کاربران اجازه می داد فایل های خود را برای سایر کامپبوتر ها ارسال کنند. این نخستین برنامه ارسال پیام شبکه ای بود.

او همچنین علامت @ را برای تعیین ارتباط کاربر با میزبان (هاست )استفاده کرد. این تصمیم توانست نماد @ را از گمنامی نجات دهد و حتی این نماد را در سال 2010 در مجموعه MOMA ثبت کرد. این حقیقت که در آن زمان از این نماد به ندرت استفاده می شد جذابیت خاصی برای تاملینسون ایجاد کرد ، چرا که می توانست نمادی کاملا مشخص و قابل تشخیص باشد و به گفته تاملینسون این تنها حرف اضافه موجود بر روی کیبورد بود که می توانست ارتباط بین سایر مولفه ها را نشان بدهد.

متاسفانه نخستین ایمیل در طول زمان ناپدید شده و در دسترس نیست. به عقیده او نخستین ایمیل کاملا قابلیت فراموش شدن را داشت و برای همین هم فراموش شده است.

قطعا ری تاملینسون به لطف خدماتی که به دنیای فناوری کرده است فراموش نخواهد شد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید