2024-03-19 07:03:20

دغدغه های پیش‌روی نرم افزارهای حسابداری با حذف چهار صفر از پول ملی | گفتگو با بنیانگذار پارمیس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی: به گزارش راه پرداخت ، مساله حذف چهار صفر از پول ملی مساله جدیدی نیست و سال‌هاست زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد. ۱۷ آذرماه ۱۳۹۵ بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هیات دولت در جلسه خود، به ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درباره «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» پرداخته و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رسانده است.‌ بر اساس موادی از این لایحه که به‌تصویب هیات وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال تعیین شد.

حتما مطالعه کنید: برنامه حسابداری

اما در نهایت جمع‌بندی دولت این شد که فعلاً رفورم پولی یا حذف صفر انجام نشود. آنچه در آن زمان مدنظر قرار گرفت؛ این بود که فعلاً تومان به‌عنوان واحد پول ملی کشور در نظر گرفته شود و در یکی دو سال آینده و پس از استمرار و پایداری تورم تک‌رقمی، صفرها از پول ملی حذف شود.

درنهایت نهم مردادماه ۱۳۹۸ بود که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در هیات دولت به‌تصویب رسید، درحالی‌که تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه ۴۰.۴ درصد و نقطه‌به‌نقطه ۵۰ درصد شده است. درواقع ما از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۹۶ طی ۸۱ سال در مجموع ۴۹ سال با تورم دورقمی مواجه بودیم و تنها پس از یک سال تورم باز هم دو رقمی شد.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در حال حاضر و با توجه به وجود تورم این اقدام می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر مثبتی داشته باشد یا صرفا به‌دنبال این است که بار روانی جامعه را کاهش دهد؟

با این وجود برخی صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که پیش‌زمینه‌های اجرای طرح حذف صفر از پول ملی فعلاً در ایران فراهم نیست. آنها معتقدند که حذف چهار صفر از پول ملی تنها بار روانی را کم می‌کند و تاثیری بر کاهش تورم و حتی ساده‌سازی محاسبات ندارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟

طبق گزارش روزنامه ایران، براساس این طرح واحد پول ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل ۱۰ هزار ریال فعلی و ۱۰۰ «ریال جدید» خواهد بود. این درحالی است که بر اساس قانون پولی بانکی مصوب سال ۱۳۵۱ که هم‌اکنون نیز در دست اجراست، واحد پولی ایران ریال و یک ریال معادل ۱۰۰ دینار است. درواقع با اجرایی شدن این لایحه، تومان جای ریال را به‌عنوان واحد پول اصلی می‌گیرد و از تقسیم آن بر ۱۰۰ ریال جدید متولد می‌شود.

دغدغه‌های جدید پیش‌روی نرم‌افزارهای حسابداری

۹۰ سال است که ما در حسابداری و اسناد رسمی‌مان از واحد ریال استفاده می‌کنیم و زمان حساب‌وکتاب ذهنی‌مان درباره هزینه‌ها، درآمدها و مبلغ تراکنش‌هایمان از تومان. بارها نیز این اتفاق افتاده که در گذاشتن یک صفر اشتباه شود و معادلات به هم بریزد.

باید بدانید: نرم افزار انبارداری

اکنون برخی می‌گویند با حذف چهار صفر در محاسبات مالی ساده‌سازی صورت می‌گیرد. همانطور که عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این‌باره گفته است: «با حذف چهار صفر از پول ملی مراودات بورس، شبکه بانکی و مالی کشور ساده‌سازی شده و از این حیث به نفع اقتصاد است.»

در این‌باره از بنیانگذار شرکت فناوری اطلاعات پارمیس در رابطه با اینکه حذف چهار صفر محاسبات را ساده‌سازی می‌کند یا خیر پرسیدیم. او توضیح داد: «در حسابداری در این فرایند مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و دولت نیز این کار را برای ساده‌سازی انجام امور مالی تصویب نکرده، بلکه صرفاً برای اینکه بار روانی جامعه کمتر شود، انجام می‌دهد.»

او البته تاکید کرد که این مساله ممکن است کارهای حسابداری را سخت‌تر کند. به‌طور مثال تاکنون با اعداد اعشاری در ارتباط نبودیم، اما از این به بعد در دریافت، محاسبات و نمایش اطلاعات، واحد اعشاری نیز اضافه می‌شود.

حتما باید بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

به‌گفته او با تغییر حذف چهار صفر دغدغه‌های جدیدی برای مردم ایجاد می‌شود و آنها باید محاسبات خود را بر واحد پولی جدید انجام دهند اما همچنان با واحدهای پولی قدیم مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با این کار، در تبدیل‌کردن اطلاعات در برخی نرم‌افزارهای حسابداری مشکلاتی به وجود می‌آید، گفت: «در نرم‌افزارها باید تغییراتی برای واحد پولی شکل بگیرد تا بتوانند نسبت به تغییر واحد پولی اقدام کنند و نرم افزارهای قدیمی که دارای پشتیبانی نیستند با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد. مشکل دیگر عدم تطابق با گذشته است. دغدغه‌ای که به‌وجود می‌آید این است که چه اتفاقی برای اطلاعات نرم‌افزارهای سال‌های گذشته رخ می‌دهد، اینکه از سال جدید، به‌طور مثال صورت‌حساب‌های سال گذشته را باید با چه واحد پولی دید؟ یا اینکه اگر بخواهیم پرینت حساب بانکی خود را در سال گذشته از بانک بگیریم، چگونه محاسبه می‌شود؟»

از نظر او پیش‌بینی این است که به دلیل اینکه تاکنون واحد پولی اعشار نداشتیم، برای تطابق با واحد پولی جدید، بعضی از نرم‌افزارها با مشکل جدی مواجه شوند. بسیاری از شرکت‌ها باید از ابتدا فرم‌ها و گزارش‌های خود را اصلاح کنند تا قابلیت ورود مقادیر پولی به‌صورت اعشاری و نمایش را داشته باشند. این مساله یک کار زمانبر و فرسایشی است و بعضی از شرکت‌ها به‌دلیل ساختار نرم‌افزاری قدیمی که دارند، شاید قادر به انجام این کار نباشند.

مقایسه کنید: نرم افزار تولید و نرم افزار تولیدی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید