2024-04-19 08:19:04

حسابداری انبار چیست و روشهای قیمت گذاری کالا در نرم افزار انبار کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حسابداری انبار چیست؟ حسابداری انبار به مجموع عملیاتی که جهت مشخص کردن قیمت موجودی انبار صورت می گیرد گفته می شود. این عملیات شامل مشخص کردن قیمت اسناد وارده به انبار و اسناد صادره از انبار می باشد. برای محاسبه بهای کالای صادره ابتدا باید وارده های انبار تعیین قیمت گردد. اسناد وارده انبار نیز خود به چند بخش تقسیم می شوند.

حسابداری انبار اسناد خرید

در ساده ترین حالت قیمت خرید بر اساس فاکتور مشخص می شود و در صورتی که هزینه های دیگری نیز داشته باشید این هزینه ها را باید بر روی کالا سر شکن کرد. در مقاله حسابداری انبار چیست باید بگوییم این هزینه ها معمولا هزینه های گمرکی، انبارداری، حمل، بیمه و … می باشد، که در بعضی مواقع حتی در زمان فروش کالا نیز بطور کامل مشخص نشده است. در این صورت تعیین قیمت حواله فروش نیز تا مشخص شدن قیمت نهایی وارده ممکن نیست.

چیشنهاد مطالعه : حسابداری انبار چیست؟ | هر آنچه باید از اصول حسابداری انبار بدانید

حسابداری انبار اسناد انتقالی بین انبار

انتقال بین انبارها معمولا بار ریالی برای بنگاه اقتصادی ندارد. اما در حسابداری انبار حتما باید بهای تمام شده این اسناد نیز محاسبه شود، بهای سند وارده انتقالی به یک انبار، مبنای محاسبه اسناد صادره از آن انبار می باشد که در این حالت ابتدا باید سند حواله انتقالی انبار مبدا تعیین قیمت گردد و بهای سند وارده به انبار مقصد برابر با سند حواله انتقالی انبار مبدا می باشد.

مطالعه بیشتر : انبارگردانی چیست؟|راهنمای کامل انبارگردانی

بهای تمام شده سند تولید

با توجه به اینکه تولید محصول نیز از نوع سند وارده می باشد پس تعیین قیمت محصولات تولیدی نیز یکی از وظایف حسابداری انبار می باشد.

یکی از مسائل پیچیده حسابداری انبار تعیین بهای تمام شده تولید می باشد. قیمت نهایی کالای تولید شده شامل هزینه مواد مصرفی، هزینه بسته بندی، هزینه حمل مستقیم کالا و سرشکن کردن سایر هزینه ها می باشد. تعیین هزینه های مستقیم تولید، کار دشواری نیست؛ اما برای تقسیم سایر هزینه ها نیاز به الگوریتم مشخصی داریم این الگوریتم می تواند بر اساس محصولات و مراکز تولید متفاوت باشد.

بطور مثال در یک فضای تولیدی که بیش از یک محصول تولید می شود جهت سرشکن کردن هزینه اجاره کارخانه می توان بر اساس فضای اختصاص یافته به هر محصول، بر اساس مقدار تولید هر محصول، بر اساس میزان فروش و یا … هزینه سرشکن گردد. پیش از وارد شدن به بحث بهای تمام شده کالا ، هر مجموعه ابتدا باید این الگوریتم را برای تمام محصولات و تمام سرفصل های هزینه خود تهیه کند و باید توجه داشت که بهای تمام شده تولید محصول یک رقم تخمینی است و هیچوقت یک عدد واقعی نیست.

با توجه به نامشخص بودن برخی هزینه ها در لحظه نمی توان بهای تمام شده تولید را محاسبه کرد و این امر حتما باید در بازه های زمانی مشخص صورت گیرد بطور مثال یک دوره سالانه.

نرم افزار انبارداری

بهای تمام شده کالای صادره

حسابداری انبار باید برای هر کالا هنگام خروج از انبار یک قیمت تعیین کند، این قیمت بر اساس چندین روش قیمت گذاری مشخص می شد، که مهمترین روشها به شرح زیر می باشد:

اولین وارده اولین صادره (FIFO)

در این روش حسابداری انبار کالا به همان ترتیب که وارد انبار شده از انبار خارج می شود. با توجه به مثبت بود تورم معمولا این روش ارزش ریالی انبار را و سود فروش کالا را زیاد نشان میدهد.

آخرین وارده اولین صادره (LIFO)

در این روش آخرین وارده اول خارج می شود. در صورت در نظر گرفتن تورم مثبت ارزش ریالی انبار در این روش حداقل و سود فروش کالا نیز حداقل نشان داده می شود. لازم به ذکر است که این روش مورد تایید دارایی نمی باشد و حسابداران اندکی از این روش قیمتگذاری استفاده می کنند.

میانگین موزون

پر کاربردترین روش قیمت گذاری که مورد تایید تمام سازمانهای مالی در سراسر دنیا می باشد این روش است. برای محاسبه بهای هر قلم کالا موجودی ریالی همان زمان را تقسیم بر موجودی تعدادی کالا می کنیم. اگر تمایل دارید بیشتر با روش های قیمت گذاری کالا و نحوه محاسبات حسابداری انبار آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله جامع “اصلی ترین روش های قیمت گذاری کالا : فایفو، لایفو یا میانگین مسأله این است!” را مطالعه نمایید.

نرم افزارهای حسابداری و حسابداری انبار بسیاری از موارد مطرح شده را پشتیبانی می کنند، و خود وظیفه محاسبات بهای تمام شده کالای صادره را بر عهده می گیرند. باید توجه داشت که ثبت دقیق اطلاعات برای محاسبه درست قیمت ضروری است. حتی تقدم و تاخر در ثبت رسید و حواله انبار می تواند در بهای کالای صادره از انبار تاثیرگذار باشد.

نرم افزار انبار پارمیس استار یکی از محصولات نرم افزاری شرکت فناوری اطلاعات پارمیس می باشد که به عنوان یک نرم افزار یکپارچه ERP امکانات کاربردی ای را جهت انبارداری برای سازمان ها و کارخانجات بزرگ فراهم می کند. جهت مشاهده امکانات نرم افزار انبار پارمیس استار و یا مشاهده امکانات برجسته نرم افزار یکپارچه ERP پارمیس استار  می توانید به صفحه محصولات سایت مراجعه نمایید.

همچنین نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس، نرم افزار مناسب برای شرکت ها، سازمان ها، فروشگاه ها و واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی می باشد که با دارا بودن بخش کالا و انبار می تواند به خوبی نیاز حسابداری انبار یک کسب و کار کوچک و متوسط را برطرف سازد. برای مشاهده امکانات برجسته نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس و جهت مشاهده نسخه های مختلف نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس  صفحات مربوط به سایت را مشاهده نمایید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید