2024-03-19 12:49:07

با انواع شاخه های رشته حسابداری بیشتر آشنا شوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
انواع شاخه های رشته حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

امروزه حسابداری یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل است. در راستای تاکید بر اهمیت حسابداری همین کافی است که بگوییم هر کسب و کاری با هر اندازه ای که باشد به سمت شغلی تحت عنوان حسابدار نیاز دارد. حسابدار به کمک مهارت های خود در علم ریاضی، محاسبه حقوق و امور مالی و از طریق ثبت تمام صورت های مالی می بایست میزان سود و زیان شرکت را محاسبه و طی گزارش هایی چگونگی عملکرد شرکت را نشان دهد. آیا می خواهید با انواع شاخه های رشته حسابداری بیشتر آشنا شوید

با توجه به اینکه امروزه کسب و کارهای مختلفی وجود دارد و هر فعالیتی محاسبات مالی مختص به خود را می طلبد، گرایش های مختلفی برای رشته حسابداری تعریف شده است. انواع حسابداری با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند و لزوماً علت تعریف این گرایش ها پاسخ به نیاز تمام مشاغل برای محاسبه امور مالی خود است. در این مقاله قصد داریم با شاخه های حسابداری بیشتر آشنا شویم.

مطالعه بیشتر : وظایف حسابدار

تعریف رشته ها و گرایش های حسابداری

همان طور که گفته شد به منظور تامین نیاز مشاغل و کسب و کارها به انجام امور مالی مختلف، گرایش های متفاوتی برای حسابداری تعریف شده است که در زیر به تعریف انواع حسابداری پرداخته ایم.

تعریف رشته ها و گرایش های حسابداری
گرایش های حسابداری

حسابداری مالی Financial Accounting

در حسابداری مالی هدف ثبت و طبقه بندی تراکنش های مالی یک کسب و کار یا شخص حقوقی است. در این حسابداری تمام صورت های مالی براساس استانداردهای حسابداری یا GAAP نوشته می شود تا تمامی کسب و کارها از یک روند مشخص برای گزارش دهی استفاده نمایند. گفتنی است اغلب این استانداردها برحسب قوانین مالی و حقوقی کشورها تعیین می شود و به همین دلیل استانداردهای حسابداری کشورها با یکدیگر متفاوت است.

با توجه به تعریف حسابداری مالی، این گرایش حسابداری عملکرد گذشته را ثبت و به کمک داده های ثبت شده، گزارش دقیقی از عملکرد شرکت در بازه زمانی مشخص در اختیار مدیران قرار می دهد. البته گزارش های تهیه شده توسط حسابدار مالی تنها برای ارائه به مدیران داخلی نیست و گاهی لازم است در اختیار سرمایه گذاران یا موسسات مالی نیز قرار بگیرند.

اغلب از این گزارش ها برای تصمیم گیری در زمینه سرمایه گذاری، ارائه وام یا عقد قرارداد و مواردی از این دست استفاده می شود. به همین دلیل حسابداری مالی را حسابداری گزارشگری نیز می نامند.

حسابداری مدیریت Management Accounting

حسابداری مدیریت به عنوان یکی از شاخه های حسابداری با دیدی آینده نگر به دنبال راهکاری برای افزایش بازدهی کسب و کار است و از طریق ارائه گزارش های مورد نیاز مدیریت به آن در تصمیم گیری برای بهبود شرکت کمک می کند. به بیان دقیق تر در حسابداری مدیریت، تمرکز بر روی داده هایی است که به مدیریت برای تصمیم گیری در زمینه کسب و کار کمک میکند و نه رعایت اصول و استانداردهای حسابداری.

حسابداری مدیریت شامل بودجه بندی و پیش بینی، تحلیل هزینه ها، تحلیل مالی و بررسی تصمیمات اخذ شده در گذشته است. می توان حسابداری مدیریت را به سه نوع مدیریت استراتژی، مدیریت ریسک و مدیریت عملکرد تقسیم نمود که براساس نیاز مدیریت هرکدام از آنها را می توان به کار برد. اطلاعات جمع آوری شده در این روش برای گزارش گیری عملیات داخلی استفاده می شوند.

پیشنهاد مطالعه : حسابداری چیست؟ و 5 کاربرد داده های مالی در تصمیم گیری و آموزش استانداردهای حسابداری

حسابداری مدیریت Management Accounting
Management Accounting

حسابداری بهای تمام شده Cost Accounting

حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری هزینه، به دلیل ماهیت تمرکز بر آینده گزینه ای مناسب برای کمک به روند تصمیم گیری های مربوط به آینده است.

این گرایش حسابداری نوعی حسابداری مدیریتی است که اغلب در صنعت تولید به منظور محاسبه و تحلیل هزینه های تولید و خدمات استفاده می شود. در صنعت تولید هزینه ها و منابع بسیاری وجود دارد که برای رسیدن به بیشترین سود باید به صورت دقیق بررسی و کنترل شوند.

در این نوع حسابداری تمام هزینه های متغیر و ثابت مربوط به تولید تعیین و براساس آنها نقطه سربه سر درآمد و هزینه تعیین می شود. در نتیجه اغلب از اصول حسابداری بهای تمام شده در واحدهای تولیدی برای محاسبه متوسط هزینه تولید محصولات استفاده می شود.

حسابداری مالیاتی Tax Accounting

حسابداری مالیاتی که زیر نظر سازمان دارایی است به منظور کنترل فعالیت های شرکت از نظر میزان تطابق با مقررات مالیاتی، تشکیل پرونده مالیاتی، محاسبه دقیق مالیاتی که شرکت باید بپردازد، برنامه ریزی مالیاتی برای کاهش بار مالیاتی شرکت در آینده و ارائه مدارک لازم به هنگام ممیزی تعریف شده است.

فردی که به عنوان حسابدار مالیاتی فعالیت می کند به منظور تضمین دقت کافی در محاسبات اظهارنامه مالیاتی شرکت ها با اشخاص حقیقی و حقوقی سر و کار دارد و می بایست با انواع قوانین مالیاتی وضع شده به صورت کامل آشنا باشد.

حسابداری حقوقی Forensic Accounting

حسابداری حقوقی ترکیبی از حسابداری، حسابرسی و روش های بازرسی است که اغلب برای بررسی تراکنش های مالی در یک پرونده قانونی مانند کلاهبرداری، پرونده های حل اختلاف و اثبات ادعا استفاده می شود.

معمولا این گرایش حسابداری برای بازسازی اطلاعات مالی در پرونده هایی که به هر دلیلی اطلاعات کامل در آن وجود ندارد، در نظر گرفته شده و اغلب حسابدار به صورت پروژه ای و به صورت مشاوره مشغول به کار می شود.

حسابداری حقوقی Forensic Accounting
Forensic Accounting

حسابداری دولتی Governmental Accounting

با توجه به نیاز دولت به افرادی با توانایی مدیریت و تفکیک هزینه ها در سطح کلان، حسابداری دولتی تعریف شد. در این گرایش هدف تربیت و پرورش حسابداری است که می تواند بودجه بندی صحیحی برای اجرای پروژه های عظیم دولتی ارائه دهد.

حسابداری عمومی Public Accounting

حسابداری عمومی یکی دیگر از شاخه های حسابداری در موسساتی که به مشتریان خود خدمات مالی ارائه می دهند، انجام می شود. در حسابداری عمومی، حسابداران با بررسی صورت های مالی و پشتیبانی سیستم های حسابداری مشتریان امور مربوط به حسابرسی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تحلیل صورت های مالی و حتی مشاوره در زمینه استراتژی کسب وکار و انتخاب سیستم حسابداری به مشتریان خود خدمات ارائه می دهند.

حسابرسی Auditing

حسابداری فرایند ثبت و تحلیل داده های مالی و درنهایت ارائه آنها در قالب گزارش های مالی است. اما حسابرسی به عنوان زیر شاخه ای از حسابداری کمی متفاوت است و در اصل وظیفه یک حسابرس آنالیز فعالیت های مالی شرکت برای اطمینان از ثبت گزارشات مالی برحسب قوانین و استانداردهای حسابداری است.

حسابرسی را می توان به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم نمود. در حسابرسی خارجی شخصی سومی مسئولیت بررسی صورت های مالی شرکت را برعهده گرفته و آنها را از نظر صحت و مطابقت با قوانین بررسی می کند. در حسابرسی داخلی هدف تعیین وظایف بخش حسابداری و رویه ها و سیاست های لازم برای شرکت است که این مسئولیت برعهده یکی از کارمندان داخلی شرکت قرار می گیرد.

می توان حسابرسی را به سه نوع حسابرسی رعایت(کنترل قوانین و روند کسب و کار از نظر رعایت استانداردهای حسابداری)، حسابرسی صورت های مالی(بررسی صحت صورت های مالی) و حسابرسی عملیات(بررسی روندهای عملیاتی سازمان از نظر بازده عملیاتی و مالی) تقسیم نمود.

حسابرسی Auditing چیست؟
Auditing

در بالا مهم ترین گرایش های حسابداری را لیست و توضیح دادیم. ولی عناوین جزئی تری نیز برای حسابداری در نظر گرفته می شود که به منظور آشنایی بیشتر شما با آن ها توضیحی مختصر در رابطه با آنها را رائه می کنیم.

حسابداری بودجه ای

حسابداری بودجه ای، چگونگی تهیه و تنظیم بودجه با توجه به نتایج فعالیتهای مالی و مقایسه بودجه تنظیم شده (پیش بینی عملیات مالی آینده ) با نتایج واقعی عملیات مالی را مورد بررسی قرار می دهد، در این رشته، روشهای مختلف تهیه بودجه آموزش داده میشود

حسابداری سیستمها

در این رشته آموزشهای لازم جهت ارائه یک سیستم حسابداری مناسب برای هر موسسه با توجه به نوع فعالیت، کمیت و کیفیت کار و همچنین میزان سرمایه آن موسسه داده می شود. سیستم ارائه شده چگونگی گردش کارها را معین می سازد .

حسابداری موسسات غیر انتفاعی

در این رشته از حسابداری، از سیستم و عملیات حسابداری سازمانهای غیر انتفاعی، مانند موسسات خیریه و موسسات آموزشی صحبت می شود . عامل اساسی در این رشته اتخاذ سیستمی است که پیروی دقیق مدیریت از محدودیتهای مقرر از طرف قوانین یا اشخاص و افراد تامین کننده منابع مالی موسسه را تضمین نماید

حسابداری اجتماعی

یکی از جدیدترین رشته های حسابداری است که جهت اندازه گیری هزینه ها و فایده اجتماعی آنها که قبلا غیر قابل اندازه گیری به حساب می آمد مورد استفاده قرار می گیرد. یک نمونه از موارد استفاده این رشته را میتوان اندازه گیری الگوی ترافیک بخشهای پر جمعیت یک کشور نام برد که دولت می تواند با استفاده از آن، موثرترین شیوه استفاده از منابع حمل و نقل را جهت تسهیل کار تجارت و تامین محیط زیست مناسب برای ساکنین منطقه ایجاد نماید .

لزوم استفاده حسابدار از نرم افزارهای حسابداری

طبق تعریف گرایش های مختلف حسابداری، نقطه مشترک تمام گرایش ها تمرکز بر اعداد و ارقام مالی شرکت ها و ارائه گزارش های مختلف به استناد همین اعداد است. یک حسابدار فارغ از اینکه چه گرایشی از حسابداری را انتخاب و در آن تحصیل کرده است، باید بتواند قبل از هرچیز به درستی و به صورت دقیق، تمام جریان های مالی شرکت را ثبت و گزارش های لازم را برای مشخص شدن چگونگی عملکرد کسب و کار ارائه دهد

با توجه به نوع وظایف تعریف شده برای حسابدار، نرم افزار حسابداری انتخاب شده با در نظر گرفتن نوع کسب و کار ابزاری بسیار مهم است که در ثبت و نگهداری اطلاعات مالی کسب و کار به حسابدار کمک می کند. به همین دلیل امروزه توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مختلف یکی از مهارت های مهم برای هر حسابدار به شمار می رود.

نرم افزار حسابداری پارمیس نیز با توجه به نیازهای متنوع و گسترده مشاغل مختلف، با طراحی محیط کاربری ساده و درنظر گرفتن تمام بخش های مورد نیاز برای ثبت داده های مالی مشاغل مختلف سعی داشته است در ثبت دقیق صورت های مالی به حسابداران کمک نماید.

به منظور پاسخ به نیاز شرکت های مختلف شرکت پارمیس محصولات مختلفی همچون نرم افزار حسابداری پارمیس پرو، نرم افزار حسابداری پارمیس استار و راهکار ابری پارمیس 360 را ارائه کرده است.

سوالات متداول با انواع شاخه های رشته حسابداری بیشتر آشنا شوید

  1. حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی چه تفاوتی دارند؟
    حسابداری مالی به تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و ثبت آن‌ها می‌پردازد. اما حسابداری مدیریتی؛ بیشترین تمرکزش بر این است که از داده‌های ثبت شده در سیستم مالی گزارش‌های مربوطه را بگیرد و براساس آنها به مدیران و اشخاص برون سازمانی گزارش دهند. در حسابداری مدیریتی تمرکز بیشتر روی گزارش‌های مدیریتی است تا گزارش‌های مالی.
  2. انواع شاخه‌های رشته حسابداری را نام ببرید.
    حسابداری بازرگانی، حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی، حسابداری کاربردی.
  3. چرا یک حسابدار به نرم افزار حسابداری نیاز دارد؟
    در حال حاضر که عصر انقلاب اینترنتی و نرم افزاری است. حسابداران کارهای خود را به‌صورت دستی انجام نمی‌دهند، برای ثبت و گزارش گیری از داده‌های مالی از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند تا ضمن صرفه‌جویی در زمان، از اشتباهات سهوی محاسباتی نیز جلوگیری شود و در کمترین زمان ممکن به مدیران گزارش‌های مربوطه را ارائه کنند.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید