2024-03-29 01:50:01

چگونه اقساط و بدهی خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
مدیریت اقساط
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

چگونه می توان برنامه مالی خود را به گونه ای تنظیم کنیم که هم از پس هزینه های جاری بربیاییم، هم پس انداز کنیم و هم بتوانیم بدهی های خود را تسویه کنیم؟ چگونه اقساط و بدهی خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟

بسیاری از افراد پس از دریافت وام ها در بازگرداندن آن و پرداخت اقساط وام ها، دچار مشکلاتی می شوند که آنها را با دردسرهای بزرگتری مواجه میکند! گاهاً افراد برای پرداخت اقساط وام قبلی خود ناگزیر به دریافت وام جدیدتری می شوند و به همین ترتیب به اقساط خود اضافه میکنند. حال آنکه باید با دیدگاهی صحیح و با درایت این اقساط را مدیریت کرد تا در موعدهای مقرر پرداخت آن دچار مشکل نشوند.

افرادی که مدیریت مالی خوبی در زندگی دارند و کمتر با مشکلات مالی مواجه می شوند معمولاً سه اصل را رعایت می کنند.

  1. پرداخت هزینه های جاری و روزمره
  2. مقروض نبودن
  3. سرمایه گذاری برای آینده

اگر در هرکدام از این سه بخش دچار مشکلی هستید، جایی از کار می لنگد و شما باید به فکر رفع و رجوع کردن مشکل باشید. رعایت نکات زیر می تواند به شما در زمینه پرداخت بدهی هایتان کمک کند و از برور  هرگونه دردسر در این زمینه جلوگیری کند.

شما پول را مدیریت کنید و اجازه ندهید پول شما را مدیریت کند:

رابطه شما با پولتان رابطه ای دو سویه است. در برخی شرایط، شما با استفاده از چارچوب ها و اصولی که دارید، پولتان را مدیریت می کنید. اما در شرایطی این پول است که شما را مدیریت می کند. اینکه پول شما را مدیریت می کند و نه شما آن را، به چه معناست؟

مهم ترین علامت این مطلب، یکسان نبودن هزینه های روزانه در طول ماه است. اگر هزینه های ضروری را کنار بگذاریم، در طول یک ماه، میانگین روزانه هزینه های شما باید تقریبا برابر باشد. اما اگر در ابتدای ماه که پول دارید، روزی ۶۰ هزار تومان خرج می کنید و در انتهای ماه مجبورید، یک هفته را با ۶۰ هزار تومان سر کنید، پول شما را مدیریت می کند و نه شما پول را.

برای این مدیریت نیازمند ابزارهای دقیقی هستید تا تمامی مخارجتان را با استفاده از آن ثبت نمایید تا هر زمان که به بررسی رفتار مالی خود احتیاج داشتید با یک گزارش ساده بتوانید مدیریت هزینه های خود را به دست بگیریدبرای رفع این مسئله ما نرم افزار حسابداری شخصی پارمیس همراه را به شما توصیه می کنیم که به صورت رایگان می توانید از امکانات آن در جهت مدیریت هزینه ها و درآمد ها، اقساط، وام، چک و … بهره مند شوید و همچنین ترازنامه، دوره مالی و گزارشات مورد نیاز خود را از طریق آن بدست آورید. برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار و دانلود رایگان نرم افزار حسابداری شخصی پارمیس همراه ویژه دستگاه های هوشمند اندرویدی و iOS کلیک کنید.

ضمناً میتوانید آموزش تصویری ثبت وام و اقساط در برنامه حسابداری پارمیس همراه را از طریق لینک مربوطه مشاهده کنید.
رفتار مصرفی شما باید تابع قوانین و ضوابطی باشد. بهترین علامت اینکه آیا رفتار هزینه ای شما تابع این اصول است، بررسی میانگین روزانه هزینه ها است. اگر اختلاف این هزینه ها زیاد است، باید در رفتارتان تجدید نظر کنید و برای خود حد و حدودی قرار دهید. مدیریت مالی ربط چندانی به درآمد شما ندارد، بلکه به میزان هزینه های شما بستگی دارد. تصور نکنید که لزوما درآمد بیشتر می تواند اوضاع را بهتر کند. باید رفتار هزینه ای را اصلاح کرد.

کار و تفکر گروهی نتیجه بهتری خواهد داشت:

معمولا مردم هنگامی که ازدواج می کنند، نسبت به زمانی که مجرد هستند، پولشان را بهتر مدیریت می کنند. این امر علل زیادی دارد:

استفاده از مشاوره برای هزینه های جاری و سرمایه ای

افزایش مسوولیت مالی

هدف گذاری های تازه برای آینده زندگی خود و فرزندان

افزایش سرمایه برای شروع کسب وکار جدید

افزایش انگیزه پس انداز و… این فهرست را می توان به همین نحو ادامه داد.

آنچه در اینجا مهم است استفاده از فواید این وضعیت است. پرداخت قرض ها، مسئولیتی یک طرفه نیست. باید با همسرتان بنشینید و درباره برنامه ریزی برای پرداخت آن مشورت کنید. در طول ماه، باید این یادآوری صورت بگیرد که قرض ها باید پرداخت شوند. یکی از عللی که برخی از همسران از نظر مالی چندان مسئولیت پذیر نیستند و در شرایط بحرانی بدون در نظر گرفتن اوضاع و پیامدها، دست به خرج های بیهوده و بی فایده می زنند، این است که در مدیریت مالی شما مشارکت ندارند. زوج هایی که با هم، برای هدفی برنامه ریزی می کنند، هریک در قبال آن برنامه احساس مسئولیت می کنند. در این شرایط، مسلماً رفتار مصرفی با حالت قبل تفاوت خواهد کرد.

بیمه و خدمات حمایتی میتواند شما را از قرض کردن پول در شرایط بحرانی باز دارد:

با افزایش هزینه های درمانی بهداشتی، بیمه اهمیت بیشتری از قبل پیدا کرده است. پولی که برای بیمه می دهید، پولی است که امنیت مالی شما و خانواده تان را در برابر اتفاقات نامنتظره بیشتر می کند، بنابراین این پول، جزء هزینه های ضروری است. امروزه یک بیماری ناگهانی می تواند سرمایه ای را که سال ها برای به دست آوردنش تلاش کرده اید، در مدت کوتاهی ببلعد.

عقلانیت اقتضا می کند که ما همواره منتظر این وقایع باشیم و تدبیرها و سپرهای مالی مناسبی برای برخورد با این شرایط تدارک ببینیم. متأسفانه، یکی از علل اصلی قرض گرفتن در جامعه ما، هزینه های عمده و ناگهانی است که اتفاق می افتد (مانند بیماری برای خود یا یکی از نزدیکان) و البته مشمول بیمه این حوادث نیستند. بخشی از فرآیند پرداخت بدهی ها، جلوگیری از شرایطی است که شما را مجبور می کند که قرض کنید.

فقط برای هزینه های ضروری قرض کنید:

یکی از مهم ترین مسائل در قرض گرفتن، زمان آن است.

بحران های کوچک مالی می تواند به ما این هشدار را بدهد که چیزی در نحوه هزینه های ما درست نیست. اگر بلافاصله بعد از هر اتفاقی قرض کنیم، هیچ گاه اشتباهات خود را متوجه نمی شویم و هیچ گاه در صدد رفع آنها بر نمی آییم. فقط و فقط در شرایط کاملا بحرانی و برای هزینه های کاملا ضروری (مثلا هزینه های پزشکی که به سلامت شما مرتبط است) قرض کنید.

نباید آرامش خود و خانواده تان را با قرض گرفتن در امور غیر ضروری به خطر بیندازید. مطمئنا در زندگی شرایطی بحرانی پیش می آید که شما مجبور می شوید از دیگران کمک بگیرید. اما این ما هستیم که شرایط بحرانی را تعریف می کنیم. واقعیت این است که بسیاری از شرایطی که ما آنها را شرایط بحرانی می دانیم، چنین نیستند.

برای مثال، اگر هزینه های جاری شما کم شد، قرض نکنید. هزینه های جاری با پس انداز و صرفه جویی قابل مدیریت هستند. اکثر ما هنگامی که قرض می کنیم درباره بازپرداخت این وام ها شرایطی آرمانی را تصور می کنیم. مثلا می گوییم فعلا اوضاع چندان خوب نیست، اما در چند ماه آینده وضع دگرگون می شود و من به راحتی قرض ام را ادا می کنم. به جای اینکه هنگام قرض گرفتن بهترین شرایط را تصور کنید، بدترین شرایط را تصور کنید. در این صورت مطمئنا در بسیاری از تصمیم گیری هایتان درباره قرض گرفتن تجدید نظر می کنید.

پیشنهاد مطالعه : درآمد منفعل چیست؟ | چگونه در خواب نیز درآمد داشته باشیم

نقش آموزش را فراموش نکنید:

به فرزندانتان اهمیت مدیریت مالی، صرفه جویی و پس انداز برای آینده را یاد بدهید. این آموزش ها بخشی از فرآیند جامعه پذیری است که فرزندان باید یاد بگیرند. رفتار مصرفی و هزینه ای ما تا اندازه زیادی وامدار رفتار والدین ما و گفته های آنان است. عاداتی که در سنین کودکی و آموزش درونی بشوند، همواره در زندگی رعایت می شوند. علاوه بر همه این ها، فرزندتان یاد می گیرد که باید در بحران ها و شرایط دشوار مالی، رعایت هزینه های خود را بکند. که این کار به نوبه خود می تواند شرایطی را که ما در آنها مجبور هستیم قرض کنیم را کاهش دهند. افزایش حس مسئولیت پذیری مالی، هدف اصلی هر برنامه ریزی اقتصادی برای خانواده است.

امیدواریم که این مطلب بتواند تا حدودی شما را در مدیریت بهتر اقساط و رفتار های مالی یاری کند…

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید