2024-03-19 02:44:46

ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

فاکتور رسمی فاکتوری است که بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده باشد؛ ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی در ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.

امروزه با مکانیزه شدن امور حسابداری در کسب و کارهای مختلف، بسیاری از مشاغل جهت صدور فاکتورها از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند. در این صورت می توانند به صورت اتوماتیک فاکتورهای مورد نظر خود را با شمای مختلفی از جمله پیش فاکتور، فروشگاهی، رسمی، غیر رسمی، حواله انبار، شخصی، نمایشی و … صدور و چاپ کنند.

ویژگی های فاکتور مورد تایید دارایی
فاکتور رسمی مورد تایید دارایی

در این صورت زمان کمتری برای صدور و چاپ فاکتورها صرف می شود. چرا که تنها با چند کلیک ساده، تمامی اطلاعات مورد نظر شما در قالب یک فاکتور آماده قرار میگیرد و برای چاپ آماده می شود. اما ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چیست؟ ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی (مالیاتی، دارایی، صورتحساب فروش کالا و خدمات) به شرح زیر است:

  1. نوع کاغذ به انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند کاغذ تحریر ۸۰ گرمی اندونزی به منظور استفاده در پرینتر و یا کاغذ تحریر ۶۰ گرمی جهت نوشتن دستی و استفاده از کاربن و نیز کاغذ کاربن لس ( خود کپی، کاربن دار، بدون کاربن، NCR) باشد.
  2. تعداد نسخ یا برگ نیز به انتخاب اشخاص بوده که می تواند ۲ برگی و یا ۳ برگی باشد و همچنین در مورد سایز کاغذ عموماً انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی سایز A4 بوده ولی انتخاب سایز A5 نیز بلا مانع می باشد.
  3. مهم ترین ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی شاخصه چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، دارایی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات) نوع چاپ شماره سریال آن می‌باشد که می بایست به روش چاپ افست یا ملخی به رنگ قرمز و کمی برجسته انجام پذیرد، که به راحتی قابل تشخیص برای ممیز دارایی باشد و کاملاً با چاپ دیجیتال و شماره زنی دستی متمایز است.

طبق ماده ۱۴۷ قانون مالیتهای مستقیم: هزينه‌هاي قابل قبول براي تشخيص درآمد مشمول ‌ماليات به شرحي که ضمن مقررات اين قانون مقرر مي‌گردد، عبارت ‌است از هزينه‌هايي که در حدود متعارف متکي به مدارک بوده و منحصراً مربوط به تحصيل درآمد مؤسسه در دوره مالي مربوط با رعايت حد نصاب‌هاي مقرر باشد.

حتما بخوانید: فاکتور رسمی چیست؟

باید در مقاله ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی بگوییم در مواردي که هزينه‌اي در اين ‌قانون پيش‌بيني نشده يا بيش از نصاب‌هاي مقرر در اين قانون بوده ‌ولي پرداخت آن به موجب قانون و يا مصوبه هيأت وزيران صورت‌گرفته باشد، قابل قبول خواهد بود، در ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم نیز به تفصیل انواع هزینه‌های قابل قبول از نظر کفایت مدارک و مستندات و چه از نظر عرف بیان نموده است و ممیزین وزارت دارایی نیز به استناد بندهای این ماده و بخشنامه‌های صادره مرتبط با آن، هزینه‌های واحدهای تجاری را رد و یا خواهند پذیرفت.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

در رابطه با ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی (مالیاتی، صورتحساب فروش کالا و خدمات) لازم به ذکر است، کلیه واحدهای تجاری مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده ملزم به ارائه فاکتور رسمی به خریداران خود می‌باشند؛ لذا صدور فاکتور رسمی ارتباطی به بزرگی و یا کوچکی واحد تجاری ندارد و هر خریدار می‌تواند در قبال وجوه پرداختی خود درخواست صدور فاکتور رسمی نماید و اگر فروشنده از صدور فاکتور رسمی امتناع نمایند مشمول جرایم مربوطه خواهد بود.

با توجه به بخشنامه‌‌های مالیاتی در خصوص استفاده از دستگاه صندوق مکانیزه فروشگاهی در حال حاضر اکثر صورتحسابهای صادره ویژگیهای یک صورتحساب قانونی را دارد البته نبود فاکتور رسمی دلیل موجهی برای عدم پذیرش هزینه نمیباشد و ملاک پذیرش صورتحساب از سوی ممیزین مالیاتی مفاد مواد ۱۴۷و ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم است.

مطالعه بیشتر : صندوق فروشگاهی

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده تا اینجای مقاله ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی، استفاده از یک نرم افزار حسابداری و مالی جهت مدیریت، ثبت، ویرایش، بازیابی و صدور فاکتورها می تواند به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک کند تا به صورت ماشینی فاکتورها را صادر کنند.

نرم افزار حسابداری پارمیس، با توجه به این مهم که مورد تایید سازمان امور مالیاتی می باشد، امکان صدور فاکتور رسمی مورد تایید وزارت اقتصاد و امور دارایی را نیز برای کاربران خود فراهم می کند. یکی از امکاناتی که در نرم افزار حسابداری پارمیس پلاس در اختیار کاربران قرار گرفته است تعریف شمای صدور، نمایش و چاپ فاکتور در برنامه می باشد که کاربران پارمیس را قادر می کند تا:

  1. به تعداد نامحدود شمای فاکتور در نرم افزار ایجاد کنند
  2. اندازه ستون های فاکتورها را به صورت دلخواه تنظیم کنند
  3. تعداد چاپ فاکتور را مشخص نمایند
  4. فونت و سایز نوشته های فاکتور را تنظیم کنند
  5. فاکتورهای سربرگ دار، فاکتور رسمی و حواله انبار را به صورت سیستمی و استاندارد چاپ کنند
  6. فاکتورهایی با اندازه A4، A5 و 8 سانتی (پرینتر حرارتی فروشگاهی) را چاپ کنند

در ادامه تصویری از نمونه فاکتور رسمی صادر شده در نرم افزار حسابداری پارمیس را مشاهده می کنید که مورد تایید وزارت دارایی می باشد. جهت مشاهده امکانات نرم افزار حسابداری پارمیس می توانید به بخش محصولات سایت مراجعه نمایید.

ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی

ویژگی های فاکتور رسمی
فاکتور رسمی مورد تایید دارایی

مشخصات یا شرایط فاکتور رسمی (صورتحساب فروش کالا و خدمات) مورد تایید دارایی چیست؟ در ادامه با وبژگی‌های فاکتور رسمی مورد تایید آشنا می‌شویم.

شماره سریال

مهم‌ترین ویژگی فاکتور رسمی مورد تایید دارایی نوع چاپ شماره سریال آن است. شماره سریال فاکتور رسمی با رنگ قرمز و در قالب افست یا ملخی و با کمی برجستگی چاپ می‌شود که به‌راحتی قابل شناسایی و از چاپ دیجیتالی و شماره زدن‌های معمولی متمایز است. 

اطلاعات خریدار و فروشنده

 کد اقتصادی، شناسه ملی/کد ملی، شماره ثبت، آدرس، کد پستی، شماره تلفن و مشخصات دیگری که برای صنف صادر کننده فاکتور حائز اهمیت است و مربوط به هر دو طرف معامله است، حتما باید در فاکتور رسمی خرید و فروش مورد تایید دارایی ذکر شود.

تخفیفات، مالیات و عوارض

در هنگام تهیه فاکتور رسمی کالا و خدماتی که ارائه می‌شود، باید تعداد و قیمت کالا، خدمات و تخفیف‌های مورد نظر اعمال و ذکر شود. سپس در مرحله بعدی مالیات و عوارض بر ارزش افزوده آن محاسبه و در فاکتور ثبت شود. باید توجه کرد که تخفیف حتما باید قبل از محاسبه مالیات و ارزش افزوده ثبت و اعمال شده؛ گاها برخی از کاربران به اشتباه در ابتدا مالیات و عوارض را محاسبه و در مرحله آخر تخفیف را محاسبه می‌کنند.

مهر و امضاء

 آخرین ویژگی فاکتور رسمی مورد تایید دارایی، عدم وجود خط خوردگی در فاکتور و وجود مهر و امضاء در فاکتورها است.

صدور فاکتور رسمی در نرم افزار حسابداری

در فاکتورهای رسمی، کلیه واحدهای تجاری مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده بایستی به مشتریان خود فاکتور رسمی ارائه کنند. شایان ذکر است که صدور فاکتور رسمی ارتباطی به بزرگی یا کوچکی کسب و کار ندارد و هر خریدار در مقابل پرداخت مبلغ می‌تواند درخواست صدور فاکتور رسمی از فروشنده داشته باشد. اگر فروشنده از صدور فاکتور رسمی سر باز زند، مشمول جرایم مربوطه خواهد شد. 

با وجود بخشنامه‌‌های مالیاتی درمورد استفاده از صندوق فروشگاهی بیشتر صورتحساب‌هایی که این‌روزها صادره می‌شوند؛ مشخصه‌های یک صورتحساب قانونی را دارا هستند. با در نظر گرفتن موارد فوق، استفاده از یک  نرم افزار مالی و حسابداری جهت مدیریت، ثبت، ویرایش، بازیابی و صدور و نگهداری فاکتورها و اطلاعات حسابداری یک کسب و کار می‌تواند به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک کند تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و سرعت بیشتری فاکتورها را صادر کنند.

باید مطالعه کنید: مدیریت مالی شخصی و نرم افزار حسابدرای چند ارزی و نرم افزار اطلاع رسانی و گواهی دیجیتال CSR و نحوه دریافت گواهی دیجیتال (CSR) و نرم افزار erp

قوانین فاکتور رسمی در رابطه با اشخاص

قوانین فاکتور رسمی
قوانین فاکتور رسمی در رابطه با اشخاص

ارائه فاکتور رسمی به خریداران برای تمام بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند اجباری است. در واقع فرقی نمی کند که مخاطب کالای شما اشخاص حقیقی یا بنگاه های اقتصادی باشند یا محصول و خدمت شما هزینه کم یا زیادی داشته باشد؛ در هر صورت اگر مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده باشید باید در عوض پرداخت مشتریان خود فاکتور رسمی ارائه کنید. در صورتی که مجموعه‌ای از ارائه فاکتور استاندارد سر باز زند، مرتکب جرم شده و طبق قانون با کسب و کار خاطی برخورد خواهد شد. نکته دیگر اینکه صدور فاکتور رسمی تنها برای فروش کالاهای فیزیکی صادر نمی‌شود و برای ارائه خدمات نیز بایستی فاکتور صادر شود.

بیشتر بخوانید: کارتخوان اندرویدی و مالیات چیست؟ و ERP چیست؟ و نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار سازمان همراه و نرم افزار حسابداری آنلاین

نحوه شناسایی فاکتورهای صوری

نحوه شناسایی فاکتورهای صوری

علیرغم غیرقانونی بودن صدور فاکتورهای صوری، همچنان شماری از بنگاههای اقتصادی از آن استفاده میکنند. صدور این قبیل از فاکتورها امری بسیار پرخطر بوده و سازمان امور مالیاتی به راحتی میتواند آن را تشخیص دهد. در اینجا این سوال پیش می آید که، این مرکز از طریق چه روشهایی این فاکتورهای مورد تایید سازمان دارایی را شناسایی میکند؟ در ادامه، این روشها را برای شما نام میبریم: 

  • بررسی کلیه مستندات پرداخت های صورت گرفته مانند فیشهای واریزی و چکهای بانکی 
  • کنترل سندهای مربوط به حمل بار مانند بارنامه ها و بیجکها 
  • سنجش تطابق بین خدمات و کالاهای ارائه شده در فاکتورها با فعالیت فرد یا مرکز صادر کننده آنها 
  • بررسی دقیق اعتبار گواهی ارزش افزوده 
  • بررسی عدم صدور فاکتور صادر شده به وسیله واحدهای تجاری غیر فعال یا منحل شده
  • تشخیص صوری بودن یا نبودن شرکتها از طریق کنترل و بررسی فروشندگان خدمات و کالاها

انواع فاکتور رسمی 

انواع فاکتور رسمی 

بر طبق موضوع آیین نامه ماده 95 کلیه مودیان باید در زمان ارائه خدمات و یا فروش کالاها برای صدور صورتحساب نوع اول یا دوم اقدام کنند. در ادامه، توضیحات بیشتری را در رابطه با این دو فاکتور به شما میدهیم. 

فاکتور نوع اول: 

در این نوع فاکتور، موارد مهمی از جمله تاریخ، نشانی دقیق، شماره اقتصادی، کد پستی خریدار و فروشنده، اسم شخص حقوقی و نام و نام خانوادگی فرد نیز ذکر میشود. بعلاوه، مبلغ و مقدار کالا و مشخصات خدمات یا کالاهای ارائه شده، عوارض ارزش افزوده و مبلغ مالیات نیز در این فاکتور رسمی قابل مشاهده هستند. فراموش نکنید که، در این نوع از صورتحساب، نیازی به درج مشخصات خریدار نیست. 

فاکتور نوع دوم: 

این نوع از فاکتور، تنها زمان استفاده از سامانه حافظه مالیاتی و ثبت صندوق فروش کاربرد دارد. هزینه و مقدار کالاها و خدمات ارائه شده و شماره سریال ماشینی، تاریخ، مبلغ ارزش افزوده و مالیات، اطلاعات هویتی شخص فروشنده از جمله نام و نام خانوادگی و نشانی کامل وی درج از جمله موارد مهمی هستند که در فاکتور رسمی نوع دوم درج میشوند. 

پارمیس پرو راه حلی ساده برای صدور فاکتور 

پارمیس پرو به عنوان نرم افزاری فوق العاده کاربردی، پاسخگوی نیازهای شما در کسب و کارهای متوسط و کوچک است. پوشش دهی اصناف مختلف خدماتی، تولیدی، شرکتی و یا فروشگاهی از ویژگی های خاص این برنامه حسابداری به شمار میرود. 

بعلاوه، در پارمیس پرو، دسترسی به کلیه سیستمهای صندوق فروشگاهی، پیمانکاری و تولید، خزانه، بازرگانی، انبار و حسابداری به آسانی امکانپذیر است. از طرفی، رابط کاربری جذاب و ساده این نرمافزار، لذت استفاده از آن را برای حسابداران چندین برابر میکند. اما از ویژگیهای حائز  اهمیت پارمیس پر،و قابلیت آن در صدور فاکتور آن هم با سرعتی بسیار بالا بوده که نظر شرکت ها را به خود جلب کرده است. 

قبل از خرید این نرم افزار حسابداری کاربردی، میتوانید از مشاور های رایگان تیم پارمیس نیز بهره مند شوید. بعلاوه، امکان دریافت دمو نیز برایتان وجود دارد. نکته بسیار مهم اینکه، بدون داشتن دانش حسابداری نیز میتوانید با بخش های مختلف پارمیس پرو کار کرده و مشکلی در این رابطه ندارد. 

جمع بندی

دسترسی به ابزاری قدرتمند و خوب یکی از نیازهای هر مدیری برای مدیریت هر چه بیشتر مجموعه کاری خود است. نرم افزارهای ارائه شده در مجموعه پارمیس با داشتن قابلیت هایی منحصر به فرد از جمله صدور فاکتور هایی معتبر و دقیق زمینه پیشرفت را برای کسب و کارهای شما فراهم کرده و راهگشایان در این رابطه هستند.  

سوالات متداول برای ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چیست؟

  1. ویژگی های کلی فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چه مواردی هستند؟
    ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی عبارتند از: شماره سریال، ثبت اطلاعات خریدار و فروشنده، تخفیفات، مالیات و عوارض، مهر و امضا.
  2. فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چیست؟
    فاکتور رسمی فاکتوری است که بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده باشد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید