2024-03-19 02:39:57

مفهوم حسابداری پخش مویرگی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در حسابداری، مفهومی به نام حسابداری پخش مویرگی وجود دارد و همانطور که از نامش پیداست به مبحث پخش کالا ارتباط دارد. در واقع پخش مویرگی به روشی از پخش کالا گفته می شود که در شبکه گسترده ای انجام می شود و کالای به فروش رفته یا خریداری شده در سطح وسیعی پخش می شود تا به دست خریدار آن برسد. فروش مویرگی نیز به نوعی از فروش گفته میشود که از طریق یک شبکه گسترده و جامع صورت می پذیرد.

این نوع فروش میتواند توسط دفتر مرکزی، نمایندگی های فروش، شعب مستقل و یا شعب غیر مستقل صورت گیرد. در واقع حسابداری پخش مویرگی، سطح فروش بسیار گسترده بوده و در سطح یک شهر، استان و یا کشور و در بعضی حالات کشورهای همسایه صورت می پذیرد. در تمامی این موارد دفتر مرکزی بصورت مستقیم در فروش دخالت داشته و یا با دادن اختیارات به شعب و نمایندگی ها بصورت غیر مستقیم از طریق دریافت گزارش بصورت آنلاین یا آفلاین فروش شعب و نمایندگی های خود را کنترل می کند.

پخش مویرگی به دو دسته تقسیم میشود:

1-پخش سرد:

پخش سرد به نوعی از پخش گفته می شود که در آن، ابتدا محصول توسط بازاریاب یا ویزیتور به مشتری معرفی می شود و پس از جلب رضایت و اطمینان خریدار، فاکتور در دفتر مرکزی فروشنده کالا صادر می شود و جنس سفارش داده شده برای خریدار ارسال می شود. حسابداری پخش مویرگی پخش مختص محصولاتی است که تاریخ انقضاء نداشته و یا تاریخ انقضاء آنها محدود نیست. مثلاً پخش دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی.

2-پخش گرم:

پخش گرم به نوعی از پخش گفته می شود که در آن ویزیتور همراه با جنس مورد فروش در محل خریدار حاضر شده و به محض سفارش مشتری جنس را به مشتری تحویل می دهد. این نوع پخش برای فروش محصولاتی است که تاریخ انقضاء محدود داشته و از نوع فاسد شدنی می باشند. مثلا پخش محصولات غذایی و دامی.

حسابداری پخش مویرگی چگونه انجام می شود؟

در واقع حسابداری پخش سرد و پخش گرم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به صورت یکسان انجام می شود و تنها در حوزه هایی مانند انبار و حسابداری انبار تفاوت هایی با یکدیگر دارند. حسابداری پخش مویرگی به طور کلی در دسته حسابداری بازرگانی ( خرید و فروش ) جای می گیرد و در واقع از کدینگ این نوع حسابداری پیروی می کند.

در این بخش از مقاله حسابداری پخش مویرگی باید بگوییم در شرکت های بازرگانی دو حساب فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته نشان دهنده درآمد شرکت هستند و در واقع این دو حساب کدینگ شرکتهای بازرگانی در سطح گروه می باشند. در شرکت های پخشی که دارای نمایندگی و شعب می باشند این دو حساب در سطح تفضیلی به جزء شعب و نمایندگی ها متصل می شوند تا میزان فروش و بهای تمام شده هر تفضیلی و در نهایت میزان درآمد آنها مشخص گردد.

نرم افزار پخش مویرگی

مطالعه بیشتر : بهای تمام شده تولید در حسابداری چیست؟

موضوعی که در حسابداری پخش مویرگی بسیار حائز اهمیت است و باعث ایجاد گرایشی خاص از نوع حسابداری بازرگانی است، میزان بالای مشتری در این نوع از حسابداری است که گاهاً به بیش از هزار مورد میرسد.

کنترل حساب های این تعداد مشتری دشوار است و گاهاً بسیار زمان بر است. توجه داشته باشید که در پخش مویرگی بر خلاف شرکتهای بازرگانی مشتریان با مبالغ جزیی و با تعداد گردش بالا هستند ولی در شرکتهای بازرگانی از نوع بنکداری مشتریان با مبالغ عمده و با تعداد گردش پایین هستند. به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده در مقاله حسابداری پخش مویرگی می توان نتیجه گرفت که تعداد گردش کلی مشتریان در شرکتهای پخش مویرگی بسیار بالاتر از شرکتهای بازرگانی بوده و کنترل حساب مشتریان نیازمند برنامه ریزی دقیق و نرم افزار حسابداری مناسبی می باشد.

در این زمینه نرم افزارهای مالی که بصورت یکپارچه با زیر سیستم های عملیاتی پخش مویرگی در تعامل هستند کمک بسیار زیادی به حسابداران و مدیران مالی میکند تا بتوانند برنامه ریزی بهتری برای مدیریت و حسابداری پخش مویرگی داشته باشند.

نرم افزار حسابداری پخش مویرگی پارمیس استار

یکی از محصولات نرم افزاری شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، نرم افزار حسابداری پخش مویرگی است که به عنوان یکی از زیر سیستم های نرم افزار یکپارچه ERP پارمیس استار قابلیت مدیریت نقل و انتقالات و روند پخش را برای شما فراهم می کند. زیر سیستم پخش نرم افزار حسابداری پارمیس استار، به شما در تعریف سطوح کدینگ، تعریف مسیرها، وضعیت ویزیت و سایر فاکتورهای مورد نیاز برای مدیریت یک سیستم پخش کمک شایانی خواهد کرد. برای مشاهده تمامی امکانات و قابلیت های زیر سیستم پخش مویرگی نرم افزار یکپارچه پارمیس استار، اینجا را مشاهده کنید.

نرم افزار پارمیس استار با دارا بودن زیر سیستم هایی از قبیل حسابداری، بازرگانی، خزانه، حقوق و دستمزد، انبار، تسهیلات، پخش مویرگی، تولید و بهای تمام شده و غیره با فراهم کردن یک سیستم یکپارچه با رویکرد ERP صاحبان مشاغل را قادر می کند تا مدیریت بهتری بر تمامی این زیر سیستم ها داشته باشند و در قالب یک نرم افزار یکپارچه حسابداری تمام موارد ذکر شده را انجام دهند. در صورتی که مایلید با انواع زیر سیستم های نرم افزار یکپارچه پارمیس استار بیشتر آشنا شوید به بخش محصولات سایت مراجعه کنید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید