2024-03-29 14:07:19

35 نکته کلیدی در حسابداری صنعتی و حسابداری تولیدی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
حسابداری صنعتی و تولیدی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در کسب و کارهای بزرگ با ابعاد یک کارخانه و یا شرکت تولیدی و صنعتی، حسابداری کمی دشوارتر و مدیریت و حسابرسی حساس تر است. چرا که در این گونه مشاغل، مواد اولیه و خام وارد چرخه تولید می شوند و فرآیندها تا حدودی پیچیده تر خواهد بود و علاوه بر روال روتین حسابداری که در فروشگاه ها و شرکت های کوچک و متوسط در حال اجراست، بار حسابداری تولیدی و مدیریت فرآیند تولید کالا نیز بر دوش این دسته از حسابداران می باشد.

پارمیس پرو

در این بخش قصد داریم به 35 نکته برای استقرار سیستم حسابداری صنعتی و حسابداری تولیدی در مشاغل بزرگ و مرتبط به حوزه تولید و صنعت اشاره کنیم

  1. تعریف مراکز هزینه، تولیدی، پشتیبانی و اداری: در چنین کسب و کارهایی حتماً باید مراکز و واحدهای تولید و پشتیبانی و اداری و هزینه به تفکیک از هم مشخص شوند تا بتوان در گزارشات مرتبط و آتی، آمار دقیقی از هریک از این مراکز تهیه کرد.
  2. تعریف ایستگاه های کاری: در برخی کسب و کارهای تولیدی و صنعتی و یا کارخانجات متنوع، ممکن است که ایستگاه های کاری مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است یک کارخانه شیرآلات دارای چندین واحد تولید باشد و یا دفتر مرکزی آن واقع در محلی به دور از کارخانه و یا با شعب گوناگون باشد.
  3. تعریف ماهیت فعالیت ها: تمامی فعالیت ها باید به صورت صحیح از یکدیگر تفکیک شوند و اینکار را میتوان به مهندیس بخش فنی و کارشناسان خبره واگذار کرد.
  4. تعریف ماشین آلات: در یک واحد تولیدی یا صنعتی، لازم است که تمامی ماشین آلات به دقت و درستی تعریف شوند.
  5. تعریف ظرفیت ها
  6. تعریف تقویم های کاری: یکی از مزیت های استفاده از نرم افزار حسابداری چه در کسب و کارهای صنعتی و تولیدی، بلکه در تمامی مشاغل، زمانبندی و هشدارهای به موقع سیستم می باشد. لذا با استفاده از این قابلیت می توانید فرآیند های مختلف در جریان تولید یک محصول را زمانبندی نمایید. نرم افزار حقوق و دستمزد
  7. تعریف فرایند تولید
  8. تعریف فرمول ساخت ها: فرمول ساخت کالا یا محصول، به عنوان یک برگ برنده برای کسب و کارهای تولیدی و صنعتی می باشند و این فرمول ها باید در محلی مطمئن نگهداری شوند که در عین حال برای تولید کنندگان و مدیران قابل دسترس نیز باشد. یکی از ابزارهای کاربردی که در اینگونه کسب و کارها مورد استفاده مدیران قرار میگیرد استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی می باشد که با دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد مورد نیاز یک واحد تولیدی و صنعتی، امکاناتی را در خصوص تولید کالا و تعریف و نگهداری فرمول ساخت هر کالا در اختیار مدیران و مسئولان مربوطه قرار می دهد.
  9. ایجاد رابطه بین فرمول ساخت و فرایند تولید
  10. بازنگری کدینگ حسابداری در نرم افزار

پارمیس 360

  1. بازنگری کدینگ کالا در نرم افزار
  2. بازنگری انبار ها: مدیریت انبارها، فاکتورهای مرتبط با انبار، تهیه گزارشات از موجودی انبار و … برای یک واحد تولیدی بسیار حائز اهیمت است چرا که کالای تولید شده با سرمایه اولیه تولید شده است و نگهداری و حفظ آن، برای تبدیل آن کالا به سود مهم است. لذا مدیریت انبار باید به شکلی دقیق انجام شود.
  3. تعیین کالاهای مشابه
  4. تعیین محصول نهایی و مشترک
  5. بازنگری روش های قیمت گذاری کالا
  6. بازنگری سیستم نگهداری موجودی کالا
  7. تعیین روش های ثبت در حسابداری صنعتی ( واقعی، استاندارد یا مختلط )
  8. تعیین دوره محاسبه قیمت تمام شده
  9. تعیین الگو هزینه یابی و تعیین نحوه قیمت گذاری کالا: نرم افزار حسابداری پارمیس این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که به پنج روش کالاهای تولید شده را قیمت گذاری نمایند. (FIFO , LIFO ,میانگین و …)
  10. تعیین و تعریف انواع انحرافات قابل استفاده و کاربردی مورد نیا
  11. تعیین و شناسایی جریان هزینه یاب
  12. تعریف محرک های هزینه ای
  13. ایجاد رابطه بین محرک هزینه های با حساب معین و مراکز هزینه و ایستگاه کاری
  14. تعیین و شناسایی رابطه مراکز هزینه با یکدیگر
  15. تعیین محرک هزینه ای بین مراکز از نظر سهم دهی
  16. تعیین مدل تخصیص
  17. تعیین مدل تسهیم
  18. ایجاد کارت استاندارد محصول بصورت ریالی
  19. ایجاد کارت استاندارد فرایند بصورت ریالی
  20. تعیین هزینه های تبدیل جذب شده و ایجاد منطق جمع آوری اطلاعات واقعی نرم افزار حسابداری تولیدی
  21. محاسبه قیمت تمام شده واقعی: برای واحد های تولیدی و صنعتی، علی الخصوص تولیدی، قیمت تمام شده واقعی کالا بسیار مهم است. چرا که در گزارش گیری های بعدی میتوان از این طریق میزان سود خالص بدست آمده از فروش محصول و همچنین میزان ضرر و زیان و به طور کلی سود و زیان را تهیه کرد.
  22. محاسبه قیمت تمام شده استاندارد
  23. محاسبه انحرافات
  24. تعریف و ایجاد منطق صدور سند حسابداری قیمت تمام شده کالا
  25. تعیین مدل تهیه گزارشات مرتبط به قیمت تمام شده

مطالعه بیشتر : بهای تمام شده تولید در حسابداری چیست؟

پارمیس استار

با توجه به موارد ذکر شده در نهایت به شما خواننده گرامی توصیه می کنیم، در صورتی که شما:

یک کارخانه دار،تولید کننده کالا، پوشاک، ابزار، لوازم، مواد غذایی و …، صنعتگر و یا فعال در حوزه صنعت و یا حسابدار تولیدی یا حسابدار صنعتی هریک از این موارد هستید؛ سری به صفحه نرم افزار حسابداری تولیدی پارمیس بزنید تا با امکانات این نرم افزار بیشتر آشنا شوید. در این صورت میتوانید با دیدگاهی صحیح نسبت به خرید نرم افزار حسابداری مناسب برای واحد تولیدی یا صنعتی خود اقدام نمایید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید