2024-03-28 15:31:18

ERP چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 17 دقیقه
ERP چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

سیستم ERP مخفف عبارت Enterprise resource planning به معنای سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان است. منابع در این اصطلاح برای تعریف نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه، دارایی و هر آنچه که یک کسب‌ و‌ کار در اختیار دارد، به کار رفته است. در سازمان‌ها یا شرکت‌های بزرگ به منظور مدیریت بهتر فرایندهای کاری مختلف از نرم افزارهای متعددی استفاده می‌شود که هر نرم افزار پاسخگوی نیازهای یک یا چند بخش از شرکت است. گاهی نیاز به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دو یا چند بخش به وجود می‌آید که جدا بودن پایگاه داده‌های ذخیره شده در نرم افزار حسابداری واحدهای مختلف اشتراک‌گذاری اطلاعات را با محدودیت مواجه می‌کند.

تعریفی ساده و مختصر از سیستم‌های ERP

به همین دلیل در تکنولوژی اطلاعاتی سعی شده است به کمک فناوری‌های جدید تمام نرم افزارهایی که سازمان‌های بزرگ برای ثبت داده‌ها و مدیریت فرایندها نیاز دارند را به صورت یکپارچه و مرتبط با هم تغییر دهند. نتیجه این تلاش شکل‌گیری سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان یا همان سیستم ERP است که مجموع نرم افزار‌ها و برنامه‌های لازم برای پشتیبانی از فعالیت‌های اصلی سازمان یا شرکت را شامل می‌شود. در واقع هدف اصلی در سیستم‌های ERP توجه به اهداف بلندمدت کسب‌و‌کار و قدرت بخشیدن به آن در زمینه‌های مختلف است.

سیستم‌های ERP نرم افزارهایی هستند که به یک سازمان و یا کسب‌و‌کار بزرگ کمک می‌کنند جریان اطلاعات و فرایندهای خود را به طور یکپارچه ثبت و نگه‌داری کنند. به کمک این اطلاعات یکپارچه و همه جانبه می‌توان گزارش‌های مختلفی از وضعیت کسب‌ و‌ کار در اختیار داشت و این به معنای تصمیم‌گیری بهینه برای فعالیت‌های آتی کسب‌و‌کار و بهبود موقعیت آن در فضای رقابتی امروز است.

بنابراین این نرم افزارها جریان اطلاعاتی واحدهای مختلف در یک کسب‌ و‌ کار مانند واحد فروش، واحد برنامه‌ریزی و عملیات، حسابداری و مالی، مدیریت موجودی مواد اولیه و محصولات نهایی، مدیریت ارتباط با مشتری و تامین ‎کنندگان، مدیریت منابع انسانی و واحدهای دیگر را تحت پوشش قرار داده و مزایای فراوانی را برای سازمان‌ها به همراه خواهند داشت. به کمک اطلاعات یکپارچه در بخش‌های مختلف و بررسی همه جانبه فرایندهای موجود، کسب‌و‌کار راحت‌تر می‌تواند به تعهدات و اهداف خود مانند کاهش هزینه‌ها تا حد امکان، تحویل به موقع محصولات به مشتریان، بهبود کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده، افزایش در میزان فروش و گسترش بازار و دیگر اهداف دست یابد.

سیستم ERP
نرم افزار یکپارچه سیستم ERP

تعاریف متعددی برای سیستم‌های ERP بیان شده است که یکی از ساده‌ترین و کامل‌ترین این تعاریف را برای به پایان دادن به بخش تعریف سیستم ERP با هم مرور می‌کنیم. سیستم‌های ERP نرم افزارهایی هستند که داده‌های موجود در سرار یک سازمان بزرگ را یکپارچه می‌کنند و در نتیجه تمام اطلاعات مورد نیاز کاربران بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به کمک این سیستم تمام افراد یک مجموعه حتی با وجود فاصله مکانی از یکدیگر هماهنگ با هم کار می‌کنند؛ در نتیجه سیستم مدیریت منابع سازمان محیطی برای بهبود عملکرد تجاری و کسب مزیت رقابتی فراهم می‌کند. سیستم ERP شامل نرم افزارهای تجاری است که جریان اطلاعات را در بخش‌های مالی و حسابداری، نیروی انسانی، زنجیره تامین و مشتریان یکپارچه می‌کند.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
تاریخچه erp
تاریخچه سیستم های ERP

تاریخچه سیستم‌های ERP

جنگ جهانی دوم شروع نیاز سازمان‌های مختلف به سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان بود. زیرا بسیاری از سازمان‌ها تولید محصولات خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای آن دوره طراحی کردند که کارخانه FORD بهترین مثال برای این نوع سازمان‌ها است. این کارخانه با شناسایی درست نیازهای آن دوره ساخت هواپیما را محصول اصلی خود در نظر گرفت. پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقدامات لازم در راستای بازسازی سازمان را در اولویت کارهای خود قرار دادند.

در دهه 1960 شرکت IBM با استناد به تجاربی که توانسته بود در دوران جنگ به دست آورد و کمک گرفتن از تجربه‌های شرکت BOM، نرم افزاری با مفهوم برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز برای تولید (MRP) مطرح و پیاده‌سازی کرد. این سیستم به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری با قیمت بسیار بالا نیاز داشت، از طرف دیگر نمی‌توانست ارتباطی معنادار میان تولید و استراتژی‌های رقابتی شرکت ایجاد کند.

انواع نرم افزار یکپارچه
انواع نرم افزار یکپارچه

به همین دلیل با هدف توسعه این نرم افزار و بهینه‌تر کردن آن برای کاربران مفهوم برنامه‌ریزی منابع ساخت و تولید (MRP II) توسط شرکت SAP به بازار ارائه شد. نرم افزار ارائه شده توسط شرکت SAP توانست سیستم‌های متفاوتی را مانند انبار، تولید، فروش و مالی شامل شود که به تدریج تمام این سیستم‌ها با هم یکپارچه شدند و در عوض وظیفه‌گرا بودن با نگاهی فرایند محور امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار دادند. بدین صورت شرکت SAP اولین شرکتی بود که توانست در دهه 90 به شرکت‌های بزرگ نرم افزار ERP را ارائه دهد.

در کنار افزوده شدن تمام بخش‌های یک کسب‌و‌کار به سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان، اینترنت و تبادل الکترونیکی داده‌ها نیز گسترش قابل توجهی داشت به گونه‌ای که برای تسهیل در ثبت و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات مختلف در شرکت‌های بزرگ و از میان برداشتن بسیاری از محدودیت‌های موجود سیستم‌های ERP تحت وب توسعه یافتند.

در طول این سال‌ها در کنار بهبود روش‌های مدیریت سازمان‌ها و نیز توسعه فناوری اطلاعات، نرم افزارهای ERP نیز برای ارائه بهترین راهکار به کسب‌و‌کارها رشد کرده و همواره به سمت تکامل در حرکت بوده‌اند. به گونه‌ای که می‌توان گفت مفاهیم بنیادی قوی زیرساختارهای سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان را شکل می‌دهد. با نگاهی به تغییرات سیستم‌های ERP در طول زمان مسیر تکامل آن را به چهار مرحله کلی تقسیم می‌کنند:

  • یکپارچگی تولید
  • یکپارچگی سازمان
  • یکپارچگی بر مبنای مشتری مداری
  • یکپارچگی بین سازمانی

انواع نرم افزارهای یکپارچه ERP

همگام با تغییرات تکنولوژی دنیای نرم افزارها نیز با تغییرات بسیاری همراه بوده است. از مهم‌ترین تغییرات در نرم افزارهای مالی و حسابداری متنوع شدن بستر پیاده‌سازی این نرم افزارها است. بنابراین امروزه نرم افزار یکپارچه و یا نرم افزار حسابداری را بر حسب بستر اجرای آن به انواع مختلف تقسیم می کنند.

  • نرم افزار یکپارچه ویندوزی: نرم افزار ویندوزی مدل سنتی برای استقرار نرم افزار است که کنترل همه چیز در آن (نصب و نگهداری سخت افزار و نرم افزار) به عهده کاربران نرم افزار است. نرم افزار ERP ویندوزی روی سیستم‌های انتخابی نصب می‌شود و دسترسی به محیط و اطلاعات آن تنها از طریق همان سیستم‌ها امکان‌پذیر است.
  • نرم افزار یکپارچه ابری: نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی در فضای ابری روی پلتفرم محاسبات ابری اجرا می‌شود. تعمیر و نگهداری سیستم توسط ارائه دهنده نرم افزار انجام می‌شود و کاربر مسئولیتی برای اجرای سخت افزاری و نرم افزار ندارد. کاربران نرم افزار بر بستر ابر می‌توانند بسته به نیاز خود یکی از انواع فضاهای ابری عمومی یا خصوصی را انتخاب کنند .
  • نرم افزار یکپارچه ترکیبی: در این نوع از نرم افزار بخشی از نرم افزار و ماژول‌های آن تحت ویندوز بوده و برخی از امکانات دیگر نیز بسته به نوع کسب وکار و نیاز آن از راهکار ابری استفاده می کند.
نرم افزارهای یکپارچه
انواع نرم افزارهای یکپارچه ERP

نرم‌افزار ERP چگونه به کسب و کارهای بزرگ کمک می کند ؟

نرم‌افزار ERP در راستای موثرتر و کارامدتر کردن فرآیندهای شرکت طراحی شده است. سیستم ERP این امکان را می‌دهد که بر روی داده‌ها تمرکز کنید و امکان اشتراک سریع اطلاعات استاندارد در کلیه‌ی بخش‌ها را فراهم می‌کند. نرم‌افزار ERP معمولاً شامل موارد زیر است:

  • نرم‌افزار CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری : نرم افزار CRM تاریخچه تمام فعالیت‌هایی که در ارتباط با هر مشتری انجام شده است را ثبت و نگهداری میکند.
  • مدیریت پروژه
    به کمک این زیرسیستم مدیریت پروژه‌های شرکت ساده تر می شود.
  • برنامه ریزی برای تولید
    زیرسیستم تولید تمام امکانات لازم برای تعیین فرمول ساخت و مدیریت فرایندهای تولید را در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • حسابداری و مدیریت مالی و صورت‌حساب‌ها
    در زیرسیستم حسابداری تمام اطلاعات مالی و حسابداری کسب و کار و تمام اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی بر اساس اصول حسابداری ثبت می شوند.
  • مدیریت فروش
    واحد فروش از مهم ترین بخش های یک کسب و کار است که باید به صورت مستمر فرایندهای فروش را کنترل و برای بهینه کردن آنها برنامه ریزی کرد. در سیستم ERP سعی شده است تمام راهکارهایی که می تواند به نظارت بر فروش بهتر کمک کند در نظر گرفته شود.
  • مدیریت زنجیره‌ی تأمین کالا
    زنجیره تامین از مباحث مهم در مدیریت صنعتی و تولید است که بعدی مهم در تولید کالای با کیفیت و قیمت نهایی محصول یا بهای تمام شده کالا است. بنابراین شرکت‌های تولیدی به زیر سیستمی که بتواند فرایند و فعالیت‌های مرتبط با زنجیره تامین را ثبت کند نیاز دارند.
  • مدیریت چندین شعبه
    معمولا کسب وکارهای بزرگتر برای توسعه سهم بازار خود و ارائه خدمات بهتر به مشتریان سعی می‌کنند مناطق جغرافیایی مختلفی را پوشش دهند. در نتیجه نرم افزاری که برای ثبت اطلاعات خود استفاده می کنند باید امکان اتصال بدون محدودیت مکانی را برای آنها فراهم کند. علاوه براین برای تصمیم‌گیری بهتر نیاز است اطلاعات تمام شعبه‌ها به صورت یکپارچه در یک نرم افزار ثبت شوند تا گزارش های مختلف وضعیت کلی کسب و کار را تحت پوشش دهند.
  • اشتراک فایل‌ها و اسناد
    برای تصمیم‌گیری در هر زمینه‌ای نیاز است اطلاعات جامع و شفافی در اختیار مدیران قرار بگیرد که به منظور تامین این نیاز باید امکان دسترسی به اطلاعات ثبت شده در تمام بخش ها وجود داشته باشد. نرم افزارهای یکپارچه امکان دسترسی به اطلاعات تمام بخش ها و اشتراک‌گذاری راحت اطلاعات میان واحدهای مختلف را فراهم می‌کند. البته برای ایجاد امنیت و کاهش سوء استفاده از اطلاعات مهم کسب وکارها سطح دسترسی به اطلاعات برای کاربران مختلف تعریف می‌شود.
  • ارائه‌ی گزارش پیشرفته و تحلیل آن
    هدف اصلی از ثبت تمام اطلاعات در هر نرم افزاری استفاده از گزارش های مختلف و تحلیل آنها برای تصمیم‌گیری بهتر و تعیین استراتژی مناسب جهت رسیدن به اهداف تعیین شده است. هرچه این گزارش‌ها واقعی‌تر و جامع‌تر باشند و بتوان به راحتی آنها را تحلیل کرد برای مدیران ارزشمندتر خواهند بود. بنابراین یکی از مزیت‌های مهم و اصلی نرم افزارهای یکپارچه ارائه گزارش های جامع و کاربردی به سطح مدیریت است.

بیشتر مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری

مزیت های نرم افزار یکپارچه
نرم افزار حسابداری یکپارچه

دلیل اصلی خرید سیستم ERP

نیاز شرکت ها به یکپارچگی و جریان روان اطلاعات بین واحدهای مختلف سازمان دلیل اصلی خرید سیستم ERP توسط شرکت‌ها است. در جریان کسب و کار اطلاعات به طور مداوم در حال گردش بین واحدهای مختلف است و در صورت یکپارچه نبودن اطلاعات، احتمال بروز خطا در نقل و انتقال اطلاعات بالا می رود. علاوه بر این، ایجاد گلوگاه ها در جریان اطلاعات و عدم هماهنگی زمانی واحدهای سازمان در ارائه گزارشات سازمانی به یکدیگر‌باعث بروز مشکلات فراوانی می‌شود. این در حالی است که در سیستم ERP و یا سیستم های یکپارچه مبتنی بر رویکرد ERP، اطلاعات در یک دیتابیس مشترک بین تمامی واحدها ذخیره می شود و این یکپارچپی میتواند فرایند انتقال داده و گزارش‌گیری را تسریع کند. مزیت دوم خرید سیستم یکپارچه، ارائه گزارشات جامع و امکان تحلیل جامع داده‌ها و استخراج اطلاعات مفید در حوزه تصمیم‌گیری است. در واقع، ایجاد بستر هوش تجاری تنها در سیستم های یکپارچه با دسترسی جامع به اطلاعات ممکن است. 

حتما بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

سامانه ERP چیست؟

سامانه های ERP در اصل همان سیستم ERP هستند. سیستم های یکپارچه ای آر پی، در ابتدا یک سیستم داینامیک هستند که امکان طراحی نرم افزارها و فرم های مختلف در آنها وجود دارد. نرم افزارها و فرم های مورد نیاز کسب و کارها، پس از تحلیل تیم استقرار و پیاده سازی، در این سیستم‌ها ایجاد می شوند. اما نگهداری و پیاده سازی سیستم های اصیل ERP باری بسیاری از شرکت‌های حتی بزرگ اما محدود، بسیار زمان‌بر و پرهزینه است. به همین دلیل، برخی از شرکت‌های حوزه فناوری با تحلیل کسب‌و‌کارهای مختلف و استخراج فرایندهای کاری مشترک و پرکاربرد ( Best Practice )، نرم افزارهای یکپارچه‌ای را تولید کرده‌اند که به مدیریت مالی کسب و کارها کمک میکند. نرم افزار یکپارچه پارمیس استار، یکی از نمونه های موفق از نرم افزارهای یکپارچه مالی و مدیریتی با رویکرد ERP است. با توجه به موارد بالا، هزینه راه‌اندازی این سیستم‌ها بسیار کمتر است و نرم افزار در مدت زمان بسیار کمتری برای استفاده نهایی کاربران آماده می شود. 

فاکتورهای انتخاب بهترین سیستم ERP یا نرم افزار یکپارچه مالی

انتخاب و پیاده‌سازی سیستم ERP در یک شرکت یا سازمان با هزینه بسیار بالایی همراه است که اگر به درستی سیستم مناسب نیازهای کسب‌وکار شناسایی و انتخاب نشود احتمال ریسک در شکست خوردن این پروژه مهم افزایش خواهد یافت. زیرا پیاده سازی یک سیستم یکپارچه در سازمان بسته به نوع فعالیت و بخش‌هایی که دارد متفاوت است و اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم افزار ERP با در نظر گرفتن نیاز آن سازمان، امکانات و راهکارهای ضروری را طراحی می‌کنند. البته گاهی شرکت‌های ارائه دهنده نرم افزار ERP، نرم افزار را متناسب با نیاز هر شرکت شخصی‌سازی می‌کنند و امکانات لازم را در اختیار آن قرار می‌دهند.

بنابراین به هنگام انتخاب بهترین سیستم ERP برای یک کسب‌و‌کار قبل از هر چیز باید اهداف استراتژیک آن را مشخص کرد. در این صورت می‌توان تصویری شفاف از عملکرد مد نظر سیستم برای کسب‌و‌کار به دست آورد و در نتیجه معیارهای لازم در انتخاب این سیستم را لیست کرد.

  • زیرسیستم‌ها یا ماژول‌های موجود در نرم افزار ERP
    همان طور که در تعریف نرم افزارهای یکپارچه گفتیم این نرم افزار می‌بایست تمام داده‌های در جریان یک کسب و کار را به صورت یکپارچه جمع‌آوری کند. بنابراین لازم است تمام زیرسیستم‌هایی که کسب‌و‌کار شما برای ثبت داده‌ها نیاز دارد را به صورت یکپارچه در خود داشته باشد. ماژول‌هایی مانند حسابداری، بازرگانی، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتریان، انبارداری از مهم‌ترین ماژول‌هایی هستند که باید در نرم افزارهای ERP وجود داشته باشند.

باید مقایسه کنید: نرم افزار تولیدی و نرم افزار تولید

بهترین سیستم ERP
فاکتورهای بهترین سیستم ERP یا نرم افزار یکپارچه مالی
  • پشتیبانی نرم افزار ERP
    فروشندگان نرم افزار ERP مدل‌های پشتیبانی متنوعی را ارائه می‌دهند. خدمات پشتیبانی در حوزه نرم افزار ERP متفاوت است، از پشتیبانی تلفنی گرفته تا مشاوره و هزینه‌های مربوط به آن که شامل خدماتی مانند رفع اشکال، رفع اشکالات حاصل از حوادث، آسیب‌ها و بروزرسانی‌ها است. به هنگام انتخاب نرم افزار یکپارچه لازم است خدمات پشتیبانی را نیز در نظر داشته باشید.
  • انعطاف پذیری
    راهکارهای ERP باید این قابلیت را داشته باشند که با تغییر نیاز هر سازمان و هر صنعت بتوانند خود را منطبق کنند.
  • ماژولار بودن
    راهکارهای سیستم ERP طوری طراحی شده‌اند که اگر تغییری در هر یک از منابع سازمان ایجاد شود ، روی دیگر اجزا تاثیری نخواهد گذاشت.
  • امکان تعامل مستقیم با افراد بیرون سازمان
    در سیستم های یکپارچه که بیشتر شرکتهای بزرگ از انها استفاده میکنند نیاز است بسیاری از محدودیت ها در دسترسی به اطلاعات برداشته شود. زیرا در این سازمانها دسترسی راحت و لحظه ای به اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر بسیار مهم و تاثیرگذار است.
  • گزارش‌های ارائه شده در نرم افزار
    اطلاعات در دنیای مدرن امروز اهمیت بسیاری دارد و می توان گفت اکثر تصمیمات بر اساس اطلاعات جمع اوری شده در فرایند کارها بر اساس همین اطلاعات گرفته می شوند. بنابراین نوع گزارش هایی که این سیستم به کاربران خود ارائه میدهد برای انتخاب فاکتوری موثر خواهد بود.
  • مدیریت منابع انسانی
    در سیستم ERP مدیریت منابع انسانی استاندارد مانند ثبت زمان، جدول زمان بندی و پایگاه اطلاعاتی برای سوابق کارمندان، پروفایل های شغلی و ماتریس مهارت­های آنان را در اختیار مدیران قرار می دهد.
  • انبارداری یا مدیریت انبار
    فهرست موجودی و اطلاع از وضعیت انبار کمک می کند اهداف سهام و استانداردسازی ها را ساده تر اندازه گیری کنید. با مدیریت درست موجودی انبار می توان گردش مواد اولیه در فرایند تولید و مراحل خروج محصول نهایی از شرکت را بررسی کرده و برای کاهش زمان و هزینه در مرحله انبار و نگهداری راهکارهای مناسبی را پیدا کرد.
  • افزایش امنیت داده ها
    یکپارچه کردن اطلاعات به این معنی است که بایستی نقاط قابل دسترسی تحت نظارت دقیق و امن باشد. به همین دلیل در نرم افزارهای یکپارچه می توان سطح دسترسی کاربران را مشخص کرد و دسترسی به اطلاعات حساس کسب و کار را محدود کرد.

باید بخوانید: نرم افزار بازرگانی

نرم افزار حسابداری erp چیست؟
نرم افزار یکپارچه erp

چگونه سیستم ERP مناسبی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب سیستم ERP مناسب با شرایط کسب و کار خود در ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید و ببینید چه انتظاراتی از این سیستم دارید. حتی کلیه کسانی از سیستم ERP قرار است استفاده ‌کنند چه اهداف و انتظاراتی دارند. در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانید از شرکت‌های مختلف که این سیستم را ارائه می‌کنند بخواهید تا توضیحاتی را در این رابطه به شما بدهند.

همچنین می‌توانید یک لیستی از موارد مورد انتظار خود را تهیه کرده و موارد ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف را هم به آن اضافه کنید. تا بتوانید تصمیم صحیحی را برای ارتقا کسب و کار خود بگیرید. در اینجا به یک سری نکاتی که برای تهیه سیستم ERP باید به آنها توجه داشته باشید را به آنها اشاره می‌کنیم:

اولین موردی که باید به آن توجه داشت زمانی است که طول می‌کشد تا مراحل پیاده‌سازی و رفع اختلالات این سیستم را شاهد باشیم. دومین مورد این است که سیستم مورد نظر تا چه اندازه می‌تواند بر اساس نیازهای شما شخصی سازی شود. سومین موردی که بسیار مورد توجه مدیران کسب و کارهاست؛ رابط کاربری آسان سیستم مورد نظر است. به این صورت که باید دید کار کردن با سیستم ERP تا چه اندازه برای کاربران ساده و آسان است. مورد بعدی هزینه‌های اشتراک و هزینه‌های پروژه است.

مسئله مهمی مثل هزینه‌ها باید از همان ابتدای کار مشخص و برآورد شود که چه هزینه‌ای باید در ابتدای کار پرداخت شود و چه هزینه‌ای به‌صورت ماهیانه یا اقساطی. حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای پیاده‌سازی سیستم یا در طول اجرای سیستم باید چه هزینه‌هایی را متقبل شوید، تا بتوان برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام داد. برای تهیه یک سیستم حرفه‌ای حتما توجه کنید که نحوه به‌روز رسانی این سیستم به چه صورت است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

مزیت‌های نرم افزار ERP برای کسب‌ و‌ کارها

نرم افزارهای یکپارچه برای شرکتها و سازمانهای بزرگ مزیت های بسیاری را به همراه دارند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش هزینه های سفارشی سازی نرم افزارهای کاربردی در سازمان
  • کاهش تمامی هزینه های مربوط به تولید
  • کاهش هزینه های مربوط به موجودی به دلیل مدیریت بهینه موجودی و مواد اولیه مورد نیاز
  • بهینه تر کردن فرایند ثبت و نگهداری اطلاعات یک کسب و کار
  • کاهش هزینه های مرتبط به حمل و نقل کالاها و محصولات
  • بهبود میزان تولید با بررسی دقیق فرایندهای مرتبط به تولید
  • افزایش سود حاصل از فعالیت های اقتصادی به دلیل مدیریت بهتر فرایندهای کاری
  • افزایش رضایت مشتری و مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان به کمک نرم افزار crm
  • امکان شخصی سازی امکانات و راهکارها متناسب با نیاز کسب وکار

استفاده از نرم افزار ERP چه معایبی را به همراه دارد؟

بسیاری استفاده از نرم افزارهای ERP را برای کسب‌و‌کارها ضروری می‌دانند. زیرا حجم گسترده ای از داده‌های شرکت‌ها را ثبت و طبقه بندی می کند و به کمک گزارش‌های مختلفی که ارائه می دهد به ساده شدن فرایندهای پیچیده سازمانی اثر میگذارد. اما اگر سازمان به ضرورت استفاده از نرم افزار یکپارچه به طور کامل پی نبرده باشد و زمینه لازم برای پیاده سازی آن را فراهم نکرده باشد می توان مشکلاتی را نیز برای استفاده از سیستم ERP در نظر گرفت.

  • اجرای نرم افزار ERP در سازمان می تواند در آینده هزینه بالایی برای آن داشته باشد.
  • پیاده‌سازی نرم افزار ERP در سازمان با دشواری های خاص خود همراه است.
  • مدیریت تغییر در سازمان در حین و بعد از پیاده‌سازی آن ضروری است.
کسب و کارهایی که نیازمند نرم افزار ERP
کسب و کارهایی که نیازمند نرم-افزار ERP هستند

چه کسب‌و‌کارهایی نیازمند نرم افزار ERP هستند؟

استفاده از یک نرم افزار مناسب برای ثبت رویدادهای کسب‌و‌کار نیاز اصلی هر شرکت با هر نوع فعالیتی است. ولی کسب‌و‌کارهای متوسط و بزرگ که با سطح گسترده‌ای از فعالیت‌ها مواجه هستند برای رصد کردن راحت تر فعالیت‌ها به نرم افزار یکپارچه ERP نیاز دارند که در این بخش شرایطی که یک شرکت می‌تواند به استفاده از نرم افزار ERP یا سیستم ERP فکر کند را بیان می‌کنیم.

  • زمانی که هزینه و منابع زیادی صرف نظارت و مانیتورینگ می‌شود
  • عدم یکپارچگی بین واحدهای مختلف که باعث تحمیل هزینه‌های اضافی می‌شود
  • در صورتی که مدیریت قادر به تصمیم‌گیری در لحظه بر مبنای اطلاعات نباشد
  • زمانی که گردش کار به پیشرفت کسب‌وکار کمکی نمی‌کند
  • هنگامی که از نظر مدیریت کیفیت ارائه خدمات به مشتری کاهش یافته است

حتما مطالعه کنید: نرم افزار پخش مویرگی

سابقه بکارگیری ERP در ایران

در آخرین سالهای دهه 70 و سالهای آغازین دهه 80 بود که، پای بهره گیری از ERP برای نخستین بار در ایران به میان آمد. مپنا و ایران خودرو نخستین شرکت هایی بودند که، از این سیستم در مجموعه خود استفاده کردند. دو نرمافزار مشهور سازمانی Oracle و SAP برنامه هایی بودند که این دو شرکت به کار بردند. 

متاسفانه، نتایج مثبتی از استفاده از این دو نرم افزار به علت عدم تطابق با فرآیندهای سازمانی در کشور ما دریافت نشد. ولی سال‌ها بعد یعنی در سالهای دهه 90 شاهد رواج استفاده از ERP در ایران بودیم. 

البته، بعد از مدتی و به علت تحریم‌ها دیگر امکان استفاده از نرم افزارهای خارجی وجود نداشته و شرکت‌ها رو به برنامه‌های ایرانی آوردند. تا جایی که، به مرور زمان بهره گیری از نرم افزارهای تولید داخل رواج گسترده ای در بین سازمان اقتصادی پیدا کرد. 

راهکارهای ERP برای شرکتهای کوچک و متوسط 

راهکارهای ERP برای شرکتهای کوچک و متوسط 

استفاده از نرم افزار ERP کمک بزرگی به کنترل هرچه بهتر و دقیق تر فعالیتهای اصلی مجموعه اقتصادی و انجام برنامه ریزی برای آن می کند. از همان سالهای آغازین شکل گیری مفهوم ERP یعنی از سال 1990 تا حال حاضر شاهد تغییرات زیادی در آن بوده و روزبهروز بر قابلیتهای آن افزوده میشود. 

اما همواره این اعتقاد وجود دارد که، نمیتوان برای کسب و کارهای متوسط و کوچک از نرم افزار مدیریت منابع انسانی استفاده کرد. با این تفاسیر، از نظر عدهای این سیستم تنها برای شرکتهای بزرگ کارایی لازم را دارد. 

دلیل این امر، نیاز به نیروهایی متخصص جهت نگهداری نرم افزار ERP و هزینه سخت افزاری و زیرساختی بالای آن است. بعلاوه، برخی معتقدند که، کسب وکارهای کوچک و متوسط پیشرفت و پویایی بالایی داشته و در نتیجه استفاده از سیستم ERP در آنها به هیچوجه نیازهای آن‌ها را به بهترین شکل پاسخ نمیدهد. 

اما در حال حاضر، با توجه به پیشرفت‌هایی نوین در حوزه فناوری اطلاعات، دیگر شاهد وجود این محدودیت‌های دست وپاگیر نیستیم. به این معنا که، امروزه در شرکت‌های متوسط و کوچک نیز می توانند از نرم افزار ERP بهره برده و به تبع آن مدیران تصمیمات به مراتب بهتری را برای پیشرفت هر چه بیشتر مجموعه خود می‌گیرند. 

پارمیس استار

نرم افزار پارمیس استار با رویکرد ERP 

اگر شما هم کسب وکاری را برای خود راه انداخته و قصد توسعه و پیشرفت آن را دارید، نرم افزار پارمیس استار بهترین گزینه برای تان به شمار می رود. برنامه‌ای مبتنی بر رویکرد ERP که، هدف اساسی از تولید و عرضه آن جریان روان و آزاد داده‌ها و اطلاعات در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و همینطور یکپارچگی بین آن‌هاست. 

سرعت فوق العاده بالای نرم افزار erp پارمیس استار، به صرفه جویی در وقت و انجام هر چه سریعتر ثبت کردن اسناد کمک زیادی میکند. از طرفی، از طریق آن می توانید گزارشاتی دقیق و جامع را به مدیران مجموعه تحویل دهید. با استفاده از این برنامه، دیگر خبری از بروز اشتباهات متعدد در حین کار نبوده و به آسانی قادر به پوشش دهی نیازهای مدیریتی و مالی مجموعه اقتصادی خود هستید.

جمع بندی

با توجه به ترکیب فرآیندهایی مختلف در یک سیستم واحد و یکپارچه توسط ERP به مراتب وقوف بیشتری به عملکرد سازمان اقتصادی خود پیدا میکنید. به این ترتیب، حجم زیادی از زحمات و دردسرهای شما کم شده و هیچ نیازی به جمع آوری و ارائه جداگانه گزارشات نیست. در نتیجه، اگر تاکنون اقدامی برای استفاده از نرم افزار ERP نکرده اید، اقدامی در این رابطه انجام دهید. 

سوالات متداول درباره سیستم ERP

  1. آیا ERP یک نرم افزار مشابه CRM است؟
    این دو سیستم کاربرها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالات مزیت نرم افزار CRM وERP  چیست مراجعه کنید.
  2. نحوه عملکرد سیستم نحوه عملکرد سیستم ERP چگونه است؟
    ERP فرایند اتوماتیک کردن کسب و کارها است که با استفاده از پایگاه داده که ورورد‌های قسمت‌های مختلف مانند حسابداری، تولید، فروش، بازاریابی و منابع انسانی را جمع کرده و بینش و کنترل داخلی را ارائه می‌دهد.
  3. چرا باید از سیستم ERP استفاده کرد؟
    سیستم‌های ERP فرایند کسب و کارها را اتوماتیک و ساده‌تر می‌کند. و یک دید کاملی را در فرآیندهای اصلی کسب و کار فراهم می‌کند. این سیستم به کسب و کار شما اجازه می‌دهد بدون اضافه شدن هزینه‌های اضافی، توسعه پیدا کند.
2 پاسخ
  1. سلام وعرض تشکر از گزارش کامل ومفید شما
    آیا امکان استقرار این سیستم ERP برای شرکت های حمل ونقل بین المللی وجود دارد ؟

    1. باسلام و احترام خدمت شما
      ممنون از توجهتون
      بله امکانش هست.
      برای نیازسنجی دقیق شما لطفا فرم دمو و مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان پارمیس در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا با شماره 02187758 تماس بگیرید.
      موفق باشید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید