2024-03-28 14:28:59

جدول حقوق و دستمزد سال 96

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
جدول حقوق و دستمزد سال ۹۶
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

مصوبه شورای عالی کار و تعیین حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در سال 1396 به شرح جدول زیر است. جدول حقوق و دستمزد سال 96 به صورت کامل تهیه شده و شامل سنوات، عیدی پایان سال، حق اولاد، حداقل مزد روزانه، حق بن، حق مسکن، اضافه کاری، معافیت مالیاتی و غیره می باشد. حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار که در حدود سیزده میلیون شاغل تخمین زده شده است طبق مصوبه شورای عالی کار از آغاز سال 1396 اعمال شده است. یکی از مهم ترین تغییرات افزایش حداقل حقوق و دستمزد ماهیانه کارگران از 812 هزار تومان به 930 هزار تومان است.

پیشنهاد مطالعه : محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان در حسابداری

ابلاغیه جدول حقوق و دستمزد سال 96 توسط وزیر تعاون به واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ شده و برای اجرای آن کارفرمایان موظفند طبق تغییرات جدید در میزان حقوق و دستمزد کارگران عمل نمایند. نرم افزار حسابداری

مطالعه بیشتر: نرم افزار انبار و نرم افزار فروشگاهی و پایانه فروشگاهی

حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۳۹۶
ردیف حقوق و مزایا روزانه (ریال) ماهانه (ریال)
۱ پایه حقوق (بامبنای ۳۰ روزه) ۳۰۹,۹۷۷ ۹,۲۹۹,۳۱۰
۲ کمک هزینه مسکن ۱۳,۳۳۳ ۴۰۰,۰۰۰
۳ مزد سنوات ۱۷,۰۰۰ ۵۱۰,۰۰۰
۴ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (حق بن کارگری) ۳۶,۶۶۷ ۱,۱۰۰,۰۰۰
۵ کمک عائله مندی یک فرزند (سه برابر حداقل دستمزد روزانه) ۳۰,۹۹۸ ۹۲۹,۹۳۱
۶ عیدی و پاداش ۵۱,۶۶۳ ۱,۵۴۹,۸۸۵
۷ مزایای پایان کار (سنوات خدمت) ۲۵,۸۳۱ ۷۷۴,۹۴۳
۸ مرخصی (بابت یک ماه در سال) ۳۰۹,۹۷۷ ۹,۲۹۹,۳۱۰
۹ حق شیفت ۱۰%- در ازای ۳۰ روز شیفت صبح و عصر ۳۰,۹۹۸ ۹۲۹,۹۳۱
۱۰ حق شیفت ۱۵%- در ازای ۳۰ روز شیفت صبح – عصر – شب ۴۶,۴۹۷ ۱,۳۹۴,۸۹۷
۱۱ حق شیفت ۲۲.۵%- در ازای ۳۰ روز شیفت صبح و شب یا عصر و شب ۶۹,۷۴۵ ۲,۰۹۲,۳۴۵
۱۲ حق شیفت ۳۵%- در ازای ۳۰ روز شیفت شب ثابت (۲۲ شب تا ۶ صبح) ۱۰۸,۴۹۲ ۳,۲۵۴,۷۵۹
۱۳ سقف معافیت مالیاتی پایه ۰۰ ۲۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۴ حقوق یک ساعت کار عادی با مبندای حداقل دستمزد ۴۲,۲۸۹
۱۵ مبلغ یک ساعت اضافه کاری با مبنای حداقل دستمزد ۵۹,۲۰۴
حداقل عیدی سال
۱۸,۵۹۸,۶۲۰
حداکثر عیدی سال
۲۷,۸۹۷,۹۳۰

 

 

 

 

در جدول حقوق و دستمزد سال 96 پایه سنوات در صورت داشتن یک سال سابقه کار و یا گذشت یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی در کارگاه مربوطه روزانه ۱۷,۰۰۰ ریال (ماهانه ۵۱۰,۰۰۰ ریال) پرداخت و جزو مزد ثابت خواهد بود، در صورتیکه تسویه حساب سالیانه شده باشد نیز تعلق خواهد گرفت. نرم افزار crm

در جدول حقوق و دستمزد سال 96 کمک عائله مندی در صورت داشتن دو سال (۷۲۰ روز) سابقه بیمه مشروط به اینکه سن فرزندان از ۱۸ سال کمتر و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند و یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند. ( ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی)

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : بررسی ریز و درشت مالیات بر درآمد | مالیات بر درآمد مشاغل تا درآمد های اتفاقی

  • در جدول حقوق و دستمزد سال 96 ماخذ محاسبه ریالی مبلغ یک ساعت اضافه کار، عیدی، سنوات، پاداش افزایش تولید، فوق العاده ماموریت در کارگاه هایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل می باشند مزد ثابت می باشد. (ماده ۳۶ قانون کار : مزد ثابت مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل)
  • حتما بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد و نرم افزار دریافت و پرداخت
  • سایر سطوح مزدی از اول سال ۹۶ به ماخذ روزانه ( حداقل دستمزد) ۱۲% به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال افزایش می یابد. فرمول ذیل:

مزد روزانه سال ۱۳۹۶ = ۶۷۶۸+ (۱.۱۲* آخرین مزد روزانه سال ۹۵) نرم افزار حسابداری تولیدی

نحوه محاسبه افزایش مزد سنوات سال گذشته : {مزد سنوات سال ۹۶ =۱۷۰۰۰۸+ (۱.۱۲* مزد سنوات سالهای گذشته)}

حداقل دستمزد چیست؟ 

حداقل دستمزد چیست؟ 

بر طبق تعریف ارائه شده توسط سازمان بین المللی کار، حداقل حقوق و دستمزد به مبلغی اطلاق می‌شود که، برای کارگر در قبال خدمت یا کاری انجام شده در زمانی مشخص واریز می‌گردد. توجه داشته باشید که، هیچ قرارداد جمعی و یا فردی امکان کم کردن این مبلغ را ندارد. این حقوق پرداختی به کارگر، الزاماٌ باید کافی باشد و فرد به وسیله آن بتواند هزینه‌های خود و خانواده‌اش را با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی جامعه تأمین کند. 

در نتیجه، هر ساله حداقل حقوق کارگران با عنایت به تورم و تغییرات اوضاع اقتصادی کشور، به وسیله شورای عالی کار تعیین و اعلام می‌گردد. با مشخص شدن این حداقل پرداختی، کلیه سازمان‌های اقتصادی امکان محاسبه سروقت و دقیق حقوق را از طریق نرم افزارهای مالی دارند. بعد از انجام این کار، مبلغ مورد نظر در تاریخ مقرر به حساب کارگران واریز می‌شود. 

شورای عالی کار چگونه حداقل دستمزد را مشخص می‌کند؟ 

شورای عالی کار در ایران از اعضای تشکیل شده که تصمیم گیری های لازم را در رابطه با حداقل حقوق کارگران می‌گیرند. این تعدد افراد در این شورا، به علت برقراری تناسب بین پرداختی اعلام شده با شرایط اقتصادی جامعه و رعایت حقوق متقابل کارفرما و کارگر است. 

افراد حاضر در شورای عالی کار عبارتند از: 

  • نمایندگان کارگران انتخاب شده توسط کانون عالی شوراهای اسلامی کار {حضور 3 نفر از این نماینده‌ها الزامی بوده و یک شخص باید از بخش کشاورزی باشد.}
  • نمایندگان کارفرمایان انتخاب شده به وسیله کارفرماها {حداکثر 3 نفر از این افراد که یک فرد هم از قسمت کشاورزی است باید در شورا حاضر باشند.}
  • شخص وزیر کار و امور اجتماعی ( در سمت رئیس شورا ) 

نکته حائز اهمیت اینکه، کلیه اعضای شورای عالی هر دو سال یکبار تغییر می‌کنند. البته، این مورد شامل حامل وزیر کار و امور اجتماعی نمی‌شود. کلیه کارگران و کارفرمایان حق تخطی از تصمیم گیری‌های این شورا را نداشته و همه آن‌ها لازم الاجرا هستند.

نرم افزار حقوق و دستمزد

جمع بندی

موضوع مهمی که کارگران در پایان هر سال به دنبال اطلاع از آن هستند، در رابطه با حداقل حقوق و دستمزد است. بالاخص در این روزها که مردم اوضاع معیشتی مناسبی نداشته و افزایش درآمد برای آن‌ها الزامی به نظر می‌رسد. در این میان، کلیه سازمان‌های اقتصادی نیز باید آشنایی لازم را با نحوه پرداخت و محاسبه پرداختی کارکنان خود داشته باشند تا بدین ترتیب اشتباهی رخ نداده و این امر دقیقاٌ براساس جدول حقوقی وزارت کار صورت بگیرد. 

سوالات متداول

آیا حداقل حقوق و دستمزد تنها یکبار در سال تعیین می‌شود؟

به طور معمول، تعیین حداقل دستمزد سالیانه است. اما بر طبق تصمیم شورای عالی کار و با توجه به تغییرات شدید در اوضاع اقتصادی جامعه امکان تعیین آن بیشتر از یکبار در سال نیز وجود دارد.

حداقل دستمزد چیست؟

بر طبق تعریف ارائه شده توسط سازمان بین المللی کار، حداقل حقوق و دستمزد به مبلغی اطلاق می‌شود که، برای کارگر در قبال خدمت یا کاری انجام شده در زمانی مشخص واریز می‌گردد. توجه داشته باشید که، هیچ قرارداد جمعی و یا فردی امکان کم کردن این مبلغ را ندارد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید