2024-03-29 02:41:10

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس: ماشین حساب حسابداری، یکی از پرکاربردترین ابزارها در میان دانشجویان و شاغلان در حوزه حسابداری است. این ابزار دارای کاربردهای بسیار زیادی است و شما می توانید با استفاده از این ابزار ساده و در عین حال کاربردی، به جواب سوالاتتان در محاسبات مختلف و تخصصی خود برسید. اما شاید بسیاری از شما با کاربرد دقیق و نحوه کار با ماشین حساب حسابداری آشنا نباشید و نتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. زیرا امروزه استفاده از نرم افزار حسابداری و انجام بسیاری از محاسبات از این طریق باعث شده است تعداد کمی به سراغ ماشین حساب بروند.
در این پست تعدادی از دکمه های پرکاربرد و مهم ماشین حساب حسابداری را به شما معرفی کردیم که می تواند در کار با این ابزار به شما کمک کند. در ابتدا توصیه می کنیم که قبل از خواندن این پست، یکبار دکمه های ماشین حساب را به همراه نام آن ها، بررسی کنید تا موارد گفته شده بهتر به خاطرتان بماند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

1-دکمه C یا CE:

این دکمه برای پاک کردن اخرین عدد وارد شده در ماشین حساب به کار میرود.

2-دکمه AC:

این دکمه محاسبات قبلی وارد شده را از حافظه موقت ماشین حساب پاک می‌کند. توجه کنید که برای محاسبات جدید یا فاکتور جدید حتما باید از این دکمه استفاده شود و نباید اشتباها از دکمه C استفاده گردد زیرا این دکمه فقط اخرین عدد وارد شده را پاک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبارداری

۳-دکمه GT:

این دکمه که مخفف کلمه Grand Total می‌باشد جمع تمام محاسبات قبلی انجام شده با ماشین حساب را نشان می‌دهد. برای استفاده از این امکان ابتدا با استفاده از دکمه AC محاسبات قبلی را از حافظه کوتاه ماشین حساب پاک میکنیم و محاسبات مورد نظر را وارد میکنیم.برای مثال می‌خواهیم جمع مبلغ فاکتوری را محاسبه کنیم، فاکتور شامل محاسبات زیر است:
۲*۳=۶
۶*۳=۱۸
این محاسبات رو پشت سر هم انجام می‌دهیم و بین آنها هیچ دکمه‌ای را فشار نمی‌دهیم. پس از پایان محاسبات دکمه GT را فشار داده و جمع نتایج محاسبات قبلی را مشاهده میکنیم. در این مثال بعد از دکمه GT عدد ۲۴ نمایش داده خواهد شد.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

باید بخوانید: نرم افزار CRM

۴-کلید TAX+ و TAX-:

این کلید برای افزودن یا کم کردن مالیات به مبلغ پایانی فاکتور استفاده خواهد شد. برای استفاده از این کلید، پس از محاسبه فاکتور نهایی با فشردن این دکمه ها به صورت اتومات مبلغ مالیات از مبلغ نهایی فاکتور کم شده و یا اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که مبلغ مالیات به صورت درصد در حافظه ماشین حساب قابل ذخیره سازی است.

۵-کلید SET:

برای ذخیره کردن میزان مالیات از دکمه SET استفاده می‌کنیم به این صورت که نرخ مالیات را وارد می‌کنیم مثلا برای ۹ درصد مالیات عدد ۹را وارد کرده و کلید TAX- و یا TAX+ را بسته به اینکه می‌خواهیم مالیات را کم یا اضافه کنیم، می‌فشاریم. اگر نیاز به تغییر نرخ داشتیم نیز همین مراحل را طی میکنیم. و البته باید توجه داشته باشیم که فقط یک نرخ برای مالیات میتوانیم ذخیره نماییم.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار تولیدی و نرم افزار بهای تمام شده

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان پارمیس همراه برای مدیریت حساب های شخصی

۶-کلید MU:

این کلید محاسبه ی علاوه ی چند درصد را بر عهده دارد. به طور مثال میخواهیم به عدد ۱۰۰ بیست درصد از خودش را اضافه کنیم در این صورت پس از وارد کردن عدد ۱۰۰، دکمه MU و سپس عدد ۲۰ را وارد کرده و عدد حاصل همان ۱۲۰ خواهد بود.
کاربرد دیگر این کلید برای این مورد است که مثلا میخواهیم بدانیم که چه عددی است که پس از کسر ۵درصد از آن عدد ۱۰۰ حاصل میشود. برای محاسبه این مورد باید اول دکمه MU سپس عدد ۵ سپس دکمه / و سپس عدد ۱۰۰ را وارد کنیم و جواب حاصل خواهد شد. برای تست کردن درستی جواب، از عدد بدست آمده ۵٪ کم کرده و به عدد ۱۰۰ خواهیم رسید.

۷-کلید TM:

این دکمه برای وارد کردن ساعت به فرمت :ساعت/دقیقه/ثانیه است و میتوان بر روی این ساعت اعمال جمع یا تفریق انجام داد.

۸-کلید FEED:

این کلید برای ماشین حساب‌هایی است که به چاپگر متصل می‌شوند و با استفاده از این خصوصیت می‌توان پس از فشردن این دکمه رول کاغذ چاپگر را یک خط بالاتر برد.

بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

۹-کلید -M، +M و MRC:

این سه کلید مکمل برای جمع یا تفریق چندین عبارت به کار می‌روند. مثلا می‌خواهیم دو عبارت را با هم جمع و سومی را از مجموع آنها کسر نماییم. برای اینکار پس از محاسبه دو عبارت اول دکمه M+ و پس از عبارت سوم دکمه M- را وارد میکنیم و در پایان با زدن کلید MRC نتیجه را مشاهده میکنیم.

۱۰-کلید correct:

ممکن است برای شما هم پیش آمده است که پس از محاسبات فراوان و وارد کردن متوالی اعداد در ماشین حساب، یکی از اعداد را اشتباهی وارد کنید و فکر کنید که باید از ابتدا همه محاسبات را انجام دهید. در حالی که کلید correct در اینجا به کمک شما خواهد آمد. برای تصحیح عدد اشتباه وارد شده، ابتدا کلید correct را فشرده و سپس دکمه CE را میفشاریم تا عدد قبلی حذف شود و عدد صحیح را وارد میکنیم و پس از پایان دوباره کلید correct را می‌فشاریم.

حتما بخوانید: نرم افزار دریافت و پرداخت و نرم افزار بازرگانی

۱۱- کلید IT:

وظیفه این دکمه شمارش تعداد اعداد وارد شده است و به ما میگوید که برای محاسبه ی عدد نهایی چند عدد وارد شده است. امیدواریم که مطالعه مقاله نحوه کار با ماشین حساب حسابداری برای شما مفید بوده باشد.

تاریخچه پیدایش ماشین حساب حسابداری

تاریخچه پیدایش ماشین حساب حسابداری

چرتکه‌های چوبی، همان ماشین حساب‌های حسابداری بودند که، 2400 سال پیش از میلاد مسیح یعنی در زمان امپراتوری بابل ساخته شدند.  چین و ایران دو کشوری هستند که، در طول قرن‌های گذشته از این ابزار در بازارهای خود استفاده می‌کردند.

 نکته جالب این که، هنوز هم استفاده از چرتکه رایج بوده و برای انجام محاسبات از آن کمک می‌گیرند. ریاضیدان انگلیسی به نام جان نیپر، در سال 1617 اولین ماشین حساب را درست کرد. وسیله‌های که، از استخوان ساخته شده بود و انجام عملیات تقسیم و ضرب به کمک آن به راحتی انجام می‌شد. در دهه نود میلادی، یعنی در سال 1940 تا 1950 میلادی، اولین ماشین حساب‌های الکترونیکی دنیا یعنی کامپیوتر و ترانزیستور اختراع گردید. 

نکات مهم هنگام خرید ماشین حساب حسابداری

نکات مهم هنگام خرید ماشین حساب حسابداری

قبل از خرید ماشین حساب حسابداری توجه به نکاتی مهم ضروری است. در این صورت، از خرید خود رضایت داشته و این وسیله تا مدت‌ها برایتان کار می‌کند. در ادامه این نکات را برای شما می‌گوییم. 

اولین مورد: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های یک ماشین حساب حسابداری خوب، امکان رسم نمودارهای مختلف است. البته، این قابلیت در تمام ماشین حساب‌ها تعبیه نشده و بیشتر در مدل مهندسی آن‌ها به چشم می‌خورد. 

دومین مورد: شماری از ماشین حساب‌ها را می‌توان از طریق USB به کامپیوتر متصل کرد. حتی امکان نوشتن برنامه موردنظر و کدنویسی هم برای آن‌ها وجود دارد. بعلاوه، به راحتی می‌توانید ماشین حساب را به روزرسانی کنید. فقط کافیست وارد وبسایت سازنده این وسیله شوید و یا به شکل آنلاین اقدام فرمایید. 

سومین مورد: یکی دیگر از نکات مورد توجه در زمان خرید ماشین حساب حسابداری، کیفیت بالای باتری آن است. اگر جنس باتری خوب باشد شاید تا یکسال هم نیازی به تعویض آن نداشته باشید. البته، بعضی از ماشین حساب‌ها دارای باتری‌های قابل شارژ بوده و قبل از خرید باید از مدت زمان استفاده از آن‌ها بعد از هر بار شارژ کردن اطمینان حاصل کنید. 

چهارمین مورد: قبل از خرید هر یک از انواع ماشین حساب حسابداری، برندهای معروف این وسیله را بشناسید. چرا که، این مدل‌ها امتحان شده بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در صورت عدم توجه به برند این وسیله، تنها پول خود را هدر داده‌اید و از طرفی دیگر کارایی لازم را برای شما ندارند. 

پنجمین مورد: یکی دیگر از موارد مهم در زمان خرید ماشین حسابی حرف‌های، حافظه بالای آن است. مثلاٌ در مدل‌های مهندسی این دستگاه حتی می‌توانید به راحتی برای ذخیره فرمول‌ها نیز اقدام کنید. اینگونه، هر زمانی که  بخواهید به آن‌ها دسترسی دارید. اما در مقابل، برخی از ماشین حساب‌های حسابداری حافظه پایینی داشته و فقط محاسبات از قبل انجام شده را در خود نگه می‌دارند. 

ششمین مورد: یکی دیگر از موارد مورد توجه در زمان تهیه ماشین حساب جنس بدنه آن است. مدلی را انتخاب کنید که، از پلاستیک مقاوم یا فلز درست شده باشد. در این صورت، شاهد خرد و خاکشیر شدن ماشین حساب در صورت افتادن آن روی زمین نیستید.  

هفتمین مورد: در زمان خرید ماشین حساب حسابداری از توجه به اندازه صفحه و وضوح تصویر در آن غافل نشوید. در غیراینصورت، نمی‌توان اعداد و کل معادلات را به خوبی در آن مشاهده کرد. از طرفی، با تار بودن صفحه نمایش زمان حضور در اماکن پرنور دید مناسبی به اعداد درج شده در ماشین حساب ندارید.  

هشتمین مورد: یکی از فاکتورهای مهم در زمان خرید ماشین حساب حسابداری، قیمت آن است. قبل از هر اقدامی برای خرید باید بودجه خود را نیز در نظر گرفته و با توجه به آن مدلی را انتخاب کنید.  

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

حتما از نرم افزارهای رایگان پارمیس استفاده کنید: نرم افزار حسابداری رایگان و نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری آنلاین

جمع بندی

ماشین حساب حسابداری ابزاری مهم و کلیدی برای هر حسابدار به شمار می‌رود. در نتیجه، بهتر است با نحوه کار و قابلیت‌های آن به خوبی آشنا شده و با توجه به نکات ذکر شده در این نوشته بهترین نوع آن را برای خرید انتخاب بفرمایید. چرا که، تنها در این صورت میتوانید انتظار عملکردی عالی را از دستگاه داشته باشید. 

سوالات متداول

کاربرد دکمه AC در ماشین حساب حسابداری چیست؟

از این دکمه برای پاک کردن محاسبات قبلی از حافظه موقت ماشین حساب استفاده می‌شود. توجه کنید که، برای محاسبات یا فاکتور جدید دکمه C را نزده و از AC استفاده کنید. زیرا این دکمه فقط آخرین عدد وارد شده را پاک می‌کند.

در زمان خرید انواع ماشین حساب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از میان نکات مورد توجه در زمان خرید ماشین حساب حسابداری می‌توان به امکان رسم نمودار، قیمت، جنس بدنه، حافظه دستگاه و مواردی از این دست اشاره کرد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید