2024-03-19 13:47:55

حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

امروزه بیشتر کسب و کارها در حال تغییر مدیریت و حسابداری خود به سوی برنامه حسابداری ابری هستند. اما انتخاب نرم افزار ابری در کنار تمامی مزایایی که دارد، با موارد و مشکلاتی نیز روبرو بوده است و همین امر باعث شده تا بسیاری از صاحبان کسب و کار در تغییر روش حسابداری صنعتی کسب و کار خود به حسابداری ابری، تردید داشته باشند و یا حتی از انجام آن منصرف شوند و روش‌های قدیمی خود را ادامه دهند. حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی چه مزایایی دارد؟

حتما بخوانید: حسابداری چیست؟

برآوردها نشان می‌دهد که تا سال 2020، بیش از 78% کسب و کارهای بزرگ و کوچک در سرتاسر جهان، از حسابداری ابری بهره ببرند. دلایت متعددی برای محبوبیت رو به رشد نرم افزار حسابداری ابری وجود دارد. پیش از آن که بخواهیم نرم افزار حسابداری ابری را با سایر نرم افزار حسابداری مقایسه کنیم، لازم است با اصول و پایه‌های هر یک آشنا شویم.

فاکتورهای اصلی برای مقایسه حسابداری ابری و حسابداری سنتی چیست؟

اگر در این مقایسه به نظر برسد که کفه‌ی ترازو به سمت برتری نرم افزار حسابداری ابری نسبت به نرم افزار حسابداری است، اصلا جای شگفتی ندارد. زیرا حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی صرفاً موضوعی واقعی و بدون اغراق است. در حقیقت مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر باعث شده است که این نرم افزار، به یک پکیج تمام و کمال برای مدیریت و حسابداری انواع کسب و کارها تبدیل شده و به همین دلیل، پیروزی بر آن در رقابت با دیگر نرم افزارهای حسابداری سخت و دشوار باشد.

اما همه مدیران ارشد، مدیران مالی و حتی صاحبان کسب و کارهای کوچک، باید بر اساس شرایط تجاری، اهدافی که در کسب و کار خود دنبال می‌کنند و همچنین منابعی که دارند، تصمیم گیری کنند که به چه نوع نرم افزاری برای مدیریت مالی کسب و کار خود نیاز دارند. هنگام بررسی اینکه آیا یک شرکت لازم است از نرم افزار حسابداری سنتی استفاده کند یا مدیریت مالی آن به حسابداری cloud تغییر یابد، چندین عامل مهم برای مدیران و صاحبان مشاغل در نظر گرفته شده است:

حتما بخوانید :حسابداری کسب و کار خود را بر فضای ابری بنا کنید

دسترسی در محل یا دسترسی از راه دور؛ کدام ایده آل شماست؟

کار با برنامه حسابداری عموما در محل فروشگاه یا کسب و کار، با تمام داده‌ها و نرم افزارهای ذخیره شده بر روی سرور محلی، انجام می‌شود. شرکت‌های کوچک و عمده‌ی استارتاپ‌های تازه کار، معمولا از روش‌های حسابداری سنتی استفاده می‌کنند. این انتخاب اغلب به دلیل محدودیت‌هایی در بودجه، عدم اطمینان از درآمد بلندمدت است و  به این دلیل است که هنوز به درک درستی از مزایای بالقوه حسابداری تحت ابر نرسیده‌اند. پس در مقاله حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی متوجه شدید که انتخاب روش سنتی یا ابری به وسعت کسب و کار شما بستگی دارد.

از سوی دیگر، در حسابداری ابری، تمام داده‌ها و پردازش‌های مالی و مدیریتی، بر روی سرورهای غیر محلی شرکتی که این سرویس را میزبانی می‌کند، ذخیره و انجام می‌شود. این میزبانی بر اساس پرداخت یک اشتراک ماهانه است. مزیت اصلی این است که نیاز به سخت افزار و نرم افزار در محل کسب و کار کاهش یافته و حذف شده و از این رو در هزینه‌های خرید و نگهداری تجهیزات، صرفه جویی چشمگیری اتفاق خواهد افتاد.

باید بخوانید: نرم افزار انبار داری

در ابتدا، تنها شرکت‌های بزرگ از نرم افزار حسابداری تحت رایانش ابری استفاده می‌کردند. اما لازم است تا در مقاله حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی بگوییم در حال حاضر گرایش به استفاده از این نوع سرویس برای مدیریت مالی و حسابداری کسب و کار بیش از گذشته شده است و کسب و کارهای مختلف با هر اندازه‌ای می‌توانند از آن بهره ببرند. در حقیقت امروزه تقاضاها از سوی کسب و کارهای کوچک برای بهره گیری از نرم افزار حسابداری تحت ابر بسیار بیشتر از گذشته شده است؛ زیرا حسابداری تحت cloud می‌تواند دقیقا همان تجهیزاتی که برای یک استارتاپ 4 نفره استفاده می‌شود را برای یک شرکت بزرگ و چند شعبه‌ای نیز ارائه دهد.

حسابداری ابری
حسابداری ابری و مزیت ها 

هزینه اولیه و نگهداری از نرم افزار حسابداری ابری به صرفه است؟

مطمئنا هیچ مقایسه‌ای بدون اشاره به هزینه‌های مرتبط، کامل نخواهد بود. در این مبحث ممکن است به نظر برسد که حسابداری ابری در برابر حسابداری سنتی حرفی برای گفتن نداشته باشد و هزینه‌های آن بسیار بالاتر باشد؛ اما برنامه حسابداری ابری در این مورد نیز دست بالا را گرفته است. برای داشتن یک برنامه حسابداری، شما باید هم از سخت افزار و هم نرم افزار خاصی خرید و استفاده کنید، برای آموزش کارکنان خود هزینه کنید و تمامی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را که ضروری است، پرداخت کنید.

هنگامی که شما حسابداری را بر روی سرورهای ابری انجام می‌دهید، تمام هزینه‌های آن در یک اجاره‌ی جزئی به صورت دوره‌ای خلاصه می‌شود. زیرا شما با هر دستگاهی که در دسترس دارید (گوشی موبایل، تبلت، کارتخوان اندرویدی و هر نوع دستگاه دیگر) می‌توانید مدیریت مالی کسب و کار خود را به بهترین شکل انجام دهید. هدف اصلی شرکت افزایش سود و حذف و کاهش هزینه‌ها در هر زمان ممکن است. به همین ترتیب، کسب و کارهایی که در حال حاضر از نرم افزار حسابداری سنتی استفاده می‌کنند، باید تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و سود خود را در انتقال به یک سیستم حسابداری ابر در نظر بگیرند. در حالی که هزینه‌ها بر اساس اندازه و دامنه پروژه‌های حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی بر حسب متغیرها متغیر است.

حسابداری ابری و مزایا
حسابداری ابری و مزایای آن

امنیت اطلاعاتمان در حسابداری ابری چگونه تامین می‌شود؟

در حالی که از امنیت اطلاعات به عنوان یکی از مزیت‌های حسابداری ابری یاد می شود، با اطلاعاتی درباره داده های رمزگذاری شده و قابلیت تهیه نسخه پشتیبان تهیه می‌شود، نگرانی‌هایی برای برخی از صاحبان مشاغل به وجود آمده است و همین، یک از دلایل اصلی رو نیاوردن آن‌ها به نرم افزار ابری است. براساس گزارشی که توسط Eurostat منتشر شده است، 57 درصد از شرکت‌های بزرگ و 38 درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط اظهار داشتند که خطر نقض امنیت عاملی است که استفاده از رایانش ابری را برای آن‌ها محدود می‌کند.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار فروشگاهی

یک تجزیه و تحلیل نشان داد که تقریباً 21 درصد از داده‌هایی که توسط شرکت‌ها در ابر بارگذاری می‌شوند، حاوی داده‌های حساس از جمله مالکیت معنوی هستند. این امر نه تنها خطر دستیابی به اطلاعات حساس را ایجاد کرده، بلکه خطر از دست دادن کسب و کار را نیز ایجاد می‌کند.

حسابداری ابری و هزینه ها
حسابداری ابری هزینه نگهداری
  • نگاهی دیگر به بحث امنیت اطلاعات در حسابداری ابری : امنیت یکی از مهمترین مباحث مربوط به کامپیوتر و حسابداری در این روزها است؛ زیرا مجرمان سایبری به سادگی دست از خرابکاری برنمی‌دارند و قادر به سازگاری با هرگونه تغییر در عادات محاسبات تجاری با کامپیوتر هستند. در حالی که در نگاه اول ممکن است که بارگذاری داده های مربوط به امور مالی و مدیریت کسب و کار شما سرورهای ابری با میزبانی شرکتی دیگر نا امن به نظر برسد، اما واقعیت این است که داده‌های شرکت شما به طور معمول با یک میزبان ابراز امنیتی بالاتر برخوردار خواهد شد.

از آنجا که یک میزبان خوب دارای منابع لازم برای اجرای جدیدترین و بهترین اقدامات امنیتی است، معمولاً می‌توانند محافظت به مراتب بهتری نسبت به سرورهای شخصی و محلی برای مشاغل کوچک را فراهم کند.

باید حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی چیست؟

مقیاس پذیری نرم افزار ابری؛ از کسب و کار کوچک تا شرکت های بزرگ

مقیاس پذیری مفهومی است که همه مشاغل باید از آن آگاه باشند و برای برنامه ریزی در این باره اقدام کنند. چرا که اگر برای کسب و کار خود، آینده‌ای بزرگ و پیشرفت اقتصادی در نظر داشته باشند، لازم است ارتقاء و مقیاس پذیری کسب و کار خود را در برنامه‌هایشان لحاظ کنند. زمانی که برند و کسب و کار شما به عنوان تنها منبع یکی از کالاها یا خدمات شناخته شود، کسب و کار کوچک شما با رشدی ناگهانی مواجه خواهد شد و اگر به مقیاس پذیری برای برآورد تقاضای رو به رشد را ایجاد می کند.

با حسابداری تحت cloud، دیگر نگرانی‌هایی از این دست نخواهید داشت. مقیاس پذیری در صورت درخواست ارائه خدمات بیشتر توسط کسب و کار، در نرم افزار حسابداری ابری با روندی آسان، مدیریت کسب و کار را با هر اندازه‌ای ممکن می‌سازد.

چه سخت افزاری برای نرم افزار ابری باید تهیه کنیم؟ تقریبا هیچ!

حتی شرکت‌هایی با میلیون‌ها دلار درآمد در سال، ممکن است نگرانی‌هایی در مورد فضا و سخت افزار مورد نیاز برای حفظ کسب و کار خود با استفاده از نرم افزار حسابداری سنتی داشته باشند. علاوه بر فضای فیزیکی لازم، ملاحظات دیگر مربوط به سخت افزار و نرم افزار حسابداری سنتی شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های نگهداری، تعمیر و جایگزینی سخت افزار که به طور معمول انجام می‌شود و به نسبت از هزینه‌های بالایی برخوردار است.
  • استفاده از نرم افزار حسابداری سنتی ممکن است نیاز به لایسنس‌های مختلفی داشته باشد، که همین می‌تواند هزینه‌های دیگری را ایجاد کند.
  • ممکن است این نرم افزار محدود به استفاده در محل کسب و کار باشد یا نمی‌توان سخت افزار را به مکان ذخیره سازی راحت تری منتقل کرد.
  • زیرساخت‌های فیزیکی ممکن است نیاز به تعمیرات و خدمات داشته باشد که هر کدام نیاز به استخدام متخصصان خود را دارد.

این مسئله را همواره در نظر بگیرید که با رشد کسب و کارتان، فضای ذخیره سازی بیشتری نیز احتیاج خواهید داشت و بیشتر نیاز به درک مزایا و معایب حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی خواهید داشت. سرورها برای تأمین این نیازهای ذخیره سازی فضای زیادی را مصرف می کنند و نگهداری آن‌ها هزینه‌ی بالایی دارد. علاوه بر این ، در صورت از بین رفتن سرور به دلیل هک ، تجهیزات یا نقص الکتریکی یا بلایای طبیعی ، امکان تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما وجود ندارد و ممکن است داده‌های شما برای همیشه از بین بروند.

حسابداری ابری سنتی
حسابداری ابری و سنتی

دسترسی به اطلاعات و گزارش ها بدون محدودیت زمانی و مکانی

از آنجایی که حسابداری ابری مبتنی بر وب است، از هر مکان و در هر زمان از شبانه روز، با استفاده از هر نوع دستگاه (تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و…) می‌توان به آسانی به گزارشات فروش و داشبورد مدیریت مالی کسب و کار دسترسی پیدا کرد. این مورد می‌تواند گزینه‌ای ایده آل برای شرکت‌هایی باشد که کارمندانشان به صورت دورکاری کار می کنند یا غالباً برای مقاصد تجاری در سفر هستند. این رو مواردی مانند از دست دادن بهره‌وری و عدم دسترسی به داشبورد مدیریتی کسب و کار، دیگر مانع پیشرفت کسب و کار نخواهند بود. تلفن همراه یا لپ تاپ خود را با خود در جاده همراه داشته باشید، در هر ساعت از شبانه روز و از هر مکانی که می خواهید، به داده‌های شغلی خود دسترسی داشته باشید.

کار با عموم نرم افزارهای حسابداری اینگونه است که یک کارمند یا در محل کار می کند و یا ارتباطی از راه دور با سرورهای شرکت دارد. همچنین معمولاً نیاز است كه برای ایجاد این نوع دسترسی، سخت افزار و پروتكل‌های خاصی در حین اجرای از پیش تعریف شده باشد. دسترسی به اطلاعات حسابداری شرکت شما، بدون در نظر داشتن مکانی که هم اکنون در آن هستید، امر نشدنی ای نیست. با حسابداری مبتنی بر ابر می‌توانید به این اولویت در کسب و کار خود پاسخ مناسبی بدهید و از این ویژگی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

حسابداری ابری و سنتی مزایا
حسابداری ابری و سنتی مزایا و معایب

بکارگیری نرم افزار حسابداری ابری؛ مزایا و معایب

حسابداری ابر در کنار تمامی مزایای خود، شاهد نواقصی نیز هست. با اطلاعاتی که تا به الان از نرم افزار حسابداری ابری به دست آورده‌ایم مشخص شده است که چرا هنوز برخی کسب و کارها مزایای حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی را می‌دانند اما نرم افزارهای حسابداری سنتی را ترجیح می‌دهند:

  • دسترسی از راه دور می‌توند همانقدر که یک ویژگی مثبت قلمداد شود، یک ویژگی منفی نیز باشد. برخی از مشاغل دسترسی امن به شبکه و کنترل دقیق داده‌های حسابداری را در اولویت کار خود قرار می‌دهند.
  • اطلاعات کسب و کار که نگهداری می‌شوند بسیار حساس هستند و نقص امنیتی ارزش ریسک را ندارد.
  • نامشخص بودن آینده‌ی کسب و کار در بسیاری از موارد، مانع تهیه‌ نرم افزارهای حسابداری ابری برای کسب و کار می‌شوند. زیر نرم افزار حسابداری ابری نیاز به امضای قرارداد در یک مدت مشخص دارد و ممکن است برای مشاغلی که از رشد و توسعه خود مطمئن نیستند، کاربردی نداشته باشد.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

مقایسه نرم افزار حسابداری سنتی در مقابل حسابداری ابری ؛ آینده از آن کدام یک خواهد بود؟

همانطور که در اول این مطلب اشاره شد، دلایل قانع کننده‌ای وجود دارد که تا سال 2020 حسابداری ابری میزبان بیش از سه چهارم از مشاغل و کسب و کارهای مختلف باشد. چشم اندازهای تجارت امروز می‌تواند با تغییر سریع و نیاز به انعطاف پذیری و چابکی در پاسخ به تغییر روند مصرف کننده مشخص شود. برای دستیابی به این نوع انعطاف پذیری ، اکثر مشاغل امروز و آینده نیاز به اتخاذ شیوه ها و استراتژی هایی دارند که به آنها امکان رقابت با رقبای بازار را می دهد و حسابداری ابری نمونه بارز این استراتژی‌ها است.

مقایسه نرم افزار حسابداری ابری و سنتی
مقایسه نرم افزار حسابداری ابری

برگرفته از : asp-nw.com

نمونه ای برجسته و بومی از حسابداری ابری، راهکار ابری پارمیس 360 را بیشتر بشناسید

پارمیس برای تحقق شعار خود “از خانه ای کوچک تا کارخانه ای بزرگ با نرم افزارهای حسابداری پارمیس” ، طیف وسیعی از نرم افزارهای مالی و حسابداری را تولید کرده است. از اپلیکیشن حسابداری شخصی که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا علاوه بر مدیریت مالی شخصی، امور مالی اشخاص و خانواده خود را به بهترین شکل ممکن و به صورت کاملا رایگان، مدیریت کنند و همچنین پارمیس پرو و پلاس که ویژه‌ی کسب و کارهای کوچک تا متوسط است و تمامی نیازهای آن ها را، مطابق با قوانین مالیاتی و اصناف، برطرف می‌سازد، تا زیر سیستم های یکپارچه مالی با نام پارمیس استار ویژه‌ی کسب و کارها متوسط و بزرگ، از تولیدات و محصولات پارمیس هستند.

اگر تا به حال درباره ی پارمیس 360 شنیده باشید، حتما متوجه شدید که این محصول جدید پارمیس در اصل راهکاری مبتنی بر ابر است. این راهکار، محصولی دانش بنیان در زمینه‌ی نرم افزارهای مالی و حسابداری است و در نمایشگاه الکامپ 98، به طور رسمی از این محصول در غرفه‌ی پارمیس رونمایی شد. راهکار ابری پارمیس 360 به کاربران خود اجازه می‌دهند با کمترین هزینه و بهترین کارایی، مدیریت مالی کسب و کار خود را داشته باشند و در راستای کاهش هزینه‌ها و انعطاف پذیری نرم افزار، از هر دستگاهی که در اختیار صاحبان کسب و کار باشد (از گوشی موبایل تا یک سرور بزرگ)، می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

مرکز تماس پارمیس

سوالات متداول حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی

  1. مزایای حسابداری ابری چیست؟
    حسابداری ابری با بهره‌گیری از یک سیستم یکپارچه سبب تسهیل امور مدیریتی و حسابداری شده است. به‌روز رسانی‌های منظم نرم افزار حسابداری ابری و امنیت بالای فضای نرم افزار پارمیس از مهم‌ترین مزایای این سیستم هستند.
  2. آیا برای استفاده از نرم افزار حسابداری ابری نیاز به سخت افزار خاصی داریم؟
    خیر؛ برای استفاده از نرم افزار حسابداری ابری نیاز به هیچ‌گونه سخت افزری نداریم؛ برخلاف حسابداری سنتی.
  3. چگونه می‌توان به اطلاعات و گزارش‌های موجود در نرم افزار ابری دسترسی داشت؟
    نرم افزار حسابداری ابری به‌دلیل ساختار مبتنی بر وب در هر زمان و مکان می‌توان به اطلاعات موجود در آن تنها با یک گوشی تلفن همراه یا تب لت و لب تاب به‌راحتی دسترسی داشت.
  4. انتخاب حسابداری ابری یا سنتی به چه عاملی بستگی دارد؟
    انتخاب حسابداری ابری یا سنتی به وسعت کسب و کار  و نیازهای کاربران بستگی دارد.
  5. عمده‌ترین مزیت حسابداری ابری به حسابداری سنتی چیست؟
    مزیت اصلی این راهکار امکان استفاده از نرم افزار از هر کجا و در هر لحظه است. از طرف دیگر نیاز به نصب و راه‌اندازی  سخت افزار و نرم افزار در محل کسب و کار کاهش حذف شده و از این رو در هزینه‌های خرید و نگهداری تجهیزات، صرفه جویی چشمگیری اتفاق خواهد افتاد.
  6. امنیت اطلاعات در حسابداری ابری چگونه تامین می‌شود؟
    امنیت اطلاعات مالی در حسابداری ابری؛ با ذخیره شدن داده ها در سرور و قابلیت تهیه نسخه پشتیبان تامین می‌شود.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید