2024-03-19 12:56:09

همه چیز درباره حساب های پی پال – قسمت اول

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حتما شما نیز نام پی پال را بار ها شنیده‌اید اما به طور دقیق متوجه نشده‌اید که چیست. شاید به این علت باشد که در ایران چیزی شبیه به پی‌پال ایرانی وجود ندارد.

اگر دانشجو بوده باشید و برای پرداخت هزینه‌های آزمون‌هایی همچون تافل و آیلتس به مشکل برخورده باشید یا اگر برای سفر های خارجی اهل رزرو هتل و خدمات پیش از سفر باشید یا چنانچه قصد مهاجرت داشته باشید و درگیر پرداخت هزینه‌های ارزی باشید، حتما لوگوی پی‌پال را بسیار مشاهده کرده‌اید. در واقع در زمان پرداخت‌های اینترنتی و آنلاین، معمولا وب‌سایت های خارجی چند نوع روش مختلف را پیش روی شما می‌گذارند که بی‌شک پرداخت از طریق پی پال ساده‌ترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن برای پرداخت است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری

پی‌پل یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی فعالیت می‌کند. سامانه پی‌پال پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و بصورت آنی ممکن می‌سازد و جایگزین مناسبی برای شیوه‌های سنتی نقل و انتقال وجه نقد همانند چک و حواله پولی است. پی‌پل یکی از بزرگترین شرکتهای پرداخت الکترونیکی در سرتاسر جهان است.

تاریخچه پی پال

پی پال در سال ۱۹۹۸ توسط پیتر تیل و مکس لوچین (Petel Theil & Max Levchin ) با نام اولیه Confinity و ایده ایجاد یک واحد پولی بین‌المللی خارج از کنترل دولت ایجاد شد. پی پال در ابتدا به علت جدید بودن و عدم آشنایی مردم با آن، مورد استفاده هکرها و مجرمان اقتصادی که نیاز به پولشویی داشتند قرار گرفت به طوری که در ماههای اولیه فعالیت در برخی از ایالت های آمریکا ممنوع شد.

علی رغم این مشکلات در مراحل اولیه، پی پال به تدریج مورد توجه خریداران و فروشندگان در جهت انجام تراکنش ها و معاملات روزانه قرار گرفت. خریداران به استفاده از آن علاقه داشتند چون ساده و امن بود و به مرور فروشندگان بیشتری از آن پشتیبانی می‌کردند زیرا دریافت درگاه آن آسان تر از درگاه ویزا کارت یا مستر کارت بود و همچنین مشتریان بیشتری به آن اقبال نشان می دادند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

در سال ۲۰۰۰ مسئولان eBay، بزرگترین سایت حراجی اینترنتی در دنیا، متوجه شدند که تعدادی زیادی از کاربران در صفحات حراجی خود، لوگوی پی پال را به عنوان روشی جهت دریافت پول قرار می‌دهند تا مشتریان خود را تشویق به استفاده از آن کنند. از این رو eBay نیز این سرویس را مورد توجه قرار داد و تسهیلاتی را برای استفاده از آن در وب سایت خود ایجاد نمود. این امر خود موجب افزایش سرعت همه گیر شدن پی پال شد به طوری که کاربران آن طی ۲ ماه از صد هزار نفر به یک میلیون نفر افزایش یافت.

eBay در همان سال با خرید عمده سهام پی پال آن را به مالکیت خود درآورد و آن را با خدمات وب سایت خود تلفیق کرد و بدین ترتیب شرایطی را فراهم آورد تا کاربران این سایت بتواند با امنیت و سرعت بالا تراکنش های خود را زیر نظر این شرکت با قابلیت اطمینان بیشتری انجام دهند. بدین ترتیب شرکت eBay با در اختیار داشتن PayPal بر صفر تا صد فرآیند فروش کالاها در این سایت و دریافت پول آن نظارت پیدا کرد و در صورت عدم رضایت هر یک از طرفین به راحتی می توانست نسبت به بازگرداندن پول اقدام نماید. بدین ترتیب میزان محبوبیت و استفاده از پی پال به یکباره افزایش چشم گیری پیدا کرد و در همان سال این سرویس به یکی از بزرگترین سرویس خدمات پرداخت آنلاین در جهان تبدیل شد.

حتما بخوانید: نرم افزار انبار

4 مشکل بوجود آمده در حساب پی پال ایرانیان

خدمات

یک حساب پی‌پال می‌تواند از طریق حساب بانکی، دفاتر خدمات مالی یا کارت اعتباری شارژ شود. دریافت‌کنندگان از طریق پی‌پال نیز می‌توانند پول خود را از طریق چک، واریز به حساب خود در پی‌پال یا واریز به حساب بانکی دریافت کنند.

پی‌پال روند پرداخت برای خریدهای اینترنتی، سایت‌های حراج و سایر کاربردهای اقتصادی را با دریافت هزینه انجام می‌دهد. همچنین ممکن است برای انتقال و دریافت پول نیز هزینه‌ای دریافت دارد که بسته به مقدار پول جابجا شده است. هزینه‌ها بسته به نوع ارز انتقالی، شیوه انتقال، کشور ارسال کننده، کشور دریافت کننده و مقدار پول جابجا شده متغیر هستند. همچنین خریدهای انجام شده در سایت ای‌بی با کارت اعتباری و از طریق پی‌پال، اگر فروشنده و خریدار هرکدام از نوع ارز متفاوتی استفاده کنند، شامل هزینه‌ای مازاد خواهد بود. پی‌پال از ضوابط و قوانین بسیار سخت و دقیق مالی برخوردار است تا از پول شویی و انتقال درآمدهای غیرمشروع جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: نرم افزار CRM

تعریف اصلی پی پال

پی پال در واقع یک کیف پول الکترونیکی است. کیف پولی که بدون آنکه در جیب شما باشد یا در آن پول فیزیکی وجود داشته باشد، می‌توانید با آن خرید کرده و پرداخت‌های خود را انجام دهید. اما پی پال چگونه کار می‌کند؟ در واقع پی پال به این گونه است که شما در ابتدا به وسیله ایمیل خود یک اکانت یا حساب کاربری پی پال افتتاح می‌کنید. سپس به صورت اینترنتی می‌توانید آن را شارژ کنید. در واقع در زمان شارژ اکانت پی پال، پول از حساب بانکی شما کسر و به موجودی پی پال شما اضافه می‌شود. سپس شما می‌توانید بدون استفاده از کارت بانکی و حساب بانکی، پرداخت‌های خود را از درگاه‌های اینترنتی انجام داده و خرید کنید. به این صورت پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی رایج مانند اشتراکات مجلات، هزینه‌های ماهیانه و سالیانه عضویت در مکان‌های مختلف، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و غیره بسیار برای شما آسان خواهد بود. همانطور که می‌دانید خرید و پرداخت‌های ارزی از سایت‌های غیر ایرانی به وسیله کارت های بانکی ایرانی میسر نیست و به این صورت با استفاده از پی پال، انجام این پرداخت‌ها به سادگی میسر می‌شود.

حتما بخوانید: نرم افزار تولیدی و نرم افزار شرکتی

موانع کار با پی پال در ایران کدامند؟

پی پال چگونه کار میکند؟

پی پال به کاربران خود اجازه می دهد در ابتدا به ساده ترین شکل ممکن و در زمانی کوتاه با اطلاعات شخصی (یا شرکتی) و با استفاده از تنها یک ایمیل آدرس، برای خود یک حساب کاربری در وب سایت PayPal.com ایجاد نمایند. در ابتدای کار پی پال از شما می خواهد تا با اطلاعات واقعی نسبت به ایجاد اکانت اقدام نمایید اما در این مرحله کنترل خاصی را برای راستی آزمایی این اطلاعات انجام نمی دهد.

در مرحله بعد پی پال برای فعال سازی امکانات اکانت پی پال، از شما می خواهد تا با اتصال آن به یک حساب بانکی یا کارت اعتباری یا نقدی (مثل ویزا کارت یا مستر کارت) نسبت به وریفای (Verify) کردن اکانت پی پال خود اقدام نمایید. پس از وریفای شدن اکانت پی پال، شما می توانید مبالغ ارزی موجود در حساب بانکی خود (طبعاً در یک کشور خارجی) یا موجودی ارزی کارت اعتباری یا نقدی خود را به پی پال انتقال دهید یا مستقیما از طریق اکانت پی پال موجودی حساب یا کارت را به یک اکانت پی پال دیگر منتقل کنید یا با آن خرید کنید.

باید مطالعه کنید: نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار فروشگاهی

بدین ترتیب پولی که تا پیش از این در قالب موجودی یک حساب بانکی یا کارت نقدی یا اعتباری بوده است، حالا در داخل شبکه ای از حسابهای کاربری پی پال قرار دارد. بدین ترتیب در داخل این شبکه می توان از طریق درگاه های پی پال خرید کرد، به سایر افرادی که در این سایت حساب کاربری دارند پول انتقال داد و به طور متقابل نیز از آن ها پول دریافت کرد. بدین ترتیب تمامی تراکنش ها نه در قالب حساب ها در بانک های مختلف یا در تعداد زیادی از کارت های اعتباری و نقدی، بلکه به طور یکپارچه در داخل شبکه ای به نام PayPal به انجام می رسند. در نتیجه شرکت پی پال این امکان را دارد تا به همه تراکنش ها نظارت کند و از صحت ارائه خدمات و رضایت پرداخت کنندگان و همچنین عدم سوء استفاده یا سرقت در داخل این شبکه حصول اطمینان کند.

حتما بخوانید: پایانه فروشگاهی و نرم افزار تولید

پی پال چه سودی میبرد؟

بدیهی است که شرکت ها و کسب و کارها که همان ارائه کنندگان کالاها و خدمات هستند، حاضرند برای دریافت چنین خدمات امن، سریع، مطمئن و همه گیری با کمال میل کارمزد های 2 تا 4 درصدی را بپردازند. با این روش آن ها کمتر درگیر بروکراسی بانک ها می شوند و از طرف دیگر سریع تر و دقیق تر می توانند درآمدهای خود را مدیریت کرده و مورد استفاده قرار دهند.

اما پی پال از ایجاد چنین شبکه قدرتمندی چه سودی می برد؟ سهل است که با توجه به بیش از 12.5 میلیون تراکنش در روز و دریافت کارمزد در بیشتر این تراکنش ها، درآمد روزانه این شرکت فراتر از تصور است. اما این همه درآمد PayPal نیست بلکه پی پال همچنین از محل جمع کردن موجودی (Balance) حساب کاربری شما و سایر کاربران، همیشه به میزان قابل توجهی از سرمایه دسترسی دارد که آن را در بانک های مختلفی در جهان سپرده گذاری نموده است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار دریافت و پرداخت و نرم افزار حسابداری شخصی

مطابق توافقنامه کاربری پی پال (PayPal User Agreement) که تک تک کاربران در هنگام ایجاد حساب کاربری در این سایت آن را می پذیرند، پی پال مالک هر گونه سودی است که از این محل به دست می آید و پی پال حق دارد آن را از شبکه پی پال خارج کند.
بدین ترتیب پی پال همواره سعی می کند تا با ارائه بهترین خدمات، تعدادی باز هم بیشتر از کاربران را به سمت ایجاد حساب کاربری در این سایت تشویق و جذب نماید.

ادامه قسمت ها به زودی…

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید